آیت‌الله رئیسی: در جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی ما مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی است

رئیس جمهور در ضیافت افطار با سفرای کشورهای اسلامی گفت: همکاری با همه کشورهای اسلامی در دستور کار جمهوری اسلامی است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز - پنجشنبه - در آستانه روز جهانی قدس، در دیدار «سفرا و کارداران کشورهای اسلامی» ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع، ماه مبارک رمضان را ماه تقویت دگرخواهی در پرتو خداخواهی و صیام و قیام دانست و تصریح کرد: آیات نورانی قرآن کریم و مبعوث شدن رسول گرامی اسلام برای هدایت همه مردم و انسان‌هاست، اما هواهای نفسانی و عوامل درونی و برونی مانع از پذیرش دعوت نجات‌بخش و حیات‌بخش حق از سوی برخی افراد می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها در گرو توجه به پیام قرآن و دعوت رسول گرامی اسلام است، از جمله سفارشات و توصیه‌های قرآن کریم و پیامبر اسلام را توجه به دیگران به ویژه در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نیز قوام یافته بر اساس همین آموزه دینی و قرآنی دانست.

رئیسی تقویت روابط با همسایگان را از محورهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری همه همسایگان و کشورهای اسلامی را به گرمی می‌فشارد و اولویت سیاست خارجی ما تقویت تعامل سازنده و پیشبرد منافع مشترک و متقابل با کشورهای اسلامی است.

رئیس جمهور مشکل بزرگ منطقه و کشورهای اسلامی را دخالت بیگانگان عنوان کرد و با بیان اینکه اگر کار بر عهده خود کشورهای اسلامی بود این کشورها می‌توانستند به سهولت با تبادل نظر و تفاهم مسائل فیمابین و حتی مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را حل و فصل کنند، اظهار کرد: بیگانگان سیاست‌ها، دیدگاه‌ها و منافع خود را مقدم بر منافع کشورهای اسلامی می‌دانند و هرگز به تأمین سعادت و رفع مشکلات مردم و کشورهای اسلامی نمی‌اندیشند.

رئیسی این روحیه و رویکرد استکباری را ناشی از خود برتربینی و خود بزرگ‌بینی بیگانگان دانست و گفت: بنای مستکبرین بر تفوق و سلطه بر منطقه و کشورهای اسلامی است تا این کشورها نتوانند بدون نظر و اجازه آنها کاری در راستای منافع خود انجام دهند.

رئیس جمهور بیان کرد: مستکبران نمی‌خواهند کشورهای اسلامی با یکدیگر همکاری، همراهی و همدلی داشته باشند و به هیچ وجه نزدیکی واقعی کشورهای اسلامی را نمی‌پسندد و منافع خود را در اختلاف‌افکنی، گسترش تروریسم، نفرت‌پراکنی و سلطه‌گری می‌بیند، در حالی که تأمین منافع کشورهای اسلامی در همکاری و تعامل واقعی با یکدیگر است.

رئیسی با طرح این سوال که به راستی اگر اتحاد و اتفاق بین کشورهای اسلامی با اتکال به خدا و اعتماد به آیات نورانی خدا محقق می‌شد، امروز در فلسطین و غزه شاهد این همه ظلم، ستم و اعمال شنیع و اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی، اصول اخلاقی، اصول انسانی و این همه جنایت هولناک و نسل‌کشی بودیم؟ گفت: در تاریخ هم کمتر اینگونه جنایات بی‌رحمانه علیه زنان و کودکان را سراغ داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحلیل مسأله فلسطین از رخدادهای هفتم اکتبر خطاست، تحلیل صحیح قضایای فلسطین را معطوف به ۷۵ سال تجاوز، ظلم، تعدی، ویرانگری و اشغال صهیونیست‌ها دانست و افزود: موضوع فلسطین نباید از میانه راه تحلیل شود. ما امروز در گفت‌وگوی میان مسلمانان می‌خواهیم ببینیم وظیفه اسلامی ما نسبت به این همه جنایت و این همه پستی چیست و آیا جز با اتحاد، هم‌اندیشی، همکاری و همراهی کشورهای اسلامی علاج این مسأله امکان‌پذیر است؟

رئیسی با اشاره به اینکه نکته تاسف‌بارتر آن است که این همه تجاوز و قتل و خونریزی مورد حمایت بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی است، اظهار کرد: این حمایت‌ها چه توجیهی دارد جز همان روحیه استکبار و سلطه‌گری و دوری از خدا و صرفاً اندیشیدن به منافع خود و بی‌توجهی به حق حیات دیگر انسان‌ها و مردمی که دارند از سرزمین اجدادی و از خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به روایات قرآن از سرنوشت ظالمان و ستمگران که بر اساس آن ظلم و ستم آینده‌ای نخواهد داشت، تصریح کرد: ممکن است باطل جولانی داشته باشد، اما ماندگاری ندارد؛ اینها نوید و امیدهایی است که قرآن به بشریت می‌دهد. درست مانند همان مادری که زندگی‌اش با خاک یکسان شده و تمام عزیزانش به شهادت رسیده‌اند اما در خرابه‌های غزه دست به آسمان بلند می‌کند و فریاد می‌زند حسبناالله و نعم‌الوکیل. آنچه امروز غزه قهرمان را حفظ کرده همین اتکال به خدا و اعتماد به آیات نورانی قرآن است.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان نباید به بیگانگان اعتماد کنند، بلکه باید به خدا و داشته‌های خودشان اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: امروز در کشورهای اسلامی داشته‌های بسیاری داریم و با اتحاد و یکپارچگی می‌توانیم در مقابل نظام سلطه ایستادگی کنیم. مقاومت و ایستادگی همان نسخه‌ای است که در منطقه جواب داده و بعد از این نیز جواب خواهد داد.

رئیسی اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را بسیار مهم و مورد تاکید قرآن کریم برشمرد که می‌تواند باعث ایستادگی در مقابل نظام سلطه شود و جرایم و اقدامات سازمان یافته علیه کشورهای اسلامی را نقش بر آب کند و گفت: این اتحاد می‌تواند در مقابل جریان تروریسم و ناهنجاری‌های منطقه ایستادگی کند و بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه فلسطین مسأله اول جهان اسلام است، آزادی قدس را محوری دانست که می‌تواند همه مسلمانان را با هم متحد کند و یکی از رموز مهم برای وحدت کشورهای اسلامی است و افزود: روز قدس امسال فقط مربوط به مسلمانان نیست بلکه مربوط به همه وجدان‌های بیدار در عالم و حقیقتاً جهانی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در همه کشورهای عالم منفورترین رژیم، رژیم صهیونیستی است و در نگاه همه مردم عالم، از مسلمان و غیرمسلمان، یا با هر دین، مذهب و ملیتی، آمریکا به عنوان حامی ظالم، ستمگر و کشوری که از قدرت پوشالی خودش برای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند، شناخته می‌شود، افزود: امروز نفرت از دشمنان ملت فلسطین مسأله همه مردم عالم است، لذا به نظر ما قدس امسال قدسِ متفاوتی خواهد بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه آزادی قدس شریف موضوع اول ماست که می‌تواند محور هم‌اندیشی، همکاری و همراهی ما باشد، اظهار داشت: دشمن فکر می‌کرد با تحریم و تهدید می‌تواند جمهوری اسلامی را متوقف کند، اما زهی خیال باطل. امروز ایران پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای همسایه تبادل شده و زمینه تأمین منافع متقابل را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه امروز آمادگی بسیار بالایی برای همکاری میان کشورهای اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به گام‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده است، تقویت تعاملات کشورهای اسلامی می‌تواند به قوت و قدرتمندتر شدن جهان اسلام بیانجامد که مقدمات آن فراهم است.

رئیسی با بیان اینکه قدرتمند شدن و اقتدار کشورهای اسلامی را قدرتمند شدن خود و همه کشورهای اسلامی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: همچنین کوچک‌ترین ناامنی در هر کدام از کشورهای اسلامی را ناامنی در همه کشورهای اسلامی می‌دانیم. ما امنیت، صلح، آرامش و پیشرفت را برای همه ملت‌ها و کشورها و برای جهان اسلام می‌پسندیم و معتقدیم همکاری و هم‌اندیشی کشورهای اسلامی می‌تواند به رشد و تعالی و پیشرفت در کشورهای اسلامی منجر شود.

رئیس جمهور عید سعید فطر را عید بزرگ همه مسلمانان دانست و اظهار امیدواری کرد که روز عید و روزهای آینده روز پیروزی مردم مسلمان، مظلوم و مقتدر غزه باشد و گفت: رژیم صهیونیستی تا امروز با وجود همه تلاش‌ها و جنایات در مقابل یک نیروی مقاومت فاقد امکانات نظامی متداول که صرفاً به خدا و ایمان خودش تکیه کرده، نتوانسته به اهدافش برسد و لذا از روی استیصال دست به کشتار زنان و کودکان یا حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک می‌زند.

وی افزود: امیدواریم سیاست همسایگی، ارتباط با کشورهای اسلامی و سیاست مقابله با یک‌جانبه‌گرایی سیاستی موفق و پیش‌برنده برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و شما سفرا و کارداران پیام وحدت، همدلی و همکاری ایران را به کشورهای خود مخابره کنید تا نظام سلطه و آمریکایی‌ها و کسانی که سعادت مسلمانان را نمی‌پسندند و تاکنون در تحقق اهداف پلیدشان ناکام بوده‌اند، همچنان ناکام بمانند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دفاع را حق مشروع همه گروه‌های مقاومت دانسته و با آوای بلند از جریان مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و همه کشورهای اسلامی حمایت می‌کند، تصریح کرد: معتقدیم همه کسانی که به مقاومت، دفاع از سرزمین خویش و صیانت از زن و بچه و دین می‌اندیشند باید در هر کجای عالم مورد دفاع و تشویق قرار گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    جالب بود
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    1 0
    سیاست خارجی فلسطین محور . پر هزینه ، بی ثمر.
    • DE ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      1 1
      سیاست خارجی فقط سیاست برجام محور. مردم رو گور خواب کردید شما اصحاب برجام
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    آموزه های دینی این نیست که وعده کذب بدید و مردم را در فقر و گرانی فرو برید ولله مشی پیامبر هم اینگونه نبوده اندکی رفتار و کردار پیامبر را بخوانید
  • کاظم IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    جرات داری نظراتو پخش کن تا میزان محبوبیت رییس جمهور متبوعت پیدا بشه.
  • US ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    منطق قرآن اشد علی الکفار هست نه صبر استراتژیک!
  • US ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    1 0
    اگه سیاست اعراب تازه مسلمان مثل شما بود ک اسلام از مدینه هم بیرون نمی‌رفت و اینهمه گسترده نمیشد
    • US ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      0 0
      مزخرف نوشتی مثل همیشه
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    ممنون خیلی عالی بود
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    احسنت
  • DE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    تو که راست می گی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس