دیپلماسی ترحیم؛ پیام حضور مقامات عالی رتبه ۶۸کشور در تهران

حضور رهبران و مقامات کشورهای مختلف در مراسم ادای احترام به رئیس جمهور شهید ایران نشان داد که جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری موثر خدشه ناپذیر است و سیاست ایران هراسی در مقابل سیاست همسایگی دولت سیزدهم شکست خورده است.

به گزارش مشرق، درگذشت شهادت گونه سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهور و هیئت همراه ایشان شرایط ویژه ای را در صحنه دیپلماسی و سیاسی کشور ایجاد کرده، اما در عرصه بین المللی هم این حادثه تحولی مهم محسوب می شود. این حادثه به حدی اهمیت داشت که 68 تن از سران و مقامات عالی رتبه کشورها و سازمان های منطقه ای برای ادای احترام به رئیس جمهور فقید ایران راهی تهران شدند تا پیام دوستی و برادری را به سرپرست ریاست جمهوری ایران انتقال دهند.

فارغ از اسامی روسای جمهور، نخست وزیران، روسای مجالس، وزرای خارجه و دیگر وزرایی که به مقام شهدای خدمت در جمهوری اسلامی در روز دوم خرداد 1403 ادای احترام کردند، این مراسم حاوی پیام های سیاسی بین المللی بود که بطور زنده برای جهانیان مخابره شد.

همزمانی مراسم با مراسم تشییع باشکوه شهدای خدمت توسط مردم ایران بهترین نمایش دیپلماسی عمومی درباره رابطه دولت و ملت بود و این درحالی است که کمتر از 20 ماه قبل، جریان رسانه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی با بزرگنمایی ناآرامی ها به دنبال تصویری آنتاگونیستی از رابطه دولت و ملت در ایران بودند.

سید ابراهیم رئیسی , خلیج فارس , کشور قطر ,

دومین نکته در خصوص مراسم روز پنجشنبه گذشته در سالن اجلاس سران تهران، حضور پر رنگ مقامات سیاسی کشورهای همسایه ایران بود که نتیجه اهتمام رئیس جمهور و وزیر خارجه فقید کشورمان در اجرای سیاست همسایگی در دولت سیزدهم بود. دولت سیزدهم بجای قراردادن تمامی تخم مرغ های خود در سبد کشورهای غربی ترجیح داد رابطه با کشورهای همسایه و منطقه را در اولویت قرار دهد و همین استراتژی کمک شایانی در عبور از تحریم ها و ارتقای روابط اقتصادی ایران با محیط پیرامونی اش داشت.

اوج این سیاست در مذاکرات موفقیت آمیز برای احیای روابط با عربستان سعودی بود که تجلی همین موفقیت حضور پررنگ مقامات عالی رتبه کشورهای خلیج فارسی در مراسم ادای احترام به رئیس جمهور شهید بود. بالاترین هیئت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طرف قطر بود و طی آن شیخ تمیم، امیر این کشور به همراه محمد بن عبدالرحمان، نخست وزیر برای ادای احترام به رئیسی به تهران آمدند. همچنین وزیر مشاور پادشاه و وزیر خارجه این کشور در سالن اجلاس حضور بعمل آورند.

وزیر امور دینی و اوقاف و وزیر رسانه و اطلاع رسانی سلطنت عمان و همچنین وزرای خارجه امارات، کویت و حتی بحرین (علی رغم قطع روابط) روز پنجشنبه در تهران حضور یافتند تا همدردی شان را با دولت و ملت ایران ابراز نمایند.

سید ابراهیم رئیسی , خلیج فارس , کشور قطر ,

درخصوص حضور پررنگ همسایه های جنوبی درمراسم وداع با شهدای خدمت از دو منظر می توان سخن گفت؛ اولا ابتناء به فرهنگ دینی مشترک میان کشورهای دو کرانه خلیج فارس که ادای احترام در عزا را وظیفه ای مذهبی و انسانی می دانند. ثانیا، این حضور پیامی روشن درباره موفقیت سیاست همسایگی در دولت مرحوم رئیسی بود که بطور مجدانه دنبال شد و نشان دادند که تهران خواستار استمرار مسیر فعلی در دولت بعدی هستند.

نکته دیگر مراسم، حضور کشورهای جنوب جهانی و همچنین رهبران گروه های غیردولتی در این مراسم بود که در نوع خودش جالب توجه بود و نشان دهنده جایگاه متمایز جمهوری اسلامی ایران به عنوان صدای بلند و رسای حمایت از مقاومت است. حتی در این میان رهبران و مقامات برخی طرف ها که دارای اختلافات جدی سیاسی با هم می باشند، بدون توجه به این امر برای تسلیت این ضایعه، راهی تهران شدند.

سید ابراهیم رئیسی , خلیج فارس , کشور قطر ,

درگذشت شهادت گونه رئیس‌جمهور و همراهان شهیدش اگرچه ضایعه ای سنگین برای ملت ایران و نهاد دولت در جمهوری اسلامی بود لکن تلنگری برای کسانی بود که سالها با استناد به مواضع کشورهای غربی مدعی بودند که جمهوری اسلامی ایران منزوی شده است. مراسم تشییع باشکوه در تبریز، تهران و مشهد و ادای احترام 68 کشور به جانباختگان نشان داد جمهوری اسلامی ایران چه جایگاه منحصربفردی را درصحنه معادلات منطقه ای و بین المللی داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    مشرق
  • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    نمایندگان ۶۸ کشور در ایران حضور پیدا کردند؟؟ یا ۶۸ کشور با پیام ادای احترام کردند؟؟
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    پیشنهاد می‌کنم نام این کشورها را مستند و منتشر کنید. هم برای حافظه تاریخی ملت مفیده چون به هر حال رئیس جمهور و مقامات یک مملکت از دست ما رفتن، هم برای نادان‌ها مستندسازی خوبه. ممنون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس