کد خبر 1604550
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
حمله معترضان حامی فلسطین به ساختمان نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: ایران در حال نمایش اقتدار در منطقه است و محور مقاومت، بیش از ۲۰ گروه را شامل می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: نیویورک تایمز می‌نویسد: ایران در منطقه خاورمیانه یک استثنا محسوب می‌شود؛ ایران شیعه و فارسی‌زبان در منطقه‌ای قرار گرفته با اکثریت سنی و زبان عربی. ایران مورد تحریم‌های غرب است. با این حال، موفق شده است که قدرت نظامی خود را در پهنه وسیعی از خاورمیانه به نمایش بگذارد. متعاقب جنگ در نوار غزه، گروه‌های مسلحی که ایران در ۴۵ سال گذشته پرورش داده، به طور همزمان برای اهداف مشابه یعنی کاهش قدرت اسرائیل و مقابله با نزدیک‌ترین متحد آمریکا بسیج شده‌اند.

جنگ در سایه بین اسرائیل و ایران طی هفته گذشته آشکار شد؛ زمانی که اسرائیل به محوطه سفارت ایران در سوریه حمله کرد و منجر به جان باختن هفت مستشار نظامی ایرانی شد. این اتفاق، نگرانی‌ها درخصوص درگیری گسترده‌تر را دوباره افزایش داد. ایران قول داده است که تلافی کند، اما محاسبات دشوار است. در مجموع، ایران اکنون بیش از ۲۰ گروه را در خاورمیانه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ترکیبی از کمک‌های تسلیحاتی، آموزشی و مالی حمایت می‌کند.

حماس یک متحد نزدیک به شمار می‌رود و موجب پیوند مستقیم تهران با مبارزات فلسطینی‌ها شده است؛ هدفی که در سراسر جهان عرب طنین‌انداز شده است. در ۷ اکتبر، نیروهای حماس از سمت نوار غزه به اسرائیل حمله کردند و به گفته مقامات اسرائیلی، حدود ۱۲۰۰ نفر بر اثر این حمله کشته و بیش از ۲۰۰ نفر اسیر گرفته شدند. حماس اغلب با یک گروه شبه‌نظامی دیگر تحت حمایت ایران به نام جهاد اسلامی فلسطین همکاری می‌کند. در سال ۲۰۲۱، این دو گروه در یک دوره ۱۱ روزه ۴۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند.

در بیشتر موارد، حماس به سلاح‌های نسبتا پیچیده مجهز است. قبل از جنگ، حماس هزاران موشک میان‌برد و کوتاه‌برد داشت که می‌توانستند حداقل ۱۲۵ مایل را طی کنند. برخی از آنها می‌توانند از غزه به شهرهای ایلات و حیفا و همچنین تل‌آویو برسند. این گروه همچنین دارای تعداد زیادی موشک ضدتانک قابل حمل و پهپادهایی است که در ماه‌های اخیرعلیه نظامیان اسرائیلی استفاده کرده است.

حزب‌الله لبنان هم بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و آموزش‌دیده‌ترین گروه تحت حمایت ایران در خاورمیانه محسوب می‌شود. حزب‌الله یک سازمان شیعی است که به قدرت سیاسی و نظامی غالب در لبنان تبدیل شده است. این گروه، دشمن دیرینه اسرائیل، پس از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر، شروع به افزایش فشار بر مرزهای اسرائیل کرد و حملاتی را در سراسر مرز انجام داد. طولانی‌ترین درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بود. این نبرد روشن کرد که نیروهای حزب‌الله چقدر قدرتمند شده‌اند توانایی تولید سلاح، حزب‌الله را به یکی از شبه‌نظامیان مجهز در خاورمیانه تبدیل کرده است. کارشناسان استراتژی نظامی ایران می‌گویند که تهران، نیروهای حزب‌الله لبنان را به عنوان خط اول دفاعی خود در صورت حمله اسرائیل به ایران می‌دانند. برآوردهای کارشناسان تسلیحاتی نشان می‌دهد زرادخانه حزب‌الله، در حدود ۱۳۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک را شامل می‌شود. دیگران تخمین می‌زنند که حتی بیش از این است. این موشک‌ها با بردی تا ۲۰۰مایل یا بیشتر، به نیروهای حزب‌الله این امکان را می‌دهد تا به اهدافی در عمق اسرائیل شلیک کنند. تحلیلگران تخمین می‌زنند که در میان این تسلیحات، بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ موشک به تازگی مجهز شده با سیستم‌های هدایت دقیق وجود دارد که می‌توانند برنامه‌ریزی شوند تا در فاصله چند متری اهداف خود فرود آیند. تحلیلگران نظامی، نیروی رزمی حزب‌الله را منضبط‌تر، آموزش‌دیده‌تر و سازماندهی‌شده‌تر از اکثر ارتش‌های خاورمیانه ارزیابی می‌کنند. ارتش حزب‌الله از حدود ۳۰ هزار سرباز و ۲۰هزار نیروی ذخیره تشکیل شده است

گروه سوم، حوثی‌ها هستند. این گروه که اخیرا به شبکه متحدان ایران اضافه شده‌اند، به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، یک مسیر اصلی کشتیرانی، حمله می‌کنند. از زمان آغاز جنگ، حوثی‌ها با ابراز همبستگی با فلسطینی‌های غزه، بیش از ۶۰ حمله موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. پس از این حملات، حمل‌ونقل از طریق دریای سرخ و کانال سوئز ۸۰ درصد کاهش یافته است. موشک‌های حوثی‌ها بندر ایلات در جنوب اسرائیل را نیز هدف قرار داده‌اند. قبل از جنگ، حوثی‌ها به اهدافی در امارات متحده عربی و عربستان سعودی حمله کرده بودند.

کارشناسان می‌گویند حوثی‌ها حدود ۲۰ هزار جنگجوی آموزش دیده دارد، اما رهبران حوثی در مصاحبه‌ها گفته‌اند که ۲۰۰ هزار جنگجو دارند. آنچه بر اساس حملات اخیر مشخص شد که حوثی‌ها دارای یگان‌های بسیار آموزش‌دیده در عملیات پهپادهای پیشرفته و همچنین موشک‌های بالستیک ضد کشتی هستند. غول‌های کشتیرانی اروپایی، به‌رغم زمان و هزینه اضافی تحویل، بیشتر محموله‌های خود را از اطراف دماغه امید نیک عبور می‌دهند. یمنی‌ها از موشک‌های بالستیک و کروز برای هدف قرار دادن اهدافی در جنوب اسرائیل در فاصله بیش از ۱۰۰۰ مایلی استفاده کرده‌اند.

ایران همچنین نفوذ گسترده‌ای در کشور همسایه یعنی عراق دارد؛ هم در سیاست و هم در کسب و کار و تجارت. نزدیک به ۲۰ سال، عراق بستری برای رشد روزافزون گروه‌های شبه‌نظامی شیعه بوده است. به طور خاص چهار گروه و جریان در تعدادی از حملات در سال‌های اخیر نقش داشته‌اند که عبارتند از کتائب حزب‌الله، حرکت النجبا، کتائب سیدالشهداء و عصائب اهل الحق. با شعله‌ور شدن جنگ در غزه در ماه اکتبر، دو گروه از این جریانات شبه‌نظامی عراقی، حملاتی را علیه مواضع آمریکا در عراق انجام دادند. برخی از آنها به انجام حملات در سوریه و اسرائیل ادامه داده‌اند. تحلیلگران تخمین می‌زنند که کتائب حزب‌الله بین ۱۰هزار تا ۳۰ هزار جنگنده دارد؛ به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این جریان از پهپادها، راکت‌ها و موشک‌هایی با برد تا حدود ۷۰۰ مایل استفاده می‌کند. همچنین کتائب حزب‌الله دارای انواع پهپادهای تهاجمی از جمله پهپادهایی است که می‌توانند تا ۴۵۰ مایل را طی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    10 0
    جالب بود
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      5 0
      به علاوه مردم بحرین و فلسطینیان ساحل غربی رود اردن و شیعیان افغانستان، کشمیر هندوستان و شیعیان پاکستان و آذربایجان و ترکیه و سوریه و عربستان هم از متحدان قوی و مطمئنی برای جمهوری اسلامی ایران هستند!
  • حسین IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    1 4
    چرا مقاله یک ماه پیش رو ترجمه کردید و تیتر زدید
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 4
    این مقاله را مدتها پیش چاپ کرده بودند
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 3
    شیطان بزرگ هندوانه میزاره زیر بغلتون
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    3 3
    دارن فریب می دن
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 2
    اینا ذره صداقت در وجودشان نیست و این حرفا رو برای فریب دادن می زنن
  • اریا IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    3 1
    ایران باید هوشیار باشه اینا الکی هندونه میدن زیز بغل ایران که وقتی با ایران حمله کردن بگن اینا خیلی خطرناک بودن وگرنه حزب لبنانی تاحالا کدوم مرکز یا افراد مهم اسراییل رو زده فقط شعار داده
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 3
    آره برترین قدرت در منطقه تا کور بشن اونایی که نمی تونن ببینن
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 1
    قطعا دست های پنهانی در کار بود تا اجازه نده این قدرتی که کشور گرفته بود و در حال طی کردن مشکلات بود رو با این کار دچار اختلال کنند چون اگر برای سال آینده رییسی دوباره انتخاب می شد مملکت زیر رو رو میشد و سرعت کشور صد برابر میشد چون در قوه قضاییه راههای دزدی و کلاهبرداری رو کاملا می شناخت و اجازه نداده بود که یک عده برای مملکت هزینه بتراشند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    1 0
    تا چشم حسود کور کفار، مشرکین و منافقین و در رأس اونا رژیم شیطانی آمریکا و رژیم حرام‌زاده صهیونیستی درآد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس