مقام پیشین ارتش ترکیه: محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای حاضر در منطقه پیدا کردند

دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه منتشر شد.

به گزارش مشرق، مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه را منتشر کرد که به شرح زیر است:

۱. برابر گزارش دریافتی از سازمان هواشناسی در مورخه ۳۰/۰۲/۱۴۰۳، هوای حاضر و پیش بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز قلعه سی) تا ساعت ۰۸.۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید (VFR) بوده است لکن هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان دو بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد که متعاقبا اعلام می‌گردد.

۲. بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد.

۳. با بررسی به عمل آمده و محاسبات صورت گرفته، ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخاستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت گردیده است.

۴. بر اساس پیاده سازی مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آن‌ها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نگردیده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-۱۷، ۶۹ ثانیه تأیید می‌گردد).

۵. با توجه به نمونه برداری و آزمایشات صورت گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه پراکندگی آن‌ها و فواصل اجزاء جدا شده از بدنه اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.

۶. در طول مدت ماموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته است لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی است. (لازم به ذکر است ارتباط بین دو فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سون گون ادامه داشته است).

۷. برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.

یادآوری می‌گردد تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایشات و تجزیه و تحلیل داده‌ها ادامه می‌یابد و نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    6 1
    مستقیم به کوه برخورد کردند ، متاسفانه چیزی که باعث کشته شدن سرنشینان شده انفجار و سوختگی بوده
    • DE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      34 1
      مستقیم به کوه نخورده چون همه بالگردها با یک ارتفاع از سطح زمین پرواز کرده اند و پایین راهم خوب میدیده اند. با این توضیحات نمیشود نتیجه گیری کرد. مگر اینکه بالگرد خودش شیرجه زده رفته پایین.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      28 4
      یکی جواب بده چراازهلی کوپتر۵۰ساله استفاده شده وازکشوردوست وبرادرهلی کوپترپیشرفته خریدا ری نشده؟!!!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      1 1
      طلا فروشهای مشهد بعد از 22 روز اعتصاب دیروز دکونها را باز کردن ایا اگر ریسی زنده میماند و بر اجرای قانون عادلانه اصرار داشت باز هم باز میکردند ایا ارتباطی بین این مسایل میتواند باشد ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    16 3
    گزارش خیلی سطحی ، امکان تشخیص خرابکاری عمدی با توجه به وضعیت سوخته و متلاشی شده بالگرد وجود ندارد ، همانطور که در سایر سوانح هوایی برای مقامات بلند پایه در طول این چهل و‌اندی سال قابل تشخیص نبود و مثل همین گزارش کلی گویی بدون نتیجه بوده اند .
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      2 25
      ببند بینیم. نشستی تو خونه برای ما متخصص سوانح نظامی شدی!
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      3 2
      شما تخصص بیشتری داری؟ متاسفانه بالگرد خورده به کوه دیگه شاخ و دم نداره که.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    16 1
    چرا بالگرد دارای سامانه پیشرفته نبوده ؟ چرا بالگردی که مراقب بالگرد رئیس جمهور باشد و بصورت چشمی و دوربینی آن را تعقیب کند وجود نداشته ؟ چرا مسیر پرواز از روی مناطق کوهستانی بودن و‌ نزدیک جاده پرواز نکردند ؟ چرا بالگرد پیش رو وجود نداشته تا شرایط بد جوی را برای تغییر مسیر گزارش کند ؟ چرا تیمی که مراقب نزدیک شدن کسی به بالگرد های پارک شده در محل قبل از پرواز وجود نداشته ؟ و سوال های دیگر
    • AU ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      5 2
      من تخصصی ندارم اما اگر اینطوری بوده. سوال ها شما باید درست باشه و باید پاسخگو باشند. آخه شهید آیت اله رییسی چه در زمان ریاست قوه قضایه و چه مدت کم ریاست جمهوری خیلی کارهای مهمی کرده مثل آزاد کردن هفت تپه از شرکت خصوصی که بوسیله دولت های فاسد قبل انجام شده بود. بنابراین در داخل همین مقسدان که ممکن است نفودی هم داشته باشند و قصد نابودی چنین رییس جمهور مردمی که حامی قشر مستضعف بوده، کرده باشند. امیدوارم مقامات علت اصلی سانحه را پیدا کنند و پاسخ علمی این سوال های شما را بدهند.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 0
      اصلا ذکره این هلی کوپتر اصلی ریس جمهور در پرواز رفت نبوده
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    7 0
    من نمی دونم ، چرا برای فهمیدن اینکه باید بالگرد سنگین بسازیم ، مقاومت می کنیم ، چسبیدیم به این تایپ بالگرد که همه جاش پنجره شیشه هست و در سقوط اصلا مقاومت نداره ، بهترین پلتفروم را در اختیار داریم ، بالگرد سی کینگ ، نمونه زمینی دارد که دمش فرق دارد .
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    14 0
    نتیجه تحقیقات من ، بالگردی که نشه روی آن تجهیزاتی برای کم کردن آسیب سقوط نصب کرد ، آشغاله ، نتیجه اینکه پلتفورم بل 212 ،214 ،412 ،205 همشون آشغال هستن ، اگه خوب بودن آمریکا از رده خارج نمی کرد
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    9 6
    به دلیل بی کفایتی تیم حفاظت ریس جمهور و کادر پرواز متاسفانه افراد ارزشمندی را از دست دادیم و باعث هزینه برای مملکت اسلامی شد افراد بی کفایت باید به قانون سپرده شودند این قضیه جنبه حق‌الناس دارد
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      21 0
      محافظ و کادر پرواز هم شهید شدن روا نیست تقصیر گردنشون انداخته بشه هنوز که دلیل سقوط مشخص نشده!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    47 5
    من نمی دونم ، فقط می دونم این اتفاق یک آبروریزی بوده ، کشوری که نتونه از رئیس جمهورش مخافظت کنه چطور می خواد از مردم محافظت کنه ، اهمال کاری در محافظت از نخبه های علمی کم بود حالا باید نگران رئیس جمهور هم باشیم ، تمام کنید این اهمال کاری رو ، حرمت امام زاده به متولیش هست .
    • DE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      4 0
      هنوز اطلاعات تکمیل نشده. لطفا اینقدر زود قضاوت نفرمائید. صبور باشید. فقط متخصصین پرواز میتونن دراین باره نتایج گزارش ها و آزمایشات رو بیان کنند و تدبیری اندیشیده بشه تا ایندست سوانح هرگز از این به بعداتفاق نیافته.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      3 1
      مرگ حقه و باید این حقیقت رو پذیرفت،مؤمن و کافر پیر وجوان و کودک و فقیر و غنی همه رفتنی هستند فقط از خدای خود بخواهیم مسیر درست و مستقیم را تا لحظه مرگ نشان‌مان دهد همین و بس،این حرف شما بیشتر شبيه به گریز از حق است این قانون خداست زنده می‌کند و میمیراند
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      3 1
      این حرف را نزن. انسان های مخلص و بزرگ همیشه فدایی انسان های کوچک می شوند
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      1 1
      مگه انگلیس توانست از ملکه مقبور حفاظت کنه ؟ مگه امریکا توانست از کندی حفاظت کنه ؟
  • مهدی US ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    12 4
    از لحاظ امنیتی پرتوکل های ترابری و بار گذاری اصلا رعایت نشده. وسیله حمل و نقل فاقد استاندارد برای حمل رئیس جمهور بوده و سوار کردن ۵ شخصیت مهم در یک پرواز کاملا خلاف قوانین امنیتی بوده و سوال ها هم چنان باقیست.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      2 1
      تو تشخیص میدی وسیله حمل و نقل فاقد استاندارد بوده؟! از تو خونه کشف کردی؟!
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    10 1
    روحشان شاد
  • احد ناجی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    10 2
    چرا افتتاح سد ویدو کنفرانس انجام نشد چرا بالگرد روسی که مجهز به سیستم ضد جگ الکترونیک و سیستم دفاع از خود بود خریداری نشده استفاده شود چرا رییس جمهور را آموزش چتر نجات ندادن در چنین شرایطی استفاده شود چرا سطح امنیتی رییس جمهور را بالا نبردند چرا از فرودگاه 120 کیلومتری سد استفاده نکردند.
    • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      4 0
      فکر کنم فرصت چتر نجات دیگه نبود
  • سروش IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 0
    من مطمین هستم کار اسراییل با هماهنگی سرویس جاسوس اذربایجان بوده که این وقت روز باعث سقوط هلیکوپتر بشن
  • سینا IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    29 0
    شبیه وضعیت دادگاه.. که همش عفو و بخشش و نادید گرفت خیلی چیزها ... شده! انگار در قسمت گزارش ها همینطوری انجام میشه . همه چیز خوب و همه چی طبق برنامه .. یک دفعه بعد از برگشت از باکو .. دنب بالگرد کج میشه میره میخوره به کوه .!
  • علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    مطمعنا کار اسراعیل بوده.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 0
    باید مسمومیت خلبانان هم مورد برسی قرار بگیره
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 2
    باید مسمومیت خلبانان مورد بررسی قرار بگیره با توجه به اینکه روایت شده آقای آل هاشم رحمت الله نزدیک یک کیلومتر پیاده روی داشته اگر صحت داشته باشد برخورد ناگهانی هلی کوپتر به کوه مردود است.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      روایت صهیونیستی!
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 1
    ترور شده بررسی نمی خواد یقه باکو علیف و موساد رو بگیرند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    41 4
    اینم مثل مهسا امینی پشت پرده دارد. مهسا امینی که زهر بهش دادند گفتند برو جلو پلیس نیم لخت شو تحریک کن بعدش در راه تجزیه طلبی شهید شو و اونم انتحاری زهر رو خورد......زهری که اثر آن در خون با آزمایش هرگز مشخص نخواهد شد ....
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 0
    مسافر کیست
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 0
    چرا نباید یک بالگرد نظامی در کنار بالگردهای بالاترین شخصیت کشور را اسکورت کند.
  • محسن IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 1
    تقریبا اکثر مردم از شهادت اقای رییسی ناراحت و متالم شدند بجز شبکه معاند ،اسراییل دشمنان نظام سوال دارم علت ناراحتی زوزنامه جمهوری اسلامی و شخص مسیح مهاجری از تعریف و تمجید احاد مردم از افای رییسی چیست اگه مثل مسئولین قبلی خائن و غربزده و اشرافی بیکفایت بو ند به مزاق شما خوب بو.د به نظر شما رییس جمهور خو ب هاشمی است همه میداینم خط قرمز اقای مهاجری .،هاشمی میباشد ب ایا کسی جرات انتقاد از هاشمی را دارد به نظر من این موسسه تبد یل شده است به مسجد ضرار که پامبر دستور تخریب ان را. دادند هر روز در این روزنامه تیتر بر علیه سپاه و بسیج و ائمه جمعه میزند تمام مواضع این روز نامه علیه نظام است حیف بیت المال که صرف این زوزنامه میشود . شما که از آرمانهای امام فاضله گرفتید حدااقل تمثال میارک امام را از روزنامه برداردید به جای آن عکس قبله آمالتان مرحوم هاشمی و میر حسین موسوی را بزند مردم فراموش کرده اند حمایت شما از میر حسین موسوی حمایت از فتنه گران اقای مهاجری دست شما دیگر برای مومننین رو شده وخنایتات رتگ ندارد ایا این موسسه ارث پدرتان است. که بعد۴۰ سال رهایش نمیکنید بترسید از خیانت به خون شهدا و امام به قول امام هر چه اسلام ضربه خورده از آخوند فاسد است که یوی تعفنش اهل جهنم را آزار میدهد در جریان اقای صدیقی هیا وهوی به راه انداختن اقای مهاجری زمان فساد اقای ررحانی و دولتش خانواده هاشمی کجا تشریف داشتید روزه سکوت گرفته بودید که الان فریاد وا اسلاما می دهید بدانید خدا و امام رضا اقای رییسی. اعزیز کرده اند و شما نمیتونید ایشان را تخریب کنید یریدون لیظفو نور الله فواهئم ولو کره المشرکون از سایت مشر ق تقاضا دارنم ماهیت این افراد زا بیشتر ا برای مردم روشن کند والسلام
  • US ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    3 1
    هدف حذف ریسی بود و بس
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 0
      توسط چه کسی ؟ با چه انگیزه ای ؟ چگونه ؟ چطور ؟ با چه واسطه ای ؟ لطفا نام ببرید و طرح بعدی این افراد را برای کشور دقیقا بیان کنید که قرار است چه برنامه ای توسط چه کسانی اجرا شود ؟
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    باتوجه‌به‌فصل‌ووضعبحرانی‌هوادربعدازظهرهاچراپروازباچرخبال‌انجام‌شده وباچه‌استدلالی‌وضرورتی‌وزیرخارجه‌درچرخبال‌ریاست‌جمهوری‌جایگزین‌شده؟
  • Tina IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام قسمت که مکالمه دو تا بالگرد سالم هستش
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 0
    باز هم میگم امکان دستکاری بالگرد در زمان افتتاح سد که حدود یک ساعت بوده وجود داشته.علیف به همکاری با موساد افتخار میکنه بعد همه شخصیتهای اصلی مثل رئیس جمهور وزیرخارجه امام جمعه و استاندار آذربایجان شرقی توی یه بالگرد بودن! همکاری نفوذیهای علیف در آخرین روز ماموریت هم قابل بررسیه!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    20 1
    شما فکر کن ،مثل باقی سوانح هوایی کسی غیر خلبان را مقصر اعلام کنن!!! پس بیخود هزینه اضافی کمیته حقیقت یاب را روی دوش بیت المال تحمیل نکنید و رای نهایی را اعلام کنید.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 0
    برای جابجایی شخصیت در حد ریاست جمهوری یک بالگرد از رده خارج استفاده شده که انتقال سوخت آن ضد انفجار نبوده و هیچگونه حفاطتی نداشته است
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 1
    شما گفته بودید تا دوشنبه گزارش نهایی رو اعلام میکنید! دوشنبه که شد سه شنبه هیچ م،لب تازه ای هم نگفتید. درضمن هوا زمان پرواز بالگرد رئیس جمهور کاملا ابری بود. تو فیلم ها مشخص ست.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 1
      دروغ میگی مثل سگ! معلومه منافق کمپی هستی.
    • ایرانی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      1 0
      باسلام همیشه تاریخ ما ازاهمال کاری وغرور کاذب واعتمادبنفس کاذب ضربه خورده ایم اخه بابا یکی نیست از این تیم حفاظت در رده های بالا تر بپرسه جابجائی رئیس جمهور یک کشور بزرگ بادشمنان بزرگ بدون پوشش هوائی وپایش مسر زمینی وهوائی چطور ممکن است حالا روحیات شهید رئیسی ساده زیستی بدور از دب دبه وکبکه است مسولیت شما چیه بعد چرا وزیر امور خارج باایشان همراه شدند نظر من بررسی ونتیجه این حادثه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهمتر است
  • US ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 1
    مگه آثار جنگ الکترونیک رنگه که روی ادوات و اجزای الکترونیک بمونه
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 0
    بعدازاین خسارت سنگین چه کاربایدکردکه فرداروزی دوباره به دست فراموشی نسپاریم؟ ازتمام جهات عرض می کنم،چه کاری بایدکردتادیگه ماشاهداین اتفاق تلخ وغمگین درکشورمون نباشیم؟
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    اون جمعیتی که موقع بلند شدن بالگرد و سوار شدن رییسی دور هلیکوپتر جمع شده بودند آیا یکی از اونها نمیتونست یه چیزی به بالگرد بچسبونه که تو سیستمش اختلال ایجاد کنه؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    اون جمعیتی که موقع بلند شدن بالگرد و سوار شدن رییسی دور هلیکوپتر جمع شده بودند آیا یکی از اونها نمیتونست یه چیزی به بالگرد بچسبونه که تو سیستمش اختلال ایجاد کنه؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    8 1
    شورای عال امنیت ملی و نظام در حفظ ستارهایش مثل حاج قاسم رییسی حاج احمد کاظمی کوتاهی کرده انقلابیون خون جگر شدند دلایل قوی هست که میشد از این فجایع جلوگیری کرد.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 0
    جالبه که برای تجهیزات کامپیوتری، استفاده از تجهیزات کامپیوتری در سازمانهای دولتی ممنوع میشه ولی برای پرواز رئیس جمهور آن هم کنار مرز دشمن، از هلی کوپتر آمریکایی استفاده میشه که هم قابلیت شنود مکالمات و داده ها رو داشته و هم احتمال زیاد کنترل از راه دور و یا اختلال از راه دور
  • هومن IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 0
    نقطه حرارتی که پهپاد آکینجی ترکیه کشف کرد و همچنین حضور فرد مشکوک در چند صد متری محل سقوط بالگرد باید بررسی بشند
  • سید محمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    خیلی ازسوالات هنوز جواب داده نشده ...یکی اینکه وقتی بالگرد حامل دولت بالا آمده ومسیرش را میدیده چرا سقوط ناگهانی کند ....دوم اینکه اگر درداخل منطقه مه آلود بوده چرا مسیریاب بالکرد از کار افتاده ... سوم وقتی دیدن که مسیر مشکل دارد چرابه محل پرواز برنگشتن وصبرنکردند هوا آرام گیرد ... چرا مکالمات بین نفرات داخل بالگرد پخش نمیشه که چی گفتن ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس