کد خبر 1593027
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

بررسی حقوق و مزایا دبیران آموزش و پرورش در سال 1403

یکی از مهمترین دغدغه‌های دبیران و فرهنگیان میزان افزایش حقوق آنها در سال 1403 است و بسیاری می‌خواهند بدانند در سال آینده حقوق پایه آنها چقدر خواهد بود. مطابق با ضوابط مالی بخشنامه بودجه کل کشور در سال 1403، حقوق کارمندان دولت اعم از دبیران آموزش و پرورش به صورت علی الحساب ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

بنا به اظهارات رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس سال آینده افزایش حقوق کارمندان به نسبت ۲۰ درصد اعمال خواهد شد و کف حقوق افراد شاغل نیز به مبلغ ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

افزایش تا سقف 40 درصد فوق العاده ویژه معلمان در سال 1403

میزان افزایش حقوق دبیران آموزش و پرورش در سال 1403

براساس آخرین اعلام دولت در سال 1403 میزان دریافتی دبیران آموزش و پرورش افزایش خواهد یافت. در سال 1402، حقوق کارمندان دولت با افزایش ۲۰ درصدی روبرو شد. با این حال، با وجود این افزایش، حقوق کارگران و کارکنان بخش خصوصی با اختلاف قابل توجه با تورم سال ۱۴۰۱ فقط به اندازه ۲۳ درصد افزایش یافت که باعث اعتراضات بخش خصوصی شد.

از این رو، پیگیری‌های جدی در هفته‌های اخیر سال 1402 از سوی تیم اقتصادی دولت و مجموعه شورای عالی کار برای ترمیم حقوق کارگران و کارکنان بخش خصوصی آغاز شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده، افزایش علی الحساب ۲۰ درصدی حقوق فرهنگیان را در دستور کار قرار داده است.

این تصمیم به دلیل اهمیت آن است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم، با توجه به مسائلی همچون کاهش هزینه‌های جاری، با هدف جلوگیری از ناترازی بودجه دولت، بر افزایش حقوق کارمندان دولت از جمله فرهگنیان تاکید داشته است.

حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، اعلام کرده است که در سال آینده برای سه میلیون نفر از کارکنان شاغل دولت، سه هزار امتیاز حقوقی در قالب فوق العاده خاص برقرار خواهد شد. این تصمیم به منظور افزایش درآمد و بهبود شرایط اقتصادی آنها در سال آینده اتخاذ شده است. همچنین، حدود ۲ میلیون تومان به حقوق کارمندان بر اساس حکم حق شغل و شاغل اضافه خواهد شد.

وی افزود کمیسیون موافقت کرد که حقوق شاغلین آموزش و پرورش را ۲۰ درصد افزایش دهد، در حالی که دولت پیش بینی کرده بود که این افزایش ۱۸ درصدی باشد.

در کنار افزایش قطعی 20 درصدی حقوق فرهنگیانی که در آزمون استخدامی آموزش پرورش حضور داشته و پس از گذراندن دوره آموزشی، به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمده‌اند، تکلیف حقوق دانشجو معلمان، نیروهای خدمتی و معلمان حق التدریس نیز مشخص شده که در ادامه در این خصوص نیز توضیح خواهیم داد.

افزایش تا سقف 40 درصد فوق العاده ویژه معلمان در سال 1403

افزایش حقوق دانشجو معلمان و نیروهای خدماتی در سال 1403

دانشجو معلمان که مشغول گذراندن دوران خدمت خود در دانشگاه فرهنگیان هستند، نسبت به سال جاری نیز افزایش حقوق خواهند داشت. حمید رضا حاجی بابایی اعلام کرد میزان حقوق و دریافتی دانشجو معلمان و نیروهای خدمتی نیز در سال 1403 افزایش می‌یابد.

در سال ۱۴۰۳، برای دانشجو معلمان و نیروهای خدماتی در نظام آموزشی و خدماتی کشور، حقوقی به مبلغ ده میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این افزایش به منظور توازن دادن با شرایط اقتصادی کشور و جلب توجه به مواقع و نیازهای معیشتی این گروه‌های کاری صورت گرفته است.

همچنین مطرح شده است که افزایش فوق العاده ویژه نیروهای خدماتی نیز مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تصویب، در حکم کارگزینی این نیروها اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر در سال گذشته، برای تطبیق حقوق این گروه‌ها با شرایط اقتصادی کشور، مبلغی متغییر تحت عنوان اضافه کاری به فیش حقوقی آنها اضافه شده است که حدود یک میلیون تومان در ماه است. از این رو قطعاً دستمزد این گروه از کارکنان آموزش و پرورش در سال آینده افزایش خواهد یافت.

افزایش حقوق معلمان حق التدریسی در سال 1403

بسیاری از معلمانی که در حال حاضر شرایط استخدام آموزش پرورش را ندارند و به صورت حق التدریسی کار می‌کنند، از میزان دریافتی خود در سال 1402 ناراضی هستند و مایلند بدانند که آیا دسمتزد آن‌ها در سال آینده تغییری خواهد کرد یا خیر.

صحرایی، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است دریافتی معلمان حق التدریس نیز در سال آینده بیشتر خواهد شد و معلمان می‌توانند بدون نگرانی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در همین راستا اعلام کرده است با همکاری سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی، یک سازوکار ایجاد کرده ایم که براساس آن قرار است حق التدریس‌ها به گونه‌ای افزایش یابد که جذابیت بیشتری برای معلمان فراهم شود و همچنین حقوق آنها صورت ماهانه پرداخت شود.

وی تأکید کرد: از آغاز سال تحصیلی 1402 حق التدریس‌ها پرداخت نشده است و این اتفاق به دلیل عدم درج این مورد در بودجه دولت بوده است. وی افزود: سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیز این مساله را تأیید کرده و آن را برای رئیس جمهور مورد بحث قرار داده‌اند. از این رو قرار است به حقوق این گروه از کارکنان نیز اضافه شود.

افزایش تا سقف 40 درصد فوق العاده ویژه معلمان در سال 1403

نظام پرداخت کارمندان دستگاه‌های اجرائی براساس امتیازی است که از ارزشیابی عوامل شغلی و شاغلی و سایر ویژگی‌های مرتبط به دست می‌آید. این امتیاز در ضریب ریالی ضرب می‌شود و مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می‌گیرد.

فوق‌العاده‌های مختلف روشی برای افزایش امتیاز مذکور و نتیجتاً افزایش حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی هستند. بنابر ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‌العاده ویژه به موارد خاصی اعطا می‌شود.

این امتیاز ویژه با توجه به عواملی نظیر بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت‌ها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران، به حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل در برخی از دستگاه‌های اجرائی و تا ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر در نظر گرفته می‌شود.

حمیدرضا حاجی بابایی در مورد فوق العاده ویژه دبیران آموزش و پرورش در سال 1403 اعلام کرد که طبق این مصوبه، اگر فردی در حال حاضر حقوقی به مبلغ ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، با اجرای این مصوبه، حقوق او با ۴۰ درصد افزایش مواجه خواهد شد.

اما این مصوبه به معنای این نیست که به حقوق افراد با درآمد بالا منابعی اضافه نمی‌شود؛ بلکه به تمامی حقوق افراد افزوده می‌شود، اما درصد افزایش حقوق بر اساس درآمد هر فرد متفاوت است. به عبارت دیگر، هر چه درآمد فرد بیشتر باشد، درصد افزایش حقوق کمتر خواهد بود.


از سوی دیگر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص تصویب افزایش فوق العاده برای کارکنان آموزش و پرورش تا 3 هزار امتیاز در کمیسیون تلفیق بودجه، عنوان کرده است که با توجه به توافق کمیسیون تلفیق و دولت، افزایش فوق العاده خاص به تمامی گروه‌های شغلی که تا کنون این فوق العاده خاص را دریافت نکرده‌اند، پرداخت خواهد شد.

وی افزود: افزایش فوق العاده خاص، شامل معلمانی که در رشته های مورد نیاز استخدام آموزش و پرورش استخدام شده اند نیز می‌شود. در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش در اواخر دی ماه، خواستارترمیم حقوق پرسنل آموزش و پرورش شده بودیم که با این مصوبه کمیسیون تلفیق تا حد زیادی این خواسته تأمین می‌شود.

منادی بیان کرد: با این مصوبه، حقوق دستگاه‌های مشمول حدود 30 الی 40 درصد افزایش می‌یابد که به ویژه به افرادی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند، کمک می‌کند.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس