گروه اروپایی: گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره سوریه مغرضانه است

گروه برلین ۲۱ در آلمان باانتشار گزارشی اعلام کرد : تحقیقات سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد استفاده ادعایی از سلاح های شیمیایی در سوریه غیرحرفه ای و مغرضانه است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری دولتی سوریه سانا، گروه آلمانی (برلین ۲۱) تاکید کرد که تحقیقات انجام شده توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد استفاده ادعایی از سلاح های شیمیایی در سوریه، به ویژه در دوما در آوریل ۲۰۱۸ مغرضانه بود.

این گروه در نامه‌ای به نمایندگی دائم سوریه و نمایندگان بین‌المللی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد: درباره این گزارش، با کمک گروهی از کارشناسانی که همه مسائل مربوط به شیمی، سم شناسی و بالستیک سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تحقیقات در مورد حادثه ادعایی دوما را بررسی کرده است.

در این نامه آمده است :شواهد علمی توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی، به‌ویژه تیم تحقیقات و شناسایی دستکاری شده است که این امر منجر به نتایج مغرضانه شد.

در این گزارش باز هم افزوده شده : مهم است به یادآوریم که حمله ادعایی دوما در ۷ آوریل ۲۰۱۸ رخ داد و پس از آن در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه انتقام از آنچه در دوما رخ داد، قبل از آغاز دوره بازنگری سازمان منع تسلیحات انجام شده است.

پروفسور تئودور پستول از موسسه فناوری ماساچوست در ایالات متحده که در این بررسی شرکت کرد، نیز گفته است: گزارش‌های صادر شده از سوی سازمان منع تسلیحات در حادثه ادعایی دوما غیرحرفه‌ای است.

وی تاکید کرد که این سازمان به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد.

از سوی دیگر، کاترین ژان، یکی از اعضای تیم بازبینی، که قبلا در سازمان اطلاعاتی بریتانیا کار می‌کرد، تأکید کرد که گزارش‌های این سازمان مانند عدم شفافیت، گفت وگوی باز و پاسخگویی، دارای جنبه‌های خطرناکی هستند.

قابل توجه است در ۷ آوریل ۲۰۱۸ معارضان سوری در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را تائید کرده، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است.

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمیایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند.

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. از جمله ارتش آمریکا مدعی شد، ۱۰۵ موشک به مناطقی که آنها را مناطق مرتبط با سلاحهای شیمیایی دولت دمشق می‌نامید، شلیک کرده است.

گروه‌های معارض سوری از جمله "کلاه‌سفیدها" ویدئوهایی از بیمارستانها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی فیلمبرداری شده، منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد. همان زمان اصالت این ویدئوها مورد تردید قرار گرفت، ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته‌ شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه «شفیلد» انگلیس در آگوست ۲۰۱۸ مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزارش های منتشر شده ازجمله تصاویر «بی‌بی‌سی» غیر واقعی بوده و زمانی منتشر شده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس