پهپاد غزه

تغییرات جدید نشان می دهد پهپاد غزه، یک گام دیگر به تبدیل شدن به مفهوم سکوی هواپایه ارتفاع بالا، نزدیک‌تر شده‌ که از ترکیب یک وسیله با مداومت و سقف پروازی بالا و حسگرهایی با برد بلند پدید می آید.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سال ۱۴۰۰ و در آستانه سوم خرداد ، از چند دستاورد مهم نیروی هوافضای سپاه از جمله یک پهپاد پهن پیکر رونمایی شد. در رونمایی از این پرنده بدون سرنشین غول پیکر که مقارن با پیروزی انتفاضه جدید فلسطینیان بود، نام "غزه" برای این پهپاد جدید عنوان شد تا نشانی از تکرار پیروزی های مقاومت بر دشمن اشغالگر باشد. این هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین با تنوع مأموریت بالا در حوزه‌های مراقبتی، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت، یکی از مهمترین دستاوردهای دفاعی سپاه در سال‌های اخیر به شمار می رود.

در همان زمان نیز کارشناسان و رسانه های بین المللی، با بررسی تصاویر و مشخصات اعلامی برای "غزه"، تحلیل می کردند که این پهپاد، تراز صنعتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بدون سرنشین، به مرز پهپادهای با مداومت و ارتفاع پروازی بالا یا HALE ارتقاء داده است.

بیشتر بخوانید:

۷ نوع سلاح‌ هدایت شونده هوا به زمین برای «سوخو ۲۲» سپاه/ رونمایی از بمب خاص «فیتر» با قابلیت هدایت دقیق تا هدف +عکس

وقتی تصاویر رسانه اروپایی صدها دروغ ضدانقلاب را رسوا کرد/ دقت و قدرت قابل تحسین موشک‌های سپاه در انهدام پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق +عکس

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف ۱۴۰ +عکس

از شاهد ۱۲۹ تا ۱۴۹ چه راهی طی شد ؟

شاید بتوان مهمترین پهپادهای اسرائیل زن ایران را پهپادهای سری شاهد دانست. این پهپادها که در کلاس‌های مختلف با ماموریت‌های متنوع توسط صنایع تحقیقاتی شاهد نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید شده و یکی از با کیفیت ترین پهپادهای ایرانی است. یکی از مدرنترین محصولات این خانواده، مدل ۱۲۹ است.

پهپاد شاهد۱۲۹ که اولین نشانه‌های وجود آن در حاشیه رزمایش «پیامبر اعظم۷» در تیرماه سال ۹۱ آشکار شد، چند ماه بعد در مصاحبه خبری فرماندهی کل سپاه معرفی و اشاره به مداومت پروازی ۲۴ ساعت و توانایی رزمی آن با موشک سدید شد. کمی بعد تصاویری از فرود و برخاست آن در رسانه ملی نیز نمایش داده شد و فرمانده نیروی هوافضای سپاه برد آن را ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان کرد. این نمونه از نوع شناسایی بوده و صحبتی از قابلیت رزمی آن به میان نیامد. با گذشت چند ماه و در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۲ بالاخره نمونه رزمی این پهپاد نیز رونمایی شد که به سرعت به یکی از مهم‎ترین اخبار رسانه‌های تخصصی دنیا و بسیاری از رسانه‌های عمومی تبدیل شد.

شاهد 129
اولین تصاویر منتشر شده از شاهد۱۲۹ در سال ۹۱

پهپاد شاهد ۱۲۹ در حقیقت یک پهپاد با ماموریت مراقبتی و رزمی است که ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد. این پهپاد قابلیت حمل و بکارگیری ۴ فروند موشک یا بمب هدایت شونده سدید را دارد و از دوربین‌های عقاب ۴ و ۶ استفاده می‌کند. این پرنده با بیشینه سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۲۴ ساعته قادر است در یک روز ۲۰هزار کیلومتر مربع معادل مساحت فلسطین اشغالی را پایش کند.

اما مشخصات کلی پهپاد غزه نیز شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد؛ غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به شاهد ۱۲۹ دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بال‌های بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند؛ از سوی دیگر گفته می شود یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.

این مشخصات چه قابلیت‌هایی را برای پهپاد غزه به ارمغان می‌آورد؟

در خلال رونمایی از پهپاد غزه که در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه انجام شد، اطلاعاتی در خصوص این پرنده بدون سرنشین اعلام شده که نشان می دهد با یک بازیگر جدید و قدرتمند در آسمان رو به رو هستیم. باید توجه داشت به نظر می رسد در پهپاد غزه برای نخستین بار بجای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادها، از موتور توربوپراپ استفاده شده؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین خاص هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود. چنین ارتقایی، در این کلاس از پرنده های بدون سرنشین، نقطه نهایی و به عبارت دیگر لبه فناوری به حساب می آید.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

خشاب چرخان بمب که در کنار پهپاد غزه به نمایش درآمد (در زمان رونمایی سال ۱۴۰۰)

به یک زبان ساده تعریف موتورهای توربوپراپ نوعی موتور توربین گازی است که در آن، از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش رانش استفاده می‌شود. با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ، سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور، صرف گرداندن ملخ شود. در عین حال، ارتفاع پروازی بالای ۱۰ کیلومتر به راحتی این پهپاد را از گزند تمام سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه برد خارج کرده و خصوصا در شرایط نبردهای تجربه شده در منطقه، می تواند یک گزینه مهم و قابل توجه باشد چراکه نیروهای دشمن حتی قدرت های فرامنطقه ای حاضر در اطراف کشورمان، در صورت مجهز بودن به پیشرفته ترین سیستم های پدافندی کوتاه برد و حتی شناسایی این پهپاد توان رسیدن به ارتفاع پروازی آن را ندارند.

غزه در حقیقت بر روی بال‌های خود نقاط سخت برای نصب بمب دارد، اما در میان بدنه آن نیز یک محفظه به منظور حمل انواع محموله جنگ الکترونیک، رادار و ... در نظر گرفته شده که در این محفظه می‌تواند یک خشاب بمب چرخان قرار گیرد که قادر به حمل ۵ بمب است. این خشاب در رونمایی از پهپاد غزه به نمایش درآمده بود.همچنین همانگونه که اشاره شد، غزه یک محفظه حمل محموله در قسمت میانی بدنه خود دارد که از آن می‌توان برای حمل محموله‌های جنگ الکترونیک یا راداری استفاده کرد تا غزه علاوه بر ماموریت رزمی بتواند در زمینه شناسایی هم نقش پررنگ تری را ایفا کند.

رخ نمایی دوباره "غزه" با تغییرات مهم

طی روزهای گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس غیر دولتی سه استان کشور در قالب "سومین اردو راهیان پیشرفت و امید"، به کاشان سفر کرده و در خلال این اردو، از یکی از مراکز دانش بنیان نیروی هوافضای سپاه بازدید و با دستاوردهای جدید این نیرو آشنا شدند که پهپاد شاهد ۱۴۹ یا همان غزه، یکی از این محصولات بود. در همان تصاویر جدید منتشره، مشخص است که پهپاد غزه، یک گام دیگر برای تبدیل شدن به مفهوم سکوی هواپایه ارتفاع بالا نزدیک تر شده‌ که از ترکیب یک وسیله با مداومت و سقف پروازی بالا و حسگرهایی با برد بلند پدید می‌آید.

آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

نصب بال پهپاد غزه

این تصاویر جدید، مستنداتی از اضافه شدن برخی سنسورها و سامانه های شناسایی جدید ، ارتقاء و بهینه سازی پایلون‌های حمل سلاح و موشک در زیر بال‌ها و تقویت ارابه فرود پهپاد را نشان می داد. ضمن آنکه به خوبی ثابت کرد همانطور که شاهد-۱۲۹ برای اولین بار توان علمی و فنی کشور را در طراحی و ساخت بال با دهانه ۱۵ تا ۱۶ متر نشان داد، توان بالای متخصصان سپاه در ساخت بال با دهانه بیش از ۲۰ متر برای اولین بار در ایران، تا چه حد قابل تحسین است چراکه این عدد، حتی از دهانه بال برخی پرنده های مشهور جهان همچون نمونه اول پهپاد MQ-۹ هم بیشتر است.

آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

جدیدترین نمونه پهپاد غزه (به ارابه فرود و پایلون های زیر بال دقت کنید)

آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

نمونه اولیه پهپاد غزه که تفاوت ارابه فرود و زیر بالها مشخص است

با مقایسه جدیدترین نمونه پهپاد غزه در بخش هایی چون ارابه فرود و پایلون های زیر بال با نمونه های قبلی، مشخص است که این پرنده، آخرین گام ها را برای تست و ارزیابی نهایی طی می کند و به زودی، خبرهای مهم تری از آن همچون شلیک موشک و ورود به فاز عملیاتی در سال جاری خواهیم شنید. ضمنا با توجه به طراحی دماغه پهپاد شاهد ۱۴۹، مشخص است این پرنده به آنتن های ارتباط ماهواره ای مجهز است. پیش از این نیز، در یکی از گونه‌های شاهد-۱۲۹ این نوع آنتن ها برای ارتباطات و دریافت فرامین و ارسال داده ها خصوصا از نوع تصویری با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته بود. در واقع عمده چالش‌های مخابرات و ارتباطات با پهپاد در بردهای بسیار بالا نسبت به ایستگاه زمینی تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر قبلاً در شاهد-۱۲۹ برطرف شده بود.

همچنین با توجه به مداومت اعلام شده برابر ۳۵ ساعت، اگر ۱۲ ساعت از این مدت برای گشت زنی در منطقه مورد نظر صرف شود و باقی زمان به طور مساوی برای رفت و برگشت منظور شود، با سرعت پیمایشی اعلام شده ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، پهپاد غزه شعاع عملیاتی معادل ۴۰۰۰ کیلومتر خواهد داشت. در فرض دوم، غزه با مداومت پروازی ۳۵ ساعت و بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در یک پرواز یک طرفه می‌تواند بیش از ۱۲ هزار کیلومتر را پیمایش کند که اگر آن را برای اجرای یک عملیات رفت و برگشتی در نظر بگیریم، می‌توان به صورت اسمی برد ۶ هزار کیلومتر را در نظر گرفت. البته چندی پیش هم فرمانده کل سپاه در یک سخنرانی اعلام کرد که «ما پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشین داریم که هفت هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می آیند».

با این اوصاف، بکارگیری قریب الوقوع این پرنده بدون سرنشین در یگانهای نیروی هوافضای سپاه، بار دیگر نشان خواهد داد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در این رده پیشتاز بلامنازع در منطقه هستند و ایران با داشتن پرنده های مدرن و خاص همچون "غزه"، دیگر رقیبی در این عرصه در اطراف خود نمی بیند و در میان ارتش ها و قدرت های بزرگ جهان نیز دارای یک اعتبار و برند منحصر به خود است تا روزی که غزه و برادرانش، یاری‌گر آزادی فلسطین اشغالی از چنگال رژیم کودک کش و قرآن سوز باشد؛ انشاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    98 28
    ماشاالله
    • رامسس IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      10 0
      کاش پیشرفت در عرصه دفاعی و فرهنگی به موازات هم بودند.
    • US ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 4
      به اسم پهپاد گفتی یا تکنولوژی؟! اسمش که....
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    چیزی به نام پهپاد در ایران وجود خارجی نداره موتور از اتریش و آلمان قطعات الکترونیک از چین و سنسورها تماما امریکایی هستن..این ترکیه هست که دیروز با عربستان و امارات ده میلیارد دلار قرار داد فروش پهپاد موشک و..بست و این ایران هست که باخته
    • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      61 31
      خیلی احمقی
    • علی IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      62 23
      تحلیل یک عقده ای - کل تحلیل گرای نظامی دنیا ناکارامدی پهباد های ترکی رو بعد جنگ اکراین فریاد زدن حتی خود مقامات نظامی اوکراین هم همین رو گفتن اونوقت شما پانترک ها تحلیل فضایی ارائه میدی.
    • محمد IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      48 8
      نه همش فوتوشاپه تو هم زیاد فشار نخور
    • حمید ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      52 10
      اب بریز همونجایی که داره بدجور میسوزه.
    • ۳۰۱ IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      34 7
      پا منقل بشین و گذر عمر ببین روسیه می تونست بهترشو بسازه که
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      42 8
      فعلاً که به خوبی از پس سوختن برخی برآمده است تا جایی که آب هم کمکی به ایشان نمی کند!!!!!!
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      27 4
      شاهد میقولی یا فشار :)
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      62 3
      پانترک ابله چرا این به جلز ولز افتادی چندتا نظر دادی برا اربابهای ترکت نگران نباش به یه کاسه استخونت میرسی خخخخخ
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      27 4
      اگر با این توهمات آروم میشی به کار خودت ادامه بده.جمهوری اسلامی کاری با مخالفین و دشمنانش کرد که بخاطر سرخوردگی ها و شکستهای پشت سر هم در دنیای واقعی برای آرام کردن خودشون به دنیای مجازی و توهمات خودساخته پناه ببرن . شما ابرقدرتی، شما همه رو زدی ، کالافتو بازی کن
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      26 4
      خوب معنی این حرف شما این است که تحریم ها در پیشرفت صنایع ایران هیچ تاثیری ندارند . چون همه اینهایی که گفتی جزو موارد تحریمی هستند . ضمنا آن کشورهایی که از ایران پهپاد خریدند را نام نبردی . چین و روسیه . اگر کشوری با اف 15 آمریکایی از پس جنگ با کشوری بدون نیروی هوایی بر نیاید ، پهپاد ترکیه ای هم بدردش نخواهد خورد . حال چه 1 دلار چه 10 میلیارد دلار . قافیه را هم کسی باخت که در یک حمله پهپادی نیمی از صادرات روزانه نفت خود را از دست داد و مجبور به صلح شد .
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      14 1
      خوب معنی این حرف شما این است که تحریم ها در پیشرفت صنایع ایران هیچ تاثیری ندارند . چون همه اینهایی که گفتی جزو موارد تحریمی هستند . ضمنا آن کشورهایی که از ایران پهپاد خریدند را نام نبردی . چین و روسیه . اگر کشوری با اف 15 آمریکایی از پس جنگ با کشوری بدون نیروی هوایی بر نیاید ، پهپاد ترکیه ای هم بدردش نخواهد خورد . حال چه 1 دلار چه 10 میلیارد دلار . قافیه را هم کسی باخت که در یک حمله پهپادی نیمی از صادرات روزانه نفت خود را از دست داد و مجبور به صلح شد .
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      21 4
      02:40 میگم واقعا دمت گرم، خیلی انرژی داری که بعد از شستن تمام توالت‌های کمپ اومدی اینجا یک نفری ده تا پست گذاشتی
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      22 2
      جوجو اون که رفته توی مخت، درباره ترکیه خوندی نه ایران. برو بازیتو بکن عمو برو
    • لنگی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      19 1
      خدا جونم ، سپاسگزارم که دشمنان این مرز و بوم را احمق و کودن آفریدی
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      17 1
      چطور مونتاژی هست که الان با وجود تحدیم ها ادامه داره؟ایران بعد از سرنگونی و به غنبمت گرفتن پهبادهای مختلف آمریکایی صاحب فناوری شد خودش.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      23 4
      اصلا" همش آب مقطره! همش فتوشاپه! همش ماکته! راضی شدی؟ (راستی چی شد که ما گاگولای پای ماهواره خرو گاو مفتی آمریکا شدیم؟ چطور عاشق آمریکا شدیم مگر سلاخی رژیم جلاد آمریکا تو هیروشیما و ناکازاکی و جنگ 1953 کره و بمباران های مخوف ویتنام رو ندیدیم؟ مگه کور بودیم و کشتار 5 میلیون مسلمان در 20 سال اخیر بدست رژیم وحشی آمریکارو ندیدیم؟ مگه شکنجه های ساواک آدمخور که بدست آمریکا و انگلیس و موساد تاسیس شده بود فراموشمان شد؟). حضرت علی و امام حسین هم گیر گاوایی مثل ما بودن که اون فجایع اتفاق افتاد. «مشکل ما بیشعوریه».
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      22 3
      اخه بیچاره ساخت اتریش میزنن جنگ روانی باشه برا اروپا امریکا و الی به مغز تو چار تا سایت دوزاری باشه هایپر سونیک هم اتریش هدیه داده
    • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      14 2
      اونوقت امریکا هم مثل تو اونقدر احمقه که به ما سنسور میفروشه .... بعضی وقتا میری wc بیشتر فکر کن
    • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      11 2
      اونوقت امریکا هم مثل تو اونقدر احمقه که به ما سنسور میفروشه .... بعضی وقتا میری wc بیشتر فکر کن
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      9 3
      خوشم میاد که چشمات کورشده احمق تا چلاغایی مثل وجوددداره توآمریکا دیگه چه احتیاجی به توپ و تانک وحمله ی نظامی داره پیاده نظامش همینجا داره جفتک میندازه اربابات مدتهاست فهمیدن ولی توجاده صاف کن وگاگول نفهمیدی
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      10 2
      چیزس به نام عقل هم پر کله شما وحود نداره،نیمکره چپ مربوط به ساکسون های اروپایی،نیمکره چب از یانکی های امریکا
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      7 2
      چیزی به نام عقل هم در کله شما وجود نداره،نیمکره راست مربوط به ساکسون های اروپایی،بخش چب هم مربوط به یانکی های امریکا
    • رضا IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 2
      آب رو بریز اونجایی که می سوزه خخخخخ
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 3
      میدونی تلفظ انگلیسی مغول چی میشه؟
    • به 05:48 IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 13
      حرف درست میزنند و شماها خزعبلات میگیویید!تولید ملی ای که 95درصدش وارداتیه عملا کار اونور آبیهاس و افتخاری برای اینور آبیها نداره
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 2
      پس چرا اربابت ایران تحریم پهبادی میکنه ... این که شما میگی ساختش ربطی به ایران و ایرانی نداره .... منتاز و فتوشاپه...
    • حامد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 2
      تا احمق هایی مثل شما هست وضع جامعه همینه. تو جنگ اوکراین بیخاصیتی بیرقدار ترک معلوم شد.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 2
      ولی اربابان غربی و آمریکایی شما و همه متخصصان نظامی جهان خلاف ادعای شما رو میگن، چرا انقدر اصرار به دروغگویی و خودتحقیری دارید؟ چرا انقدر به شعور دیگران توهین می کنید؟ مشرق لطفا منتشر کن
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 1
      آرام باش فشار نخور
    • FR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 0
      مغول اگر دکتر شود بازهم کلاس اول است.
    • صفار IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 1
      یه فتوشافته بگو عمو ببینه!
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      تو رو از کجا وارد کردن؟
    • جواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      حرف نزنی نمیگن لالی
    • امید IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      زرشک
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    12 65
    شما اول یک فروند از این پهپاد ادعایی رو پرواز بده ترکیه صدها فروند فروخته به دنیا شما هنوز بر اساس عکس و بنر داری می گی ایران فلان هست!؟
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      31 5
      فعلا که فقط پهپاد شاهد افتابه گرفته رو هیکل شما پانترکهای ابله خخخخخ
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      20 2
      یکیش شاهد ۱۳۶ که صدای ناتو رو برده هوا.بازم بگم یا نیاز نیست؟؟یکیشون همین چند سال پیش تمام سیستم های پدافندی رو در خاک سعودی قهوه ای کرد و زد آرامکو رو برد به هوا.کل افتخار پهبادهای ترکیه یه بارایکتار بود که تو اوکراین زمینگیر شد.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      21 1
      آیا خاکبرسری محصول تماشای زیاد ماهواره است یا ذاتی است؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      17 4
      طوطی تلگرامی هر موقع اروپا با ترکیه تونستن با هم پنجاه هزار تا بفروشن بعد بیا جملات تکراری تلگرامی بگو
    • سروش IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 1
      پس سربازای اکراینی شما احمق بودند داشتن با کلاش و هر چی سلاح دم دستشان بود بنر ها رو می زدند!!!!
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      3 0
      عمو عینکتو بزن روزنامه رو اشتباه گرفتی جنگ اوکراینو ببین
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 27
    افسوس که تولید انبوهی در کار نیست و مثل فطرس نمونه قبلی در انبار وزارت دفاع ده ساله داره خاک می خوره
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      9 1
      ربطی نداره وزارت دفاع زمانی محصولی تولید انبوه میکنه که مشتری داشته باش در مورد فطرس ارتش علاقه ای بهش نداره هر چند خبرایی اومده سپاه مشتریش شده
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      9 3
      غزه مال سپاهه بنابراین مثل شاهد ۱۲۹ تولید انبوه میشه ربطی به وزارت دفاع نداره
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 32
    ایران واقعا پشرفت خوبی کرده در ساخت نمونه های آزمایشگاهی درست هست که پولی برای تولید انبوه و تجهیز ارتش سپاه نیست اما باز هم پیشرفته حالا درسته شاید یک پیچش هم ساخت داخل نباشه و تماما مونتاژ قطعات با ده برابر قیمت نسخه ترکی..
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      14 1
      اصلآ تابلو نبود غلط خوریت
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      16 1
      کاملا مشخصه که همه این کامنت هارو یه پانتورک داده که از حسادت داشته می ترکیده.
    • مجتبی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      17 1
      مگه نسخه ترکی اون ساخت ترکیه است؟؟؟؟؟؟؟ موتورش ساخت swich motorاوکراین سیستم سوخت رسانش انگلیسی دوربینش ساخت کانادا طراحی ظاهریش شرکت انگلیسی bae و...فقط تبلیغ و ادعایش مال ترکیه است قیمتش هم بعلت مونتاژو سرهم بندی که .......
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    28 5
    صدای پای رستم دستان از اعماق تاریخ به گوش می رسد
  • اوغلو IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 35
    برجام پهپادی و موشکی از گردن به شما نزدیک تر هست..
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    13 38
    30 میلیارد دلار ترکیه قرار داد تسلیحاتی بسته با اعراب شما هم فقط بلوف بزن پهپادی ساختیم که هفت هزار کیلومتر پرواز می کنه اما نه تولید انبوه میشه نه پرواز می کنه نه صادرات میشه نه حتی خود ارتش ما داره! آقای مربی..
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      14 1
      میدونم جلز ولز برا چیه فعلا که همه برا پهپاد شاهد سر دست میشکونن چه خبر از بق بق دارتون خخخخخخ
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      17 1
      موضوع چیه ؟!!! این سایت پر شده از نوکران turkyبوقلمون🤣.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      3 1
      ترکیه تحریم نیست.جاسوساش ریختن پزشو می دن.ایران پیشرانه و سایت نشانه گیری عقاب4 مال خودشه
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      3 0
      اینم بگو اجزای پهپاداش مال کجان مال ایرانی ها چی
    • وری یردی شیره خور IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 1
      بگو فتوشافته! خودتو رها و راحت کن از این همه فشار
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 33
    ای کاش این دروغ ها راست بود..
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      10 1
      کلا" آب مقطره!! ایران همون ایران آفتابه ساز زمان شاهه! نه پهپاد میسازه نه موشک بالستیک نه ماهواره نه رآکتور! منم خر سیما سلیطه و مریم آکله هستم.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      3 1
      فتوشاپه، خود آمری جونت گفت! دیگه کاشکی ماشکی واسه چیته؟
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    11 25
    من بالای 15 ساله مخاطب مشرق هستم ندیدم مشرق مقاله ای درباره چیزی بنویسه و اون چیز تولید انبوه شده باشه! این رو باید در کتاب گینس حتما ثبت کنن! از سال 98 هم تا الان فقط سه تا کوثر تولید شده!!..
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 19
    مشرق! تو قبل انتخابات ترکیه مقاله زدی که اردوغان با ساخت جت نسل پنج و جت آموزشی و ماهواره نیم تنی دنبال نمایش هست
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    21 3
    انشاء الله در آزادسازی فلسطین استفاده شود به زودی
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    36 7
    آلبانی نشین ها و پادوهای داخلیشون: « فتوشاپه...مرغ کیلویی چند...چه خبر از مسکن...و...» لعنت خدا بر منافقین کوردل
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 21
      نفست از جای گرم بلند میشه
    • حجت IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 0
      چیه گشنه گدا، میبینم بهت برخورد. بیخود نیست میگن فحشو بندازن زمین صاحبش برش میداره
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 0
      خوب شما که نفست از جای سرد بلند میشه
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 1
      آره نفسم از جای گرم بلند میشه خدا روزی شما هم بکنه
  • رضا IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 30
    دست شون درد نکنه ولی چه دردی از مردم بینوای ایران دوا میکنه ؟!
    • نادر FR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      11 2
      امینیت همین مردم بینوا را تامین میکند، شما فکر خودت باش
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 1
      مردم ایران باید یاد بگیرند مطالبه درست داشته باشن .....توسعه یک کشور از منابع آبش میاد نه منابع نفت و گازش ....
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      7 2
      مشکلات اقتصادی رو از وزارت خونه ها مطالبه کن نه از بخش نظامی.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      7 2
      کی گفته مردم ایران بینوا هستن؟ لابد مریم جلاد . اگه مردم ایران بینوا هستن چحوری عید نوروز 100 میلیون سفر رفتن و تهران کاملا خلوت شد؟ چرا همه بلیت های هواپیما و قطار و اتوبوس پیش فروش شده؟ لابد تابستون همه ملت بینوای ایران میرن مسافرت. (هرچی مزدور ماهواره تو حلقتون فروکنه قبول میکنین.مگه نه؟ اگه بگن ماست سیاهه شماها هم میگین سیاهه. مگه نه؟)
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 2
      هههه. 40 میلیون گرسنه بی خانمان آمریکا تو سطلای آشغال دنبال ته مونده غذا میگردن و کل زندگیشون توی یه چرخ دستی جا میشه که 10 دلار هم نمی ارزه اونوقت این نابغه پای ماهواره به ملت ایران میگه بینوا!! چشم که داری . مگه اینهمه چاق و شیکم گنده رو هر روز تو خیابون نمی بینی؟ اینا گرسنه و بینوا هستن؟! بخدا اگه دیپلم داشته باشی. با این هوش دیپلم خانه داری هم نمیشه گرفت!
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 3
    به نظر من که بیشتر شبیه آدرس دادن به اسرايیل برای نابود کردن کل کارخانه بو
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    انشالله
  • کمک IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 0
    می گید پیشرانه توربینی اش رو تولید انبوه کردید؟ خدا کنه
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 3
      فعلا که این پهپادااربابتوجرداده
  • حسین IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 2
    وقتی باوجود تحریم چنین هواپیمای بدون سرنشین با موتور جت پیشرفته در کشور ساخته شده قطعا با عنایت خداوند جوانان این کشور قادر به ساخت جنگنده پیشرفته هم خواهند بود،نیاز به تمرکز و تامین بودجه هست.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    علی رغم وجود یا عدم وجود تولید انبوه واقعیت همین است، و حالا دشمن و عوامل اش یک گام بیشتر به ما اعتماد کرداند، از صرف فوتوشاپی پهباد تا وارداتی بودن و ساخت از وسایل الکترونیک. خود نزارید وارد کنه. از طرفی فرض کنیم که ایران از قبل به روسیه پهباد داده، یا حتی ضمن جنگ این دروغ و ادعای پوشالی در جنگ روسیه با اوکراین کاملا رد شد. و دروغ پردازان دیروز امروز خواستار تبیه و تحریم ایران برای کمک به روسیه هستند
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    چه خبر از جواد خیابانی؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    از تصاویر معلومه که با کیفیته یه زمانی میگفتن موشکهای ایرانی به درد نمی خوره اما حالا
  • برهان IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 7
    الان هیچ کشوری صفر تا صد همه محصول رو خودش نمیسازه. حتی آمریکا هم در تولید خیلی از قطعات نظامی خودش تا همین چند وقت پیش به چین و حتی روسیه محتاج بوده...
    • وروگردی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      3 0
      زیاد و کم که داره ترکیه همه چیش وارداتیه ایرانم تحریمه خودش می سازه
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 3
      ترکیه اتفاقا الان به سمت بومی سازی موتور و زیر سیستم ها رفته این شعار چینی مونتاژ در دنیا کنار گذاشته شده خود امریکا هم از زمان ترامپ به سمت بومی سازی رفته بر خلاف گلوبالیست های فاسد
  • آرمان IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    کور باد هر آنکه نتواند دید
  • امیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 0
    دقت کنید یه منافق از ساعت 2:40 دقیقه چندتا پیام منفی پشت سره با جمله بندی های مختلف نوشته سلام خدا بر غیور مردان انقلابی ایران دعای پدران و مادران بدرقه راهتان
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 1
      فکر نکنم منافق باشه! داره به نوعی انتقاد و نقد می کنه به وضع جاری بخش دفاعی!
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 0
    خدا بما بصیرت عطا کند .
  • دروغ بگو راحت بشو IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 7
    اینم مانند جنگنده کوثر بگید تولید انبوهه!!!! با نرخ یک فروند در شش سال
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      7 3
      بودجه نظامی ایران از قطر و کویت فینگیلی هم کمتره ولی مزدورای پدرسوخته ماهواره میگن بودجه نظامی ایران خیلی زیاده! هالو-ابله پای ماهواره هم باور میکنه. یزید کریمی بیشرف هم ذوق میکنه.
  • فقط شرقی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 3
    بدین روسیه جون .
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 8
    جوری میگی اسراییل زن که انگار اسراییل مرده تو بتونی بری بزنی برگردی!!!!تا حالا که هرچی بوده اسراییل شما رو در ایران و سوریه ولبنان زده و جرات واکنش هم نداشتید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    پهپادهای اسرائیل زن...عشق کردم با این عنوان. برازنده و زیبا. ان شاالله.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 10
    تمام قطعات پهپادهای سپاه ساخت شرکتهای آمریکایی و اروپاییه!! بس کنید از این همه دروغ پراکنی. شما اگر کننده بودین یه خودروی آبرومند ملی میساختین میدادین دست این مردم بخت برگشته که سوار پراید نشن و آخرش توی جاده های مچاله بشن
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 11
    تمام قطعات پهپادهای سپاه ساخت شرکتهای آمریکایی و اروپاییه!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 3
    نیروی هوایی مملکت رو هم دو سه سالی با توهم تحویل SU-35 از سمت شوروی عملا گذاشتن سر کار و بودجش دست آخر رسید به یگان موازی
    • صفار IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      فرماندهی نهاجا به عنوان کاربر باید بتونه فشار بیاره سوخو نشد کوثر .کوثر هم نشد جی 10
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    این دیگه چه اسمیه؟؟؟ غزه؟؟؟
  • ایران IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    آخه منافق بدبخت میخایی بیای اطلاعات جمع کنی با روش لج درآوردن .دنیا تون رو نابود و اخرتتون نابود کردین.حالا هی فحش بده و قر قاطی بگو
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 5
    وقتی شاهین با موتور تقویت شده پراید تولید بشه بهم حق بدهید پهباد را باور نکنم.. نمیگم نمی سازید می‌سازید مونتاژ است
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      5 3
      ولی همه کارشناسان نظامی جهان خلاف مدعای شما رو گفتن، راستی تخصص شما چی هست؟
  • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    اقا یه فکر واسه بالگرد هواپیما جنگی تانک بکنید سلاح ها خیلی قدیمی ان نظامی گری فقط موشک پهپاد قایق تندور نیست
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    مداومت پروازی ۲۴ ساعته قادر است در یک روز ۲۰هزار کیلومتر مربع معادل مساحت فلسطین اشغالی را پایش کند.------------
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    طی روزهای گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس غیر دولتی سه استان کشور در قالب "سومین اردو راهیان پیشرفت و امید"، به کاشان سفر کرده و در خلال این اردو، از یکی از مراکز دانش بنیان نیروی هوافضای سپاه بازدید و با دستاوردهای جدید این نیرو آشنا شدند که پهپاد شاهد ۱۴۹ یا همان غزه، یکی از این محصولات بود. --------------یا خدا.دو روز دیگه اگه یه انفجار توی سوله های این مرکز رخ داد فقط خودتون را مقصر بدانید ولاغیر.خدایا ادم از اینهمه بلاهت انگشت به دهن میمونه
  • محمدهادی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    به به عجب کیفیت ساختی اصن اول فککردم رپتور یا ام کیو ۴ رو دیدم چه دقت مونتاژی،اااالی آقا عااالی
  • بنده خدا IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    به پیشرفته ترین بمبها و موشکها مجهزشون کنید تا موقع جنگ احتمالی با آمریکا بتونن تا اونجا پرواز کنن و خاک آمریکا رو بمباران و موشکباران کنن. نیازی هم نیست برگردن. همین که خاک آمریکا هدف قرار بگیره پیروزی بزرگیه
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 2
    در حد گلوبال هاوک و ام کیو ۹ نیست
    • حجت IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 0
      گلوبال هاوک، گلوبال هاوک که میگی همونی نیست که با دو تیر موشک پوکید و دود شد رفت هوا؟ در ضمن کدوم حتی نفهم ها هم پهپاد جاسوسیو تهاجمی رو تو یک خانواده نمیارن جناب مارشال جنرالز
  • مهدی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    ما می توانیم
  • وروگردی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 0
    روش رادار هواپایه و غلاف نشانه گذار و موشک هوا ب هوای آذرخش ببندین ریپر امریکایی سرنگون کنین
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    چندتا نیاز هست؟ چندتا تولید میشه؟ ایا بودجه استفاده مداوم ازش هست؟
  • US ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    متاسفانه توان صنعتی لازم برای تولید زیاد و بودجه برای استفاده مداوم ازش رو نداریم، همچنین شعاع عملیاتی‌اش هم بدون داشتن ماهواره های بومی بی استفاده است
  • مهرداد IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ماشاالله ان شاالله موشک قاره پیما هم اوکی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس