پاسخ سفیر واشنگتن به تل‌آویو: نظر هریس، موضع دولت آمریکاست

سفیر واشنگتن در تل‌آویو به اظهارات وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و تصریح کرد: نظرات «کامالا هریس»، موضع دولت آمریکاست و بارها آن را تکرار کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، «تام نایدز»، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، امروز (چهارشنبه، هفتم ژوئن) به اظهارات «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی علیه «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «آی‌۲۴»، نایدز خطاب به کوهن گفت: این واقعیت که معاون رئیس جمهور در هفتاد و پنجمین سالروز استقلال اسرائیل که به میزبانی سفارت این کشور در واشنگتن شرکت کرده، خود گویای ماهیت روابط دو کشور است.

سفیر واشنگتن در تل‌آویو ضمن تاکید بر اینکه «هریس حامی سرسخت اسرائیل است»، افزود: من به وزیر کوهن احترام می‌گذارم، اما هریس چیزهایی را گفته است که دولت آمریکا در هر فرصتی درباره ارزش‌ها و سیاست‌های مشترک بین دو کشور می‌گوید.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه شنبه، ششم ژوئن) طی یک سخنرانی در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی رژیم صهیونیستی که به میزبانی سفارت تل‌آویو در واشنگتن برگزار می‌شد، بر اهمیت استقلال قوه قضاییه در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرده بود که واکنش‌هایی در پی داشت.

هریس در آن مراسم تاکید کرده بود: «در دوران ریاست جمهوری جو بایدن و دولت ما، آمریکا به دفاع از ارزش‌هایی که سنگ بنای اصلی روابط بین ایالات متحده و اسرائیل بوده ، ادامه خواهد داد».

معاون بایدن، با تشویق ۲۰۰۰ نفری که در سالن ساختمان موزه ملی به سخنرانی او گوش می‌دادند، اذعان داشت: «هر دو [آمریکا و اسرائیل] بر اساس نهادها و کنترل‌ها و توازن‌های قوی ساخته شده‌اند؛ و من یک قوه قضاییه مستقل را به این پایه‌ها اضافه خواهم کرد».

امروز روزنامه عبری «جروزالم پست» نوشت: «الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که از قانون بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی و مسبب اعتراضات گسترده در تل‌آویو و شهرک های دیگر انتقاد کرده بود، حمله کرد».

کوهن پس از اظهارات هریس از داخل سفارت تل‌آویو در واشنگتن که اشاره کرده بود «قوه قضاییه اسرائیل باید مستقل باقی بماند»، گفت: «هریس حتی نمی‌تواند یک بند از اصلاحات قضایی را درست برداشت کند.. او این طرح را نمی‌فهمد».

از زمان روی کار آمدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» در تل‌آویو تاکنون، سرزمین‌های اشغالی شنبه هر هفته شاهد اعتراضات صدها هزار نفری شهرک‌نشینان نسبت به تصویب و اجرایی شدن این طرح است. این طرح که با واگذاری تاییدییه لوایح قانونی و احکام صادره از سوی قضات دیوان عالی به نمایندگان کنست، به دنبال تضعیف قوه قضاییه است، اعتراض شدید مخالفان نتانیاهو را موجب شده است.

موضوع اصلاحات قضایی که کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، حتی سبب اختلافاتی در روابط سیاسی تل‌آویو و واشنگتن شده است. نایدز، سفیر آمریکا در تل‌آویو پیش‌تر هم از بنیامن نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم خواسته بود در تغییر سیستم قضایی این رژیم تند نرود.

«آمیچای چیکلی» وزیر راست افراطی امور یهودیان خارج از فلسطین اشغالی از حزب لیکود در واکنش به موضع نایدز گفته بود: «به سفیر آمریکا می‌گویم، خودت ترمز بگیر و به کار خودت برس. در اینجا حاکم نیستی که در موضوع اصلاحات قضایی دخالت کنی. خوشحال خواهیم شد که درباره مسائل خارجی و امنیتی با شما گفت‌وگو کنیم. اما به دموکراسی ما احترام بگذارید».

پیش از نایدز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز (شنبه، ۱۱فوریه) برای نخستین‌بار در مورد طرح کابینه راست‌گرای نتانیاهو برای اصلاحات قضایی انتقاد کرده و گفته بود: «نبوغ دموکراسی آمریکایی و اسرائیلی در این است که بر پایه نهادهای قوی و بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند. توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس