کد خبر 1569383
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
‌

دبیر کارگروه سرمایه‌گذاری و تسهیلگری اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شرایط آبی کشور و جهان با چالش جدی روبرو است.

به گزارش مشرق، از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فرهاد پاک نیا در کارگاه «استقرار مدیریت مشارکتی آب در طرح‌های توسعه منابع آبی با رویکرد جذب سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی» در نوزدهمین نمایشگاه صنعت آب کشور افزود: چنانچه برای خروج از این شرایط برنامه‌ریزی کافی انجام نگیرد، امکان بقا و ادامه حیات فراهم نمی‌شود.

وی توجه و مشارکت‌دادن مردم را کلید اساسی برنامه‌ریزی و مدیریت مصارف آب، برشمرد و گفت: بدون نقش‌آفرینی مردم، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان امکان بهینه‌سازی مدیریت مصارف آب امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش‌شرط مدیریت منابع آبی توجه به مبانی مشارکتی آن است و یکی از کلیدهای اساسی برای برنامه‌ریزی و مدیریت مصارف آب، درنظرگرفتن و مشارکت‌دادن بخش‌های مختلف مردمی و خصوصی است.

پاک نیا خاطرنشان کرد: تا پیش از سال ۱۳۴۲ شاهد نظام‌های یاریگر سنتی بودیم که محصول آن، دستیابی به تکنولوژی قنات بود؛ پس از آن آمریکا نظام‌های سنتی را به‌مرور از جامعه ما خارج کرد؛ نظام‌های فردی و محفوظ از قبیل کانال‌های روباز و حفر چاه جایگزین آن شد که به دلیل تفاوت اقلیم کشور ما با اقلیم اروپایی منجر به کاهش ذخایر منابع آبی و ورود به وادی خشکسالی بود.

دبیر کارگروه سرمایه‌گذاری و تسهیلگری اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه مشکل اساسی کشور در بخش مدیریت و مصارف آب حذف مردم بوده است، افزود: مشکلات مدیریتی و مصارف آبی از آن زمان آغاز شد که دولت به‌جای مردم مدیریت را در دست گرفت و همین امر باعث شد تا در سال ۱۳۵۰ شاهد اوج تخلیه روستاهای فاقد منابع آبی باشیم؛ لذا بدون نقش‌آفرینی مردم، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان امکان بهینه‌سازی مدیریت مصارف آب امکان‌پذیر نیست.

پاک نیا حفظ سرمایه برای آیندگان را از جمله دستاوردهای مدیریت سنتی و مشارکت مردمی دانست و افزود: از جمله دلایلی که مانع از انجام مدیریت مشارکتی مردمی می‌شود، نبود یک برنامه و نقشه راه متمرکز و یکپارچه است تا کمک کند به سمت مدیریت جوامع محلی پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: پویاسازی، ظرفیت‌سازی و کاراسازی در مدل مشارکتی شکل می‌گیرد و با استفاده از این مدل می‌توان بهترین تصمیم را در حساس‌ترین زمان ممکن اتخاذ کرد.

دبیر کارگروه سرمایه‌گذاری و تسهیلگری اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: برای این مهم باید نقش‌آفرینی و سرمایه‌گذاری عمومی را از سر مزرعه در قالب اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها جهت مدیریت بهینه منابع و مصارف آبی در دست گرفت و کشاورزان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را از میان خود آغاز کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هادی FR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    اون روزی که می‌گفتیم جلوی کشت محصولات آب بر رو بگیرید، جنگل ها رو غارت نکنید و نزارید فرت و فرت چاه بزنن و آب رو غارت کنن عین خیالتون نبود. حالا یادتون افتاده مملکت اوضاش خرابه؟ بدتر از اینا قراره سرمون بیاد
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      مگه همین الآن عین خیالشون هس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    4 0
    بیش از 70 درصد سطح زمین را آب فرا گرفته و نور خورشید با بیشترین تابش در حال تابیدن بر مناطق خشکی و دریاست . آن وقت بشر در هزاره سوم با ورود به عصر فضا و گذشتن از عصر اتم ؛ هنوز هم با عجز و لابه ، عرضه ندارد با استفاده از این چرخه ، آب شیرین کن های صنعتی اقتصادی درست کند. این نشانه نبود تکنولوژی است یا متاسفانه فراخی منافذ بدن آنها !!!!. هنوز هم منتظر هستیم تا ببینیم غربی ها چه کار میکنند ما کپی کنیم !!! بابا یک کار را هم ما شروع کنیم . این همه دانشگاه ، این همه پایان نامه، این همه استاد راهنما و هیات علمی دانشگاه ها. این همه صنایع آب بر که میتوانند روی این پروژه ها سرمایه گذاری کنند. !!! یعنی باید گفت حیف وقت و پول و مالیاتی که هزینه این مراکز میشود.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      واقعا درست فرمودید ما معتاد فناوری خارجی شده ایم
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      دانشجوهای مومن و جهادی چرا بیکار نشسته اید. گلخانه ها خودشان یک تصفیه کننده آب هستند ، کافی است آب غیر شیرین را در کانالهای خاص سیمانی و در گلخانه تحویل دهید و در بالا و سطح شیشه یا پلاستیک محافظ گلخانه و بر اثر حرارت موجود در گلخانه (اسمش رویش است ، اثر گلخانه ای ) و استفاده از اثر تسعید ،آب با درجه خلوص باران دریافت و در مخزن جمع کنیم و با طراحی خاص سقف گلخانه به صورت بارشی به صورت مناسب به گیاه برسانیم . املاح را میشود در بستر خاک بدون شور کردن زمین حفظ کرد و پسماند و جلبک ناشی از باقیمانده آب شور در کانالهای جانبی را به عنوان غذای دام و طیور سم زدائی و علاوه بر نمک دریا از آن استفاده کرد . تازه بنده یک فرد کم اطلاع هستم و این طرح فرضی است و الا دانشمندان حوزه آبخیزداری و کشاورزی بسیارند که میتوانند بفهمند این چرخه آب در طبیعت هم به همین شیوه میلیونها سال است که در کره زمین عمل میکند . به خدا اگر ثروتمند بودم بزرگترین گلخانه دائمی جهان را در سرتاسر جنوب ایران که بهترین اقلیم و خاک چند هزار کیلومتری در خلیج فارس است را درست میکردم.علاوه بر رفع بیکاری در کل ایران ، قابلیت صادرات افزایش می یافت و نیازی به فروش خاک حاصل خیز ایران هم نبود . آدم وطن دوست و عاقل میخواهد و ما هیچ نیازی به هیچ جای دنیا نداریم اگر میفهمیدیم که خداوند چه نعمتهایی را به ما مسلمین و شیعیان ارزانی داشته است . الله اعلم . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس