کد خبر 1591531
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴

به گزارش مشرق، کانال ایتای فانوس نوشت:

ضرورت توان هسته‌ای

20 فروردین ماه سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد.در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخارآمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته‌ای نام گرفت.

برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که از سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود، با پیوستن ایران به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سال ۱۳۳۷ و امضای قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در ۱۳۴۷، شکل جدی به خود گرفت. اما انتشار اخبار ضد و نقیض و مغرضانه درباره فعالیت هسته‌ای ایران، دستاویزی شد برای اعمال تحریم‌های وسیع علیه ایران از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا که با وجود همکاری های همه جانبه ایران با نهادهای بین المللی ازجمله آژانس انرژی هسته‌ای و با وجود توافق طولانی مدت برجام، این تحریم‌ها همچنان با ادعای بی اساس نگرانی از ساخت سلاح هسته ای، پابرجاست.

این در حالی است که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود در جهت تولید برق و پیشرفت‌های پزشکی و ... تاکید داشته است.آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بارها به طور مکرر از حرام بودن (ممنوعیت دینی) دستیابی و استفاده از سلاح هسته‌ای سخن به میان آورده‌اند که آخرین مورد آن، به سخنرانی ۴ اسفند ۱۳۹۹ ایشان در جمع نمایندگان مجلس خبرگان باز میگردد. ایشان تأکید کردند: «آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درمصاحبه با رسانه آرژانتینی لاناسیون گفت: با توجه به اینکه در بحبوحه تغییرات اقلیمی به سر می‌بریم، براساس توافق پاریس، همه کشورها ناگزیر هستند تا برای کاهش دمای زمین تا ۱,۵ یا ۲ درجه ایده‌آل، یعنی دمای قبل از صنعتی شدن، تلاش کنند و این امر، بدون انرژی هسته‌ای امکانپذیر نیست. زیرا باعث کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای در حد صفر می‌شود. لذا برای دستیابی به این هدف در سال ۲۰۵۰، نمی توانیم انرژی هسته‌ای را که انرژی پاک است، از معادلات خود حذف کنیم.

در آمریکا، ۱۰۰ رآکتور، ۲۰ درصد برق این کشور را تامین می کند. ۳۰ کشور در جهان دارای انرژی اتمی هستند و ۴۴۰ رآکتور در سطح جهان وجود دارد. این نوع انرژی به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است.

با بررسی این موارد می توان نتیجه گرفت که صرف‌نظر از فواید گسترده فناوری هسته‌ای اعم از تولید برق، تامین منابع آبی، کاربردهای پزشکی، دارویی و صنعت کشاورزی، چشم‌پوشی از این انرژی، خطایی راهبردی برای کشورها به حساب می‌آید و کشورها را در آینده به سوی وابستگی به این انرژی مهم سوق خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    10 5
    از کجای دین نتیجه گرفتند که داشتن سلاح هسته ای حرام هست؟ این بر خلاف نص صریح قرآن هست
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      6 7
      آره ابوسفیان تو بهتر اسلام را می‌شناسی
    • علی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 1
      ما مرجع تقلید نیستیم و در این مورد فتوا صادر نمیکنیم (ما رفاعه زمان مختار نیستیم که فتوا سر دهیم کوفی بازی درنمیاوریم ) درصورت هسته ای شدن ما بهانه لازم برای هسته ای شدن عربستان و ترکیه را هم توسط غرب فراهم کردیم همین بهتر که توی فاز ابهام هسته ای بمونیم
    • SE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      5 1
      داشتن توان بازدارندگی اتمی در مقابله با تعرض دشمنان پلید و جنایتکار از توان تخریب بمب اتم برای ایران عزیز مهمتر و امری حیاتی و امنیتی و اجتناب ناپذیر است و باید هرچه زودتر به آن دست یافت چون دین هم نمی تواند بمبهای اتمی احتمالی رها شده بر فراز ایران را خنثی کند ولی داشتن توان پاسخ اتمی مانع از رها سازی بمبهای اتمی بر سرمان خواهد بود لذا از نان شب هم واجبتر است
  • US ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    11 4
    باید بمب اتم بسازیم.
  • حسين DE ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    9 3
    اگر ٢٠ فروردين سال ١٣٨٥ روز ملى فن آورى هسته ائى نام گرفت البته به پاس تلاشهاى دانشمندان عزيز ما ،بايد آن روزى كه برجام در مجلس با خيانت على لارى جانى وحسن اسكاتلندى و جواد نيويوركى تصويب شد روز عزاى فنآورى هسته ائى نام نهاد.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    7 3
    بم اتم بسازيد
    • SE ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      4 0
      دقیقا، با توجه به تغییر و تحولات امروزه جهان نیاز ما به بازدارندگی اتمی قطعی است و نباید زمان را از دست داد چون شاید فردا هم دیر باشد
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 0
      حالا اگه تو "بَم" هم نشد، تو کرمانی یزدی جایی بسازین!! 🤣🤣🤣🤣🤣
  • DE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    کارشکنی کشورهای غربی ناشی از سیاست های استعماری "انحصارگرایانه "رقابتگرایانه شومشونه تا کشورهای آسیایی هرگز صاحب انرژی هسته ای نشوند. فشارهایی که به هزار بهانه بنی اسرائیلی از خودشون درمیارن فقط یک سرپوش دغلبازانه بیش نیست تا نیات خودخواهانه شون دیده نشه.
  • محمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 0
    روح دانشمندان شهید هسته ای شاد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    سلاح هسته ای به مردم ایران اثر ندارد؟ یعنی اگر مثلا رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند مردم با سلاح هسته ای کشته نمی شوند؟ سلاح برای دشمن حلال برای ایرانی حرام؟ مردم ایران کشته شوند مجاز است اما کفار آسیب ببینند حرام است؟ دنیای عجیبی شده
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    اگر در مثل ها بگویند ،که موشک جواب موشک،حال دشمن اتم زد ما چه جوابی به اتم داریم؟باید توجه کنید ،باید اتم بسازیم تا کشور را محفوظ کنیم از دشمن ها اگر بم اتم نساختید جهنمی هستید،با بم اتم نمیسازیم که کشور ها و شهر ها جهان را مورد حمله قرار دهیم ،ما بم اتم میسازیم،در مقابل کشوری که به ما بم اتم بزند.ما به هیچ کشوری حمله اتمی نمیکنیم مگر آن کشور در اول به ما بم اتم بزند وسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس