اموال بابک زنجانی شناسایی و به تهران منتقل شد

رییس قوه قضاییه گفت: اموال بابک زنجانی شناسایی و به تهران منتقل شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفت: در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود.

وی افزود: این محموله از اموال شناسایی شده «بابک زنجانی» در خارج از کشور که به تهران منتقل شده بنا بر کارشناسی‌های اولیه، تکافوی بدهی‌ها و خسارات نامبرده خواهد بود؛ حالا اگر اموال بازگشته قبلی را هم اضافه کنیم؛ اضافه می‌آید؛ البته تاکید کرده‌ام که باز هم کارشناسی در این خصوص صورت بگیرد

رئیس قوه قضائیه افزود: در مرحله‌ای از رسیدگی به پرونده، جمعی از اشخاص از یک دستگاه آمدند و گفتند ما می‌خواهیم در جهت شناسایی و بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» کار جدیدی را آغاز کنیم؛ ما اعلام کردیم از این امر استقبال می‌کنیم البته من یک اولتیماتوم دادم و ظرف زمانی مشخصی را تعیین کردیم که اگر باز هم ادعاهای محکوم‌علیه به اثبات نرسید و اموالی از او شناسایی و مسترد نشد که تکافوی بدهی‌هایش را بدهد، حکم قطعی و قانونی در قبال او اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: از جمله پرونده‌های نسبتاً جنجالی و مهم ما در یک دهه اخیر، پرونده «بابک زنجانی» بود؛ در سال ۱۳۹۱ ابتدائاً گزارشی واصل شد که نامبرده مقدار معتنابهی ارز از بانک مرکزی دریافت کرده و به مقداری که باید مابه ازای این ارز را می‌رسانده، نرسانده و غیر از آن، میزانی از آن ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده است؛ همچنین در یک بخش دیگر نیز نفت دریافت کرده بود که باید مابه ازای آن را برمی‌گرداند، اما از این کار استنکاف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: علی‌ایحال، پرونده مزبور در مجتمع اقتصادی تشکیل شد و سروصدای زیادی هم به پا کرد چرا که مبلغ مورد ادعا، سنگین و بالا بود و جا داشت آن سروصداها ایجاد شود؛ در همان زمان گزارشی از «وزارت نفت» و مرجعی دیگر واصل شد و تقاضای ممنوع‌الخروجی «بابک زنجانی» مطرح شد؛ سپس، اعلام شد که متهم ادعا کرده که اموال را برمی‌گرداند؛ فلذا اموالی را در داخل کشور معرفی کرد که البته آن اموال هم با مشکلاتی مواجه شد از جمله زمین واقع در منطقه «ایران زمین» در «شهرک غرب»؛ با بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد که در همان زمین نیز تخلفاتی صورت گرفته است؛ سپس، با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که افرادی از وزارت نفت، ثبت و خودِ آن طرف و برخی واسطه‌ها در خصوص مصالحه و نقل و انتقال اموال، باز تخلفات و اقدامات مجرمانه‌ای انجام داده‌اند؛ فلذا یک پرونده دیگر هم در این راستا تشکیل شد. علی‌ایحال، پرونده مزبور سنگین شد و در سال ۱۳۹۲ منجر به بازداشت «بابک زنجانی» شد و معلوم شد که نامبرده قصد مصالحه و پرداخت اموال را ندارد. با بازداشت مشارالیه، اقدامات پرحجمی در دستگاه قضائی انجام گرفت چرا که ابعاد این پرونده بسیار پیچیده و سنگین بود؛ از شناسایی اموال متهم در داخل و خارج از کشور تا پیگیری موضوع و رصد و تحصیل دلیل؛ گوشه‌ای از اقدامات قضائی در این مرحله بود.

وی افزود: بابک زنجانی، در سال ۱۳۹۴ در دادگاه بدوی محکوم شد؛ پس از محکومیت بدوی، وی اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت؛ در آذرماه ۱۳۹۵ دیوان عالی، رأی صادره را اِبرام و تأیید کرد؛ البته با این قید که اگر محکوم‌علیه کلیه اموال را مسترد گرداند می‌تواند از ارفاقات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی بهرمند گردد. پس از اعلام نظر دیوان عالی، مجموعه دادگستری معطوف بر بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» شد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در این مرحله، نامبرده اعلام کرد که در فلان کشور، ۴ میلیارد دلار موجودی دارم؛ او از ۵ الی ۶ کشور نام برد که در آن‌ها وجوهاتی دارد و اسنادی را هم در این رابطه ارائه کرد؛ اما نمی‌شد به این اسناد اعتماد کرد چرا که نامبرده قبل از بازداشت، مطالبی ارائه کرده بود که خلاف از آب درآمده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: علی‌ایحال، هیئت‌هایی متشکل از بخش‌های ذیربط، به کشورهای مورد ادعای «بابک زنجانی» اعزام می‌شدند، اما اموال و وجوهاتی از او نمی‌یافتند؛ همچنین افراد مختلفی نیز واسطه شدند که می‌توانیم اموال نامبرده را شناسایی و مسترد کنیم؛ حتی در آن مقطع که من معاون اول قوه قضائیه بودم، چند مورد در این خصوص به خودِ من مراجعه کردند. در این خصوص، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز تلاش‌هایی انجام دادند و مسیرهایی را طی کردند؛ در مقطعی «وزیر اطلاعات» اعلام کرد اگر متهم را در اختیار ما قرار دهید ما تکلیف اموال او را روشن می‌کنیم لذا مدت طولانی متهم به دستگاه مزبور تحویل داده شد؛ البته ما در این مقطع تاکید داشتیم که متهم را آزاد نمی‌کنیم، اما در داخل زندان می‌توانید امکانات لازم را در راستای شناسایی و بازگرداندن اموال، در اختیار او قرار دهید؛ پس از آن دستگاه امنیتی دیگری آمد و باز هم هدف نهایی تحقق نیافت و غیر از اموال داخلی «بابک زنجانی» و ۲ الی ۳ اموال منقول از او در خارج که البته آن‌ها هم تعارضاتی داشت، اموال دیگری از مشارالیه شناسایی نشد؛ اموال شناسایی‌شده از نامبرده نیز طبق اعلام «وزارت نفت» و «بانک مرکزی» تکافوی بدهی «بابک زنجانی» و خسارات مرتبط با آن را نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی، جمعی از اشخاص از یک دستگاه مسئول آمدند و گفتند ما می‌خواهیم در جهت شناسایی و بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» کار جدیدی را آغاز کنیم؛ ما اعلام کردیم از این امر استقبال می‌کنیم البته من یک اولتیماتوم دادم و ظرف زمانی مشخصی را تعیین کردیم که اگر باز هم ادعاهای محکوم‌علیه به اثبات نرسید و اموالی از او شناسایی و مسترد نشد که تکافوی بدهی‌هایش را بدهد، حکم قطعی و قانونی در قبال او اجرایی خواهد شد.

رئیس عدلیه گفت: مدت تعیین‌شده برای بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» یک بار تمدید شد؛ تا اینکه چند وقت پیش، نامبرده اعلام کرد قصد همکاری دارم و نشانه‌هایی از صدق او آشکار شد و اموال قابل‌توجهی را معرفی کرد. نهایتاً محموله اموال به تهران منتقل شده و حسبِ کارشناسی‌های اولیه، این محموله تکافوی بدهی‌ها و خسارت‌های «بابک زنجانی» را می‌دهد؛ البته من تاکید کرده‌ام که مجدداً کارشناسی صورت گیرد؛ با «وزارت نفت» و «بانک مرکزی» نیز صحبت شده و آنها نیز مراجعه کرده و اموال را رؤیت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 2
    به قیمت ارزش دلار امروز جواب بدهی ها را میده ولی بقیمت آنروز خیر!!!
    • US ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      3 1
      خب این هم آزاد میشه
    • DE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      4 4
      بابک زنجانی یک بدبخت بود و تقاص عدم واگذاری نفت در چهار سال احمدی نژاد به طایفه هاشمی بود.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 2
    از این جیب به اون جیب میکنید دیگه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 3
    شما که خدا را قبول ندارید ولی در برابر خدا چی میخواهید بگویید و چطور با این ندانم کاری هایتان این مملکت و مردم را نابود کردید.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 2
    خيلى خوب شد ، جناب اژه اى بالاخره بهانه اى براى عفو ايشان پيدا كرد،،،👏👏😘
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      2 2
      کدوم عفو؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 4
    فساد ۳/۴ میلیارد دلاری چای دبش چی شد؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    10 0
    طبق گفته شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است ، باید با برخورد قاطع و عبرت آموز با ابرمفسدینی مثل چای دبش، جلوی آسیب به حرم و تکرار این جنایات اقتصادی بر ضد مردم ایران گرفته شود.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    6 1
    بانک ملی خاوری
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      4 3
      خاوری رو خیلی گنده کردی
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 1
    یعنی چی؟ یعنی بانک وی در مالزی را کنده و به تهران منتقل کردند؟لیست اموال منتقل شده و ارزش کارشناسی شده آن را اعلام کنید.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 2
    از خاوری چه خبر؟
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    به امید مبارزه تمام قد با تمامی ابر مفسدان ایران اسلامی امین 🤲👍
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 3
    جناب اژه ای از فساد دبش و مسئولین دست اندر کارش چخبر
  • Puyamotlaq IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    و من الله التوفیق مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 3
    مالزی رو که بابت برگرداندن بخشی از اموال و دارایی های زنجانی باج خواسته بود (و بخش ی اش رو گفته بود به ما بدین ) رو چکار کردین !!؟ ؛)) /
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    3 0
    بعد از ۱۰ سال !؟ از دی ماه ۹۲ تا الان یعنی بیش از عمر دو دولت / خسته نباشید واقعا !! میگذاشتین شب انتخابات ۱۰ اسفند اعلام میکردین ؛))) / البته با اموالی که از زنجانی در کشورهای اروپایی و آسیایی داشته و مسأله تحریم ها بعید میدونیم این اموال و بدهی ها رو بدون باج دادن و بخشیدن بخشی اش به اون دولت ها تونسته باشند برگردونن همین مالزی باج خواسته بود / اونوقت شما حساب کنید به احتمال بسیار زیاد نرخ تأخیر تأدیه این ۱۰ ساله بیشتر از خود اموال و دارایی هایی است که باید بابک زنجانی برگردونه ؛)) / پرونده کرسنت در بخش اولش (۸/۵ سال) ایران به ۲/۴ میلیارد دلار محکوم شده و بخش دومش (۱۶/۵ سال) گفته میشه حداقل به ۱۰ میلیارد دلار برسه / آقای اژه ای بد نیست در مورد پرونده فساد کرسنت هم بیان روشنفکری بکنند و بگن چرا ی بیژن زنگنه بارها از حضور در دادگاه و پاسخگویی سرباز زده و چرا جلب به دادرسی در مورد ایشون صورت نمیگیره !؟ / فکر کنیم پرونده کرسنت رو گذاشتن تا ظهور امام زمان (ع) بهش رسیدگی کنند ؛)))
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    براستی در زمانیکه فساد ۳/۴ میلیاردی چای دبش که برخی ها به دولت ی رئیسی می چسبانند مطرح شدن پرونده بابک زنجانی رو که برخی به دولت ی احمدی نژاد می چسبانند چه معنایی دارد !؟ چرا در مورد پرونده کرسنت صحبتی نمیشود !!؟ رقم بخش اول پرونده کرسنت (۸/۵ سال) در دادگاه بین المللی ۲/۴ میلیارد دلار بوده که بخاطر انتخاب وزیر نفت ی بیژن زنگنه بعنوان وزیر نفت در دولت یازدهم و دوازدهم این محکومیت صادر شد بخش دوم این پرونده و قرارداد کرسنت (۱۶/۵ سال) حداقل محکومیت ایران ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود / یعنی فساد کرسنت از نظر عدد و رقم ، فساد بابک زنجانی و فساد چای دبش رو میگذاره تو جیبش ؛))) یعنی حداقل ۳ برابر فساد ۳/۴ میلیاردی چای دبش و حتی بیشتر از فساد ۹ میلیارد دلاری پرونده بابک زنجانی / فساد کرسنت بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای ایران ضرر خواهد داشته و خواهد داشت
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 4
    یهو دم انتخابات اموال بابک زنجانی پیدا شد جل الخالق
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      2 0
      در مورد اینکه چرا در این مقطع زمانی (دم انتخابات ) قوه قضاییه اومد در مورد پرونده بابک زنجانی اطلاعاتی رو داد!؟ دو احتمال دور از ذهن نیست / قبل از بیان دو احتمال عرض می شود در بین عوام مردم پرونده بابک زنجانی رو به دولت ی احمدی نژاد منتسب میدونن/ عوام پرونده چای دبش رو هم به دولت ی رییسی نسبت میدهند اما در مورد فساد کرسنت که عوام به دولت های اصلاح طلب منتسب میدانند متأسفانه حرفی زده نمیشود / و اما دو احتمال : ۱- مطرح شدن پرونده بابک زنجانی عوام رو نسبت به رأی دادن به کسانیکه به نحوی وابسته به اطرافیان احمدی نژاد هست بی میل میکند و به نوعی تخریب نرم بر اساس باور عوام که فساد ی زنجانی رو به زمان دولت ی احمدی نژاد نسبت میدهند رو شکل میدهد / از طرفی فساد چای دبش بر اساس باور عوام هم به دولت فعلی که حالا بالصطلاح احزاب انقلابی (فراجناحی ) نسبت داده میشود خوب اینهم میتونن ضربه بزند به رأی نامزدهای این احزاب / یعنی مطرح شدن دوباره پرونده بابک زنجانی و دوباره بر سر زبان انداختن آن میتواند پاسخی به مطرح شدن فساد چای دبش باشد که بخواهند انهایی که فساد بابک زنجانی رو بهشون نسبت میدهند رو نسبت به فساد چای دبش به سکوت وادار کنند / حالا این وسط یک گروه آنهم گروهی که در بین عوام فساد کرسنت به اونها نسبت داده میشود (دول اصلاح طلب ) تعمدا بی نصیب ماندند از مطرح شدن فساد. کرسنت ، فسادی که به لحاظ عدد و رقم و طولانی شدن رسیدگی به آن مهم تر از فساد چای دبش و پرونده بابک زنجانی است / خوب مصلحت اندیشی برخی ها شاید براین بوده که اصلاح طلب های تحریم کننده انتخابات قدری پشیمان شده رو نباید به تحریک دوباره به تحریم انتخابات وا داشت ؛)) اینه که آقایون حرفی از فساد کرسنت نمی‌زنند ۲- احتمال دوم هم اینه که طبق روال عادی در مورد پرونده بابک زنجانی اطلاع رسانی شده که احتمال اول قوی تر از احتمال دومی که عرض شد هست / بنابراین این سوال رو باید از ی اژه ای و قوه قضاییه پرسید که چرا در مورد پرونده کرسنت دم انتخابات سخن نگفتید !؟ خوب اگر هدف انتخاباتی نداشتند صبر می‌کردند بعد از انتخابات در مورد پرونده بابک زنجانی اطلاع رسانی میکردند / اینه بله شک شما نسبت به مطرح شدن پرونده بابک زنجانی و اطلاعاتی در این مورد کامل شک بجایی است
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    4 0
    یا آقای اژه ای بیان در مورد فساد کرسنت اطلاع رسانی کنند که در چه مرحله ای هست یا اگر بعضی ها گفتن قوه قضاییه از مطرح کردن پرونده بابک زنجانی در این مقطع زمانی (دم انتخابات ) اهداف انتخاباتی داشته, گله نکنید / فساد بابک زنجانی در بین عوام به دولت ی احمدی نژاد نسبت داده میشه حالا اینکه بگن اهداف انتخاباتی نداشته رو سخت میشه باور کرد
  • حق گو IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 2
    بابک رو باید بهش مدال بدن نه بندازن زندان. توی اوج تحریم به ایران کمک کرده. جناح رقيب برای زدن احمدی نژاد برای این جو سازی کرد.
  • US ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 1
    برای یه گوسفنددزد دست میبرید برای یک اخنلاسگر هتل و ازادی
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 2
      تا چشات دربیاد
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 2
      تا چشات دربیاد
  • بانک سرمایه IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    مبلغ 14000میلیارد تومان پول بانک سرمایه توسط ( محمدعلی ) نکبت و کثیف خورده شد و معلوم نیست که تکلیف این مرتیکه :محمدعلی چی شد ؟ چرا قوه قضاییه یک جمله در رابطه با : محمدعلی هادی دزد و الدنگ نمی گوید . مگر پارتی اش کیست ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس