کد خبر 1586197
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

در فرآیندهای صنعتی به‌خصوص زمانی که با مواد شیمیایی سروکار داشته باشید، دقت اندازه‌گیری و حجم مایعات یا سیالات بسیار ضروری و حیاتی است. در این مطلب به معرفی و بررسی عملکرد دوزینگ پمپ پرداخته و یکی از بهترین تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان آن، یعنی مهار فن ابزار را معرفی خواهیم کرد.

پمپ تزریق چیست؟

پمپ دوزینگ (Dosing Pump) پمپ تزریق یا پمپ اندازه‌گیری وسیله‌ای در فرآیندهای صنعتی و شیمیایی است که وظیفه آن تزریق و پمپاژ مواد شیمیایی یا محلول‌های خاص با دوز مشخص، به یک یا چند ماده دیگر است. دلیل نام‌گذاری این وسیله به پمپ اندازه‌گیری، توانایی و قابلیت آن در پمپاژ نرخ و حجم مشخصی از سیالات است.

دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

پمپ دوزینگ در صنایع مختلفی کاربرد دارد و طیف وسیع استفاده از آن در بخش‌های مختلف، ما را به تعاریفی همچون پمپ تزریق اسید، پمپ تزریق مواد شیمیایی، دوزینگ پمپ یا پمپ تنظیم pH می‌رساند. همه این نام‌ها، براساس کاربرد و وظیفه این پمپ انتخاب شده‌اند.

به‌صورت کلی، این پمپ‌ها در دسته وسایل و تجهیزات تصفیه آب قرار می‌گیرند و بسته به نوع محیط و کارایی خاصی که دارند، با یکی از نام‌های مذکور شناخته می‌شوند. به‌عنوان مثال، برای تزریق کلر به استخرها از این پمپ تحت‌عنوان پمپ کلر یا کلرزن مایع نیز یاد می‌شود.

کاربرد و وظایف پمپ تزریق چیست؟

احتمالا تا اینجا، کم‌وبیش با کاربرد پمپ دوزینگ آشنا شده‌اید و می‌دانید که کارایی اصلی آن چیست. بااین‌حال نباید از کاربردهای فراوان و بی‌نظیر آن چشم‌پوشی کرد. دوزینگ پمپ وسیله‌ای است که کارایی اصلی آن، حفظ دقت و حجم مشخص در ترکیب مایعات است و همین کاربرد آن، سبب شده تا در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به بررسی چندین مورد از این کاربردها می‌پردازیم.

  • تزریق حجم مشخصی از سیالات به مخازن، استخرها یا لوله‌های تحت‌فشار
  • تزریق کلر یا مواد شیمیایی در سیستم‌های تصفیه آب (پمپ کلر یا کلرزن مایع)
  • تزریق مواد شیمیایی در فرآیند گندزدایی آب
  • تزریق پلی‌فسفات برای سختی‌گیری از آب (حذف کلسیم و منیزیم)
  • تزریق اسید یا هر نوع ماده قلیایی جهت کنترل pH (پمپ تنظیم pH)
  • تزریق اسید برای ثبات pH (پمپ تزریق اسید)
  • تزریق مقدار مشخصی از کنستانتره به نوشیدنی‌ها با دوزینگ پمپ
  • تزریق حجم استاندارد اسانس به نوشیدنی‌ها
  • تزریق سیالاتی همچون الکل به بنزین
  • تزریق مواد مختلف سفیدکننده به خمیر کاغذ
  • اضافه‌کردن مواد مختلف به داروها
  • تزریق و ترکیب سوخت موشک

تمامی موارد مذکور نشان می‌دهد که این پمپ تزریق مواد شیمیایی، کارایی بسیار بالایی در صنایع مختلف دارد و استفاده از آن به‌دلیل کاهش خطا و تاثیرات مثبت، وجهه‌ای الزامی به خود گرفته است. در ادامه بد نیست با انواع پمپ‌های تزریق آشنا شویم.

دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

انواع مختلف پمپ‌ تزریق را بشناسید

براساس معیارهای مختلف، دوزینگ پمپ پرومیننت ProMinent در انواع مختلفی تولید و ارائه می‌شود. مثلا براساس نوع فناوری، نوع کاربرد، نوع مواد شیمیایی و جنس پمپ انواع مختلفی از دوزینگ پمپ در دسترس قرار گرفته است.

انواع پمپ تزریق براساس نوع فناوری

پمپ‌های تزریق براساس نوع فناوری، به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • پمپ دوزینگ دیافراگمی (دیافراگم انحراف مکانیکی)
  • پمپ دوزینگ دیافراگم هیدرولیکی (دیافراگم انحراف هیدرولیک)
  • پمپ دوزینگ پیستونی
  • پمپ دوزینگ پریستالتیک

هرکدام از این مدل‌ها، دارای نوع عملکرد خاص، مزیت‌ها و معایب مشخص است؛ بنابراین، انتخاب هرکدام از این پمپ‌ها باید براساس نوع نیاز و کاربردی باشد که از آن‌ها انتظار می‌رود.

دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

انواع پمپ تزریق براساس جنس بدنه

پمپ تزریق با جنس بدنه‌های مختلفی ساخته می‌شود که هدف از آن، ابتدا سازگاری بهتر با مواد شیمیایی است. مثلا در پمپ تزریق اسید نمی‌توان از هر ماده‌ای استفاده کرد؛ زیرا اسید خورندگی دارد؛ به‌همین دلیل، دوزینگ پمپ در جنس بدنه‌های زیر تولید می‌شود:

پلی پروپیلن (PolyPropylene)

پلی پروپیلن ماده‌ای ارزان و مقرون‌به‌صرفه است و برای مایعات یا مواد با خورندگی کم، کاربرد بیشتری دارد. گفتنی است که قطعات پلی پروپیلن نباید به پایپینگ PVC جوش داده شود.

پی‌وی‌سی (PVC)

پی‌وی‌سی ماده‌ای است که در مقایسه با پلی پروپیلن، دارای ساختاری تقریبا مشابه است. ازآنجایی‌که پی‌وی‌سی در ساختار خود کلر دارد؛ بنابراین، با مایعات و سیالات حاوی کلر سازگار است و می‌توان در ساخت پمپ کلر یا کلرزن مایع، از این ماده استفاده کرد؛ زیرا برای سیالات با درصد کلر بالا، مناسب است.

پی‌وی‌دی‌اف (PVDF)

از پی‌وی‌دی‌اف در ساخت دوزینگ پمپ استفاده زیادی می‌شود. این ماده بسیار پرکاربرد است؛ زیرا با اغلب مواد شیمیایی سازگاری مناسبی دارد و نسبت‌به پی‌وی‌سی، از تحمل فشار بیشتری نیز برخوردار است. لازم به ذکر است که پمپ‌های پی‌وی‌دی‌اف برای دماهای بالا مناسب هستند؛ زیرا در حرارت یا فشار بیشتر از ۱۲۰ سلسیوس، همچنان فرم و حالت اولیه خود را حفظ می‌کنند.

در خرید یک پمپ تزریق به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید یک پمپ دوزینگ مناسب باید ابتدا به نکات زیر توجه کنید:

  • مواد یا سیالات شیمیایی مورد استفاده در پمپ
  • مشخصات فیزیکی یک محصول مانند چگالی، غلظت، دما و ...
  • حداقل و حداکثر نرخ جریان برای دوزینگ

سپس در گام بعدی باید به موارد زیر دقت کرده و دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق مواد شیمیایی مورد نیاز را براساس معیارهای ذکرشده ذیل انتخاب کنید.

  • فشار تزریق: فشار برگشتی یکی از نام‌های دیگر پمپ تزریق است و باید فشار در نقطه تزریق یک پمپ مشخص باشد.
  • سازگاری شیمیایی: جنس بدنه پمپ باید با مواد جاری در آن سازگاری داشته باشد تا در گذر زمان دچار آسیب نشوند.
  • زمان عملیات: در برخی از فرآیندها، احتمال جامد شدن مواد وجود دارد؛ بنابراین، زمان عملیات یک پمپ نیز مهم است.

دوزینگ پمپ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

خرید دوزینگ پمپ از شرکت مهار فن ابزار

در صورت نیاز به دوزینگ پمپ برند های اروپایی با قیمت مناسب و دست اول خوشحال میشویم با ما با شماره 02188500325 تماس حاصل فرمایید.

سخن نهایی

پمپ تزریق یکی از پراستفاده‌ترین و مهم‌ترین ابزارآلات مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی است که با مواد شیمیایی سروکار دارند. وظیفه این پمپ تنظیم میزان دقیق سیالات، ترکیب و تزریق آن‌ها به مواد یا مایعات دیگر است. مثلا برای اندازه‌گیری pH از پمپ تنظیم pH و برای گندزایی آب از پمپ کلر که یک دوزینگ پمپ پرکاربرد است، استفاده می‌شود.

همچنین باید به مجموعه تولیدی و بازرگانی مهار فن ابزار نیز اشاره کرد که ارائه‌دهنده طیف وسیعی از ابزارآلات مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی و شیمایی است و بیش از ۲۳ سال است که در این زمینه فعالیت دارد. این مجموعه، محصولات مختلفی مانند سیلندر کالیبراسیون، سیستم‌های تصفیه آب، پمپ‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر را در سبد محصولات خود ارائه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت maharfanabzar.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس