هند و آلمان درصدد توافق ۵.۲ میلیارد دلاری برای ساخت زیردریایی

یک رسانه غربی از توافق قریب‌الوقوع ۵.۲ میلیارد دلاری آلمان و هند برای ساخت ۶ زیردریایی خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه آمریکایی «بلومبرگ» از نزدیک شدن آلمان و هند به توافق نهایی برای ساخت 6 زیردریایی دیزلی خبر داد.

بلومبرگ ضمن انتشار خبر توافق قریب القوع آلمان و هند برای ساخت ۶ زیردریایی این خبر را به جنگ اوکراین ربط داد و نوشت: «جنگ طولانی روسیه در اوکراین سبب شده که دهلی نو منابع تامین سخت افزار نظامی خود را به فراتر از مسکو گسترش دهد».

به روایت این رسانه آمریکایی، شرکت آلمانی «تیسن کروپ آگ» که یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد است و شرکت کشتی سازی «مازگان داک» هند به طور مشترک برای ساخت ۶ زیردریایی دیزلی به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار برای نیروی دریایی هند مشارکت کنند.

مقام‌های هندی و آلمانی به بلومبرگ خبر دادند، قرار است توافقات اولیه در این زمینه در جریان سفر «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان به هند به امضا برسد.

پیستوریوس که امروز سه شنبه برای انجام سفری دو روزه وارد دهلی نو شد، پیش از این سفر به شبکه تلویزیونی آلمانی «اِ آر دی» گفته بود که توافق برای ساخت زیذدریایی یکی از موضوعات در دستورکار سفر او به دهلی نو خواهد بود.

وزیر دفاع آلمان درباره نقش خود در زمینه توافق این کشور و هند برای ساخت زیردریایی گفته بود که نقش او «حمایت و کمک» کردن از مذاکرات بین مدیران شرکت‌های مربوطه با همتایان هندی آنها است.

پیستوریوس افزود: «این (تاوافق آلمان و هند برای ساخت زیردریایی)، یک قرارداد بزرگ و مهم نه فقط برای صنایع آلمان بلکه همچنین برای هند و مشارکت استراتژیک آلمان و هند خواهد بود».

به رغم انتشار خبر بلومبرگ درباره توافق قریب الوقوع هند و آلمان در زمینه ساخت زیردریایی، وزارت دفاع هند و شرکت کشتی سازی «مازگان داک» هند از هرگونه اظهارنظر در این باره اجتناب کردند و سخنگویان وزارت دفاع آلمان و شرکت آلمانی «تیسن کروپ آگ» هم واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

انتشار خبر توافق آلمان و هند برای ساخت زیردریایی در شرایطی انجام شده که کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین، فشارهای زیادی به هند برای کاهش مراودات اقتصادی و نظامی این کشور با روسیه وارد کرده‌اند.

هند به طور سنتی طی دهه‌های متمادی روابط نظامی و اقتصادی خوبی با روسیه داشته و طی سال‌های اخیر با فشار غرب برای کنار گذاشتن روابط دهلی نو با مسکو مخالفت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس