کد خبر 1505236
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد شبکه یکی از سوالاتی هست که به ذهن خیلی از افراد موقع خرید کابل می‌رسد. البته پاسخ به این سوال اصلا سخت نیست و تقریبا هر کسی که وارد دنیای شبکه شود تفاوت پچ کورد و کابل شبکه را خیلی زود متوجه خواهد شد. در این مقاله ما به این سوال پاسخ می‌دهیم؛ اما، این سوال بهانه‌ای است تا در کنار درک تفاوت کابل لن و پچ کورد، با این دو دسته از تجهیزات پسیو شبکه بیشتر آشنا شوید.

کابل شبکه چیست؟

همانطور که گفتیم قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت کابل LAN و پچ کورد شبکه برویم، قصد داریم این دسته ابزار را بهتر بشناسیم. منظور از کابل شبکه یا کابل لن، کابل‌هایی است که برای انتقال داده در طول شبکه استفاده می‌شوند. کابل شبکه برای اتصال به شبکه نیازمند سوکت rj45 است و باید حتما سوکت زده شود. نصب سوکت به کابل از طریق ابزاری به نام آچار سوکت زن انجام می‌شود. برای سوکت زدن کابل شما باید طبق یکی از استانداردهای A یا B این کار را انجام دهید. اگر در هر دو سر کابل سوکت با یک استاندارد خاص زده شود؛ کابل straight خواهد بود. اما اگر سوکت‌ها را با دو استاندارد متفاوت در دو سر کابل بزنید یک کابل crossover خواهید داشت که کاربرد هر کدام از این دو نوع با هم فرق دارد.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

پچ کورد شبکه چیست؟

پچ کوردهای شبکه نوعی از کابل‌ها هستند که در دو سر آن‌ها سوکت وجود دارد. یعنی برای استفاده از پچ کورد نیازی به نصب سوکت ندارید. به نوعی می‌توان گفت پچ کوردها، کابل‌های شبکه آماده استفاده هستند. این اصلی‌ترین تفاوت پچ کورد شبکه و کابل لن است. پچ کوردهای شبکه در متراژهای مشخصی تولید می‌شوند و از 30 سانتی‌متر تا 50 متری آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید. البته متراژ پچ کورد در برندهای مختلف با هم تفاوت دارد؛ مثلا حداکثر متراژ برای پچ کورد لگراند معادل 20 متر است. یک ویژگی جالب دیگر از پچ کوردها تنوع رنگ آن‌هاست. شما می‌توانید پچ کوردها را در رنگ‌های مختلف خریداری کنید که این کار برای تفکیک کابل‌ها از هم در پچ پنل‌ها خیلی کاربردی است.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

ویژگی‌های پچ کورد و کابل شبکه

برای درک تفاوت پچ کورد شبکه و کابل LAN باید این دو نوع کابل را به خوبی بشناسید. به طور کلی کابل‌های لن و پچ کوردها از نوع اترنت هستند و از 4 زوج سیم بهم تابیده تشکیل شده‌اند. این کابل‌ها نسل به نسل از نظر سرعت و پهنای باند پیشرفت کردند و رده‌ی آن‌ها بالاتر رفته است. در حال حاضر کابل‌ها و پچ کوردهای موجود در بازار از رده‌ی CAT5 تا Cat8 هستند که از cat5e به بعد سرعت‌های گیگابیتی را پشتیبانی می‌کنند. کابل‌های رده‌های بالا مثل cat7 و cat8 فعلا فقط برای دیتاسنترها و شبکه‌های عظیم استفاده می‌شوند و برای تجهیزات شبکه‌ فعلی کابل‌های رده پنجم و ششم کفایت می‌کند.

یک کابل شبکه و پچ کورد می‌تواند هم از نوع شیلددار (stp,sftp ) باشد یا نوع بدون شیلد (utp). منظور از شیلد لایه محافظی است که بین مغزی کابل و لایه بیرونی قرار گرفته و از بروز نویز و تداخل جلوگیری می‌کند. ویژگی دیگری که در کابل‌ها و پچ کوردهای شبکه وجود دارد، نوع سیم‌های مغزی یا هسته کابل است. در بعضی مدل‌ها مغزی کابل از یک سیم مسی ضخیم استفاده شده که به این دسته از کابل‌ها مفتولی یا جامد می‌گویند. اما بعضی دیگر از مدل‌ها در داخل هسته‌ خود یک رشته سیم مسی نازک دارند و به آن‌ها کابل‌های رشته‌ای می‌گویند. کابل‌های جامد مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌های مکانیکی دارند؛ اما، در عوض انعطاف‌پذیری‌شان کم است.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

حال که با کابل شبکه و پچ کورد و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید، به سراغ بررسی کامل تفاوت کابل شبکه و پچ کورد می‌رویم.

  • کابل‌های شبکه به صورت رول‌ به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را در هر متراژی تا حداکثر 500 متر خریداری کنید. اما یک پچ کورد اندازه‌ای حداکثر 50 متر دارد و برای فواصل طولانی مناسب نیست.
  • نصب پچ کورد نسبت به کابل شبکه راحت‌تر و سریع‌تر است؛ چرا که نیاز به تجهیزات اضافه برای سوکت‌زنی ندارید. به همین دلیل برای کاربردهای خانگی و ساده پچ کورد ترجیح داده می‌شود.
  • اتصالات در دو سر پچ کورد چون در کارخانه و با دستگاه‌های دقیق انجام می‌شود، محکم‌تر بوده و امکان قطعی کمتری دارد. علی‌الخصوص روکش بیرونی روی پچ کورد حفاظت آن را بیشتر کرده است.
  • معمولا پچ کوردها را از نوع رشته‌ای می‌سازند چون باید انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشد. اما کابل‌های شبکه چون اغلب برای کاربردهای فواصل دور استفاده می‌شوند، مفتولی هستند تا مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
  • پچ کوردها به خاطر رشته‌ای بودن در فواصل بلند دچار افت سیگنال می‌شوند و باید برای فاصله‌های کم از آن‌ها استفاده کرد.
  • پچ کوردها تنوع رنگ زیادی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را در چندین رنگ بخرید تا به راحتی از هم تفکیک شوند. اما اغلب برندهای کابل شبکه، این محصول را در دو رنگ مشکی یا آبی تولید می‌کنند.
  • پچ کوردها به خاطر رشته‌ای بودن گزینه‌های مناسبی برای نصب در شبکه‌های خانگی و اتاق‌های کوچک هستند. اما برای زیرساخت‌های شبکه‌ و مسیرهای زیرزمینی شما حتما باید از کابل شبکه استفاده کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس