کد خبر 1501700
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

ارتودنسی دندان روشی برای یکدست کردن دندان ها و از بین بردن ضعف های فک و دندان است که چهره را زیبا تر و لبخند را جذاب تر می کند. در این مقاله قصد داریم در مورد ارتودنسی متحرک و ثابت و هزینه ارتودنسی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

همه چیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از درمان های دندان پزشکی است که با کمک آن میتوان نقاط ضعف دندان ها را اصلاح کرد. با ارتودنسی، دندان هایی که در جای نامناسبی قرار دارند و فاصله زیادی در بین دندان ها وجود دارد به کمک بریس های ارتودنسی قابل اصلاح است. با اتصال دستگاهای ارتودنسی و ایجاد فشار مناسب به دندان های کج بعد از یک مدت یکدست خواهند شد.

مدت زمان درمان ارتودنسی بستگی به بد فرم بودن دندان های خودتان دارد که حدود 1 تا 4 سال به طول می انجامد و بعد از پایان درمان ارتودنسی شما برای همیشه دندان هایی مرتب خواهید داشت. شایان ذکر است که ارتودنسی تنها برای زیبایی نیست بلکه می تواند از مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان و عفونت لثه نیز جلوگیری می کند.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان دو نوع است که شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. انتخاب نوع ارتودنسی بستگی به وضعیت دندان ها، سن بیمار و شدت ناهنجاری دارد. بعد از معاینه متخصص ارتودنسی انتخاب می کند که کدام یک از انواع ارتودنسی برای شما مناسب است. در ادامه در مورد انواع ارتودنسی توضیح خواهم داد.

ارتودنسی ثابت و انواع آن

در این مدل، براکت ارتودنسی به دندان ها چسبیده و ثابت است و نمی توانید از دهان خارج نمایید. در این مدل ارتودنسی نیازی به همکاری زیادی از سمت بیمار نیست. مدت زمان درمان به بد فرم بودن دندان های شما بستگی دارد و حدود 2 سال طول می کشد.

اگر قصد انجام ارتودنسی ثابت داشته باشید اول با متخصص ارتودنسی یک جلسه مشاوره خواهید داشت و در این جلسه در مورد ناهنجاری و خواسته های خودتان با متخصص ارتودنسی مشورت خواهید کرد و در مورد مزایا و معایب ارتودنسی گفتگو خواهید کرد. متخصص شما را معاینه می کند و وضعیت دندان های شما را با توجه به عکس های رادیولوژی دهان و دندانی می سنجد.

متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان با استفاده از عکس برداری از دندان، ریشه های دندان و جایگاه دندان ها را می سنجد تا بتواند به صورت دقیق تصمیم بگیرد. بعد از انجام عکس برداری و ارائه یک برنامه دقیق، هزینه درمان ارتودنسی ثابت معلوم خواهد شد.

ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال (نامرئی یا پشت دندان)

در ارتودنسی لینگوال بریس و لوازم ارتودنسی در پشت دندان ها و به طرف زبان نصب می شوند. ارتودنسی لینگوال که یکی از بهترین ارتودنسی ها است هزینه اش بیشتر از سایر روش های ارتودنسی است. ارتودنسی لینگوال به نام های دیگر مانند ارتودنسی نامرئی پشت دندانی و زبانی نیز شهرت دارد.

همه چیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی دیمون

یکی دیگر از روش هایی جدید و پرطرفدار، ارتودنسی دیمون است که مزایای زیادی دارد. در این مدل از ارتودنسی براکت ها متحرک و قابلیت خود تنظیمی دارند که شما با زمانی کمتر دندان هایی زیبایی خواهید داشت.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی نوعی ارتودنسی ثابت است و براکت های آن هم رنگ دندان های شما و شفاف است. نحوه کارکرد براکت های سرامیکی همانند براکت های فلزی است. این مدل ارتودنسی مناسب کسانی است که تمایل دارند دستگاه ارتودنسی کمتر در معرض دید افراد باشد. جدا از مزایای این نوع ارتودنسی معایبی هم دارند که این ارتودنسی برای کودکان مناسب نیست؛ زیرا نیاز به مراقبت و نگهداری هایی دارد که کودکان نمی توانند به خوبی از عهده آن بر بیایند و به مرور زمان براکت ها زرد می شوند. شایان ذکر است که طول درمان ارتودنسی سرامیکی به طور متوسط یک سال و نیم تا دو سال و نیم است.

همه چیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی متحرک و انواع آن

ارتودنسی متحرک را می توان از دهان خارج کرد و مانند ارتودنسی ثابت به دهان نمی چسبد. انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از:

پلاک نامرئی

این مدل ارتودنسی متحرک پلاک هایی بی رنگ و از جنس پلاستیک شفاف هستند و به آنها ارتودنسی نامرئی گفته می شود.

پلاک متحرک با فنر زد

اگر یک یا چند دندان جلو شما عقب باشد با کمک این پلاک متحرک می توان آن ها اصلاح کرد.

پلاک فانکشنال

اگر فک بالای شما جلو و فک پایین شما عقب باشد با کمک این پلاک می توان فک بالا را به عقب و فک پایین را به جلو کشید (پلاک در بین دندان ها قرار می گیرد).

پلاک ریتینر (نگهدارنده ارتودنسی)

بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی استفاده از ریتینرها برای ثابت نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از بازگشت آنها به حالت اولیه استفاده می شود.

ارتودنسی متحرک چقدر طول می کشد؟

یک خبر خوب این است که زمان درمان ارتودنسی متحرک کمتر از مدت زمان ارتودنسی ثابت است. البته مدت زمان دقیق ارتودنسی متحرک بستگی به نوع ناهنجاری و بدفرمی، شلوغی دندان ها، مشکلات دندان ها و شیب فک و ... دارد.

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان به نسبت نوع ارتودنسی می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی مراحل این درمان به شرح زیر است:

  1. معاینه و بررسی وضعیت دندان ها توسط متخصص ارتودنسی
  2. بررسی عکس رادیولوژی دهان و دندانی توسط متخصص ارتودنسی
  3. انتخاب مناسب ترین روش درمانی به نسبت شدت ناهنجاری و سن بیمار
  4. قالب گیری از دندان ها برای انجام ارتودنسی
  5. قرار دادن بریس های ارتودنسی بر روی دندان های بیمار
  6. تنظیم جلسات بعدی مراجعه به مطب ارتودنسی
  7. استفاده از نگهدارنده و خارج کردن براکت های ارتودنسی از دهان

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی دندان بستگی به فاکتورهای مختلفی مثل نوع ارتودنسی، سن بیمار، شدت ناهنجاری، طول درمان، میزان مهارت متخصص ارتودنسی و ... دارد و برای اطلاع از قیمت ارتودنسی نیاز به معاینه توسط یک متخصص ارتودنسی دارید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس