کد خبر 1595518
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶
مناطق آزادی چین

با توجه به رویکرد جدید دولت چین مبنی بر توسعه همکاری ها با کشورها مبتنی بر ایجاد مناطق آزاد اقتصادی، باید پرسید که ما در این ماجرا چه انتفاع و نقش آفرینی داریم.

سرویس جهان مشرق- دولت پکن پس از موفقیت ایجاد منطقه آزاد تجاری با کشورهای حوزه آسه آن و همکاری جالبی که از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده اند، حالا به این موضوع به عنوان راهبردی جدی توجه دارد و در حال طراحی و اجرای مدلی برگرفته از آن با ۲۹ کشور و اتحادیه های منطقه ای است. برخی عنوان می دارند این نوع همکاری، آینده درخشان اقتصادی را میان طرفین به اشتراک می گذارد که در حال گسترش و توسعه گسترده و همه جانبه است. بایستی اذعان داشت که اکنون، توافق نامه تجارت آزاد مذکور، چین و کشورهای عضو آسه آن را به بزرگترین شرکای اقتصادی یکدیگر تبدیل کرده که در حوزه های متنوعی مانند تولید کالا، اکتشافات مختلف، اقتصاد سبز و ...، دریچه های همکاری جالبی را پیشروی طرفین قرار داده.

بیشتر بخوانید:

ورود چین به صنعت خودرو را جدی بگیرید!

منتظر چای چینی هم باشیم؟

خلاصه حرف پکن در جنگ غزه چیست؟

جنگی که عرب‌ها را به چین رساند!

در سال جاری، چین در حال اجرای تفاهم نامه مناطق آزاد با کشورهای پرو، هندوراس، کره جنوبی، نیوزلند، سوئیس و کشورهای عضو همکاری های فراپاسیفیک است که متصور است منافع اقتصادی گسترده و ویژه ای را در پی داشته باشد. در نظر داشته باشید که در مدت سال جدید میلادی در مقایسه با همین دوره زمانی در سال گذشته، اقتصاد چین با گردشی معادل دو تریلیون دلار با رشدی بیش از ۵ درصد مواجه شده که برخی تحلیلگران، ریشه آن را در توسعه این نوع تفاهم نامه ها می دانند که ابتکاری از دولت پکن است. آنها انتظار دارند که این تفاهم نامه های مناطق آزاد تاثیر مثبتی بر اقتصاد چین داشته باشد که در سال های اخیر با رکودی نسبی نیز مواجه شده است.

ایران کجای راهبرد مناطق آزاد چین است؟

نکته قابل تامل در این راهبرد جدید دولت پکن برای ما در این است که بهره کشور و اقتصاد ما از این ظرفیت قابل توجه در چه بوده و چه خواهد بود؟ آیا حرکتی در مسیر ایجاد چنین منطقه آزاد تجاری با چین صورت گرفته که بتواند عواید قابل توجهی برای کشور داشته باشد؟ علاوه بر بازار جذاب ایران برای اقتصاد رو به جلوی چین، امکان های خاص و ویژه کشورمان برای تولید می تواند مزیت های راهبردی در راستای بهره مندی از راهبرد جدید این کشور شرقی باشد. اما باید منتظر ماند و مطالبه داشت که دستگاه دیپلماسی و اقتصادی چه بهره ای از این راهبرد اقتصادی چین خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    1 1
    رشد اقتصادی چین متوقف شده . لطفا منبع رشد 5 درصدی رو معرفی کنید
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      0 1
      خوبی عزیزم؟ رشد چین متوقف شده؟
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      0 0
      شما منبع خود را در رابطه با توقف رشد چین معرفی کنید؟این رویه ای مرسوم شده زمانیکه در صدد باشیم موضوعی را تخدعه کنیم منبع میخواهیم ولی اسمی از منبع خود نمیبریم
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    0 2
    دم چین گرم ، دیگه یانکی‌ها و نوکراشون باید به دنیای چند قطبی تعظیم کنن!!
    • US ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      0 1
      چین حاضر نیست بخاطر تحریم های ایران از طریق ایران تجارت کند برو بشکن بزن ،این هم از چین
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    0 0
    ماشالله به ایران کجاها که نیست
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    1 0
    ما تخصصمون زدن مناطق آزاد برای قاچاق کالا به داخل هست، زیاد به تولید کاری نداریم
  • DE ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    2 0
    واقعاً که مزدوران غربید. من تنها در مورد گزارش "صندوق بین المللی پول" در باره رشد اقتصادی چین نوشتم، آنهم در پاسخ به بیسواد سینه چاک غرب، ۰۶:۳۲ -! شما پادوهای غرب آنرا منتشر نکردید. تف به شرف نداشته تان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس