ترامپ

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دادستانی فدرال آمریکا از وکلای رئیس جمهور سابق این کشور خواسته بودند تا اسناد مربوط به فایل صوتی «حمله نظامی به ایران» را برگردانند اما آنها چیزی پیدا نکردند!

به گزارش مشرق، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که دادستان‌های فدرال آمریکا اندکی پس از آنکه به ضبط شدن رایزنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور درباره گزینه‌های نظامی رویارویی با ایران پی بردند، با صدور احضاریه برای وکلای وی، خواستار تحویل تمام فایل‌ها و اسناد شدند اما وکلای ترامپ چیزی پیدا نکردند!

دو منبع آگاه تایید کرده‌اند که وکلای ترامپ هیچ فایل صوتی با چنین ماهیتی در اموال متعلق به وی یافت نکرده‌اند. این احضاریه که در ماه مارس صادر شده، با هدف بازیابی تمام فایل‌های مرتبط با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و همچنین اطلاعات مربوط به ایران از جمله نقشه‌ها یا طرح‌های حمله، برای وکلای ترامپ ارسال شده است. دادستانی فدرال به عنوان بخشی از تحقیقات از شهود پرسیده بود که آیا ترامپ در هنگام ترک کاخ سفید، نقشه‌ای حاوی اطلاعات محرمانه و حساس را به فرد یا افرادی نشان داده یا خیر.

همچنین این احضاریه که پیش‌تر سی‌ان‌ان درباره آن گزارش داده بود، به مارک میلی اشاره داشته زیرا ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده را با خود به جلسه‌ای با حضور میلی برده تا به او ثابت کند تصمیمات نظامی‌ او(ترامپ) درباره ایران، درست و انتقاد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بی‌جا بوده است.

این جلسه در جولای ۲۰۲۱ در باشگاه گلف ترامپ واقع در بدمینستر در ایالت نیوجرسی برگزار شده و در آن علاوه بر رئیس جمهور سابق آمریکا، دو نفر دیگر نیز حضور داشتند که به مارک میدوز، آخرین رئیس کارکنان کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ، در نوشتن یک کتاب کمک می‌کردند.

برخی از مشاوران ترامپ از جمله مارگو مارتین و همچنین لیز هرینگتون، سخنگوی وی نیز در این جلسه حضور داشتند. گفته می‌شود احضاریه پس از شهادت مارتین درباره این فایل‌های صوتی در حضور یک دادگاه عالی صادر و علاوه بر این، احضاریه مشابهی درباره اسناد مرتبط با ایران برای دست کم یک فرد دیگر که در جلسه باشگاه گلف حاضر بوده، ارسال شده است.

استیون چونگ، سخنگوی ترامپ، اتهامات اخیر علیه رئیس جمهور سابق را رد کرده و آن را نتیجه‌گیری «بر پایه درز اخبار جعلی» خوانده که به گفته وی «آشکارا گرایشات حزبی دارد.»

یکی از بخش‌های اصلی تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا به این موضوع مربوط است که آیا ترامپ در تلاش‌های مکرر دولت برای بازگرداندن اسناد(نخستین بار از طریق احضاریه صادرشده در مه پارسال و سپس از طریق حکم تفتیش عمارت وی موسوم به مار-ئه-لاگو در ماه آگوست)سنگ‌اندازی کرده یا خیر.

پس از یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ در فلوریدا، حدود ۱۰۰ فقره سند طبقه‌بندی‌شده یافت شد و در ادامه وکلای ترامپ در جستجوی شخصی، دو فقره سند دیگر با برچسب طبقه‌بندی‌شده پیدا کردند.

پیش از این جستجوها، ترامپ دو سری جداگانه اسناد طبقه‌بندی‌شده را به دولت تحویل داده بود. یک سری در ژانویه ۲۰۲۲ به آرشیو ملی و دیگری در ژوئن ۲۰۲۲ به دادستان‌های فدرال تحویل داده شد.

به گفته این دو منبع آگاه، در اسنادی که در اختیار آرشیو ملی قرار گرفته بود، یک سند مرتبط با گزینه‌های نظامی درباره ایران وجود داشته اما هنوز مشخص نیست که این همان سندی است که ترامپ در نوار صوتی درباره‎اش صحبت می‌کند یا خیر.

حتی اگر دولت آمریکا نتواند اسنادی که ترامپ درباره آن حرف زده را پیدا کند، اظهاراتش در این فایل صوتی می‌تواند برای او مخرب باشد زیرا تیم ویژه تحقیقات، به نتیجه‌گیری نهایی سوق پیدا کرده و پرسش «متهم کردن یا نکردن وی» را مطرح خواهد کرد.

جالب است که ترامپ در این فایل صوتی، اقرار می‌کند که قادر به خارج کردن اسناد از حالت طبقه‌بندی‌شده نیست زیرا او کاخ سفید را ترک کرده و دیگر رئیس جمهور نیست. اگر این موضوع اثبات شود، وکلای ترامپ برای دفاع از او کار دشواری خواهند داشت چون توجیه آنها این بوده که آقای رئیس جمهور در زمان حضور در کاخ سفید این اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده و با خود برده است!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Ja ad IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    اسراییل و آمریکا هیچ گاه در پی سرنگونی حکومت ایران با جنگ نخواهند بود و در صورت حمله نظامی ، بسیار محدود و از راه دور خواهد بود . به چند دلیل : تحریمها از نطر مالی به نفع غرب و هم پیمانان آنهاست بویژه چین در تبانی با غرب نفت و گاز ما را با تخفیف میخرد . ثانیا با پروژه ایران هراسی غرب و حتی اسرائیل کارخانه های اسلحه سازی را فعال نگه میدارند و بودجه های نظامی شرکتهای جنگ سالار افزایش پیدا میکند ( به همین دلیل جنگ روسبه و اوکراین به نفع جنگ سالاران غرب است ) . اسراییل از حضور جمهوری اسلامی نفع میبرد و با مظلوم نمایی و نگرانی الکی از یک هولوکاست دیگر به راحتی توسعه طلبی میکند و فضا را برای قدرت گرفتن نیروهای افراطی در اسراییل و اخذ کمکهای مالی و نظامی از آمریکا فراهم میکند . نتیجه در شطرنج سیاست غرب ، جمهوری اسلامی حذف نمیشود . چرا غرب از رابطه ایران و عربستان ناراحت است ؟ چون آرامش به خلیج فارس بر میگردد و چین راحتتر به انرژی مورد نیاز صنایعش دست پیدا میکند . مطمئن باشید هر گاه چین نیاز به گوشمالی داشته باشد خلیج فارس بهم میریزد و البته با یک تنش نظامی که حتما یک پای ثابت آن جمهوری اسلامی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس