سفر سلطان عمان به تهران؛ گشایش افق‌های جدید همکاری اقتصادی

گفت‌وگوهای سلطان عمان و رئیس جمهوری اسلامی ایران افق‌های جدیدی را در زمینه‌های همکاری مشترک بویژه در بخش های اقتصادی پیش روی دو کشور خواهد گشود.

به گزارش مشرق، روزنامه الوطن عمان امروز شنبه در گزارش با بیان این مطلب افزود: دیدار رسمی سلطان «هیثم بن طارق» از جمهوری اسلامی ایران که فردا (یکشنبه) انجام خواهد شد، نشان دهنده روابط نزدیک دوجانبه دو کشور است. این سفر بر قدردانی و احترام متقابل در روابط عمان و جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که بر اساس مولفه های دینی، برادری و حسن همجواری پایه‌گذاری شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه پیشرفت بسیار زیاد و رو به رشد روابط تاریخی و کهن دو کشور دوست عمان و ایران در زمینه‌ها و سطوح مختلف برای دو طرف امری مثبت است، اضافه کرد: گفت‌وگوهایی که توسط سلطان عمان و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد، علاوه بر مشورت، تبادل نظر و هماهنگی سیاسی در مورد تعدادی از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی، افق‌های جدیدی را در زمینه‌های همکاری مشترک بویژه در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی خواهد گشود.

الوطن عمان در ادامه نوشت: دو کشور دوست ایران و عمان در سفر آیت الله رئیسی به مسقط که در ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شد، بر نقش مثمرثمر بخش خصوصی دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کردند که این فعالیت‌ها منجر به افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و حجم مبادلات تجاری شود؛ بویژه اینکه هشت تفاهم نامه و چهار برنامه همکاری در تعدادی از زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌های نفت و گاز، تجارت و سرمایه گذاری، خدمات، حمل و نقل، کشاورزی، دامداری و شیلات بین دو کشور امضا شده است.

مبادلات تجاری بین عمان و جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته شاهد رشد ۲۷.۹ درصدی بوده و در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳۲۰.۸ میلیون ریال عمانی رسیده است.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان حاکی است که کل صادرات از مبدا عمان به ایران در سال ۲۰۲۲ افزون بر ۲۰۷.۴ میلیون ریال عمانی بوده است که افزایش ۲۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، مجموع واردات عمان از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۱۳.۴ میلیون ریال عمانی بوده است که این میزان در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۹۸.۷ میلیون ریال عمان بوده که مهمترین آن‌ها دام، محصولات آهن، فولاد، روغن صنعتی، میوه، میگو و حیوانات زنده بوده است.

وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری عمان اعلام کرده که تعداد شرکت‌های عمانی که ایرانی‌ها در آن سهام دارند تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۸۴۷ شرکت رسیده که سه هزار و ۶۰۰ ایرانی در آن سهام دارند و ارزش کل سهام‌های آن‌ها حدود ۱۹۶.۶ میلیون ریال عمانی یا ۸۷.۵ درصد از کل پولهای سرمایه‌گذاری شده در شرکت‌ها بوده است.

بر این اساس، تعداد شرکت‌های دارای ۱۰۰ درصد سهام ایرانی به ۱۳۴۶ شرکت رسیده که معادل ۷۲.۹ درصد از کل شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری ایرانی است زیرا تعداد کل سهامداران ایرانی در این شرکت‌ها به ۲۶۲۳ سرمایه‌گذار ایرانی افزایش یافته است و ارزش سهم ایران در این شرکت‌ها بیش از ۶ میلیون ریال عمانی است؛ در حالی که شرکت‌های با ۵۰ درصد از سهام ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و ارزش این سهام بالغ بر ۱۴۸.۸ میلیون ریال عمانی است.

آمارها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ۴۴۹۶ ثبت تجاری در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی رتبه سوم را در بین کشورهای جهان از نظر تعداد ثبت تجاری در عمان داشته است.

در این پیوند، «ابراهیم بن احمد المعینی» سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری عمان تاکید کرد که سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران موجب توسعه و پیشرفت روابط دو کشور دوست در زمینه‌های مختلف خواهد شد و پیش بینی می‌شود در این سفر تعدادی از موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه در جهت تامین منافع دو کشور امضا شود.

سفیر عمان در تهران افزود که عمان و جمهوری اسلامی ایران دارای روابط تاریخی، باثبات و مستحکم هستند.

وی با اشاره به اینکه عمان در روابط خود با کشورها بر اصول متعددی از جمله صداقت و شفافیت تکیه می‌کند، افزود: این امر موجب شده تا بتواند نقش‌های مهمی را در سطح منطقه‌ای و بین المللی ایفا کند.

ابراهیم بن احمد المعینی اظهار داشت: عمان توجه ویژه‌ای به تسهیل رویه‌ها و رفع مشکلات اقتصادی بین دو کشور داشته است که این موضوع تاثیر مثبت در پی داشته و موجب شده حرکت اقتصادی و تجاری بین دو کشور توسعه یابد و همچنان در حال توسعه است.

وی با اشاره به ینکه روابط اقتصادی بین دو کشور با رشد طبیعی و فزاینده‌ای پیش می‌روند، افزود: مبادلات تجاری بین آن‌ها در حالی که قبلا کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار بود با ارائه تسهیلات برای ورود ایرانیان از طریق بنادر عمان و امضای تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌ها اکنون به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.

سفیر عمان در تهران از بازرگانان ایرانی خواست تا از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان استفاده کنند و تاکید کرد که سفارت عمان در تهران تسهیلاتی را ارائه خواهد داد که به این مهم کمک کند.

«علی نجفی خوشرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان نیز سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران و دیدار ایشان را با مقامات بلندپایه ایران باعث تقویت بیش از پیش همکاری بین نهادهای مختلف ایران و عمان خواهد شد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری عمان، روابط دو کشور را تاریخی، مستحکم و متمایز دانست و گفت: بین دو کشور هماهنگی و رایزنی‌های برادرانه در موضوعات مختلف در سطح منطقه و بین المللی و پرونده‌های اقتصادی و سیاسی به گونه‌ای که منافع دو کشور و دو ملت دوست را تامین کند، وجود دارد.

سفیر ایران در مسقط افزود: جمهوری اسلامی ایران و عمان در زمینه اقتصادی شاهد روند رو به رشدی هستند و قصد دارند روابط اقتصادی و تجاری فی مابین را گسترش و توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور طی دو سال گذشته سه برابر شده است، افزود: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به ۲ میلیارد دلار رسیده و در سال گذشته شاهد رشد ۶۰ درصدی بوده است.

خوشرودی با اشاره به اهمیت همجواری جغرافیایی بین ایران و عمان تاکید کرد که تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور، کمک شایانی به افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط خواهد کرد.

وی نسبت به آینده روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: زیرا در عمان فرصت‌های بزرگ و امیدوارکننده‌ای برای توسعه تجارت ترانزیتی وجود دارد و در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند محیطی مناسب برای صادرات کالاهای عمانی از طریق سرزمین خود به منطقه قفقاز، شمال اروپا و کلیه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، فراهم کند.

سفیر ایران در عمان اشاره کرد که لغو روادید مسافرتی برای اتباع دو کشور کمک قابل توجهی به ارتقای صنعت گردشگری و مبادلات تجاری دو کشور کرد که موجب افزایش روزانه پروازها بین شهرها و استان‌های مختلف ایران و سلطان‌نشین عمان شد.

وی تاکید کرد که عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد و علاوه بر روابط و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی، چشم‌انداز گسترده‌ای برای ارتقای همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، بین المللی و منطقه‌ای بین دو کشور وجود دارد و مقامات بلندپایه ایران همواره از نقش متوازن و تأثیرگذار عمانی در منطقه و جهان تمجید کرده اند.

خوشرودی در پایان بر اعتماد متقابل و بالای دو کشور تاکید کرد و گفت که تهران همواره از ابتکارات خردمندانه و خیرخواهانه دولت عمان استقبال می‌کند.

«محمد بن عبدالحسین باقر» رئیس طرف عمانی در شورای بازرگانان عمان - ایران نیز گفت: سفر رسمی سلطان هیثم بن طارق به جمهوری اسلامی ایران اهداف بزرگی را برای افزایش حجم مبادلات تجاری و ایجاد پروژه‌ها و مشارکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک را پیگیری می‌کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی و صنعت عمان با همکاری طرف ایرانی اهداف بزرگی را در دنبال می‌کنند و در سال جاری چندین نمایشگاه تجاری عمانی - ایران در دو کشور برگزار خواهد شد.

رئیس طرف عمانی در شورای بازرگانان عمان - ایران در گفت و گو با خبرگزاری عمان اظهار داشت که شورای بازرگانان عمانی-ایرانی در دوره گذشته برنامه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را برای تشویق مبادلات تجاری بین دو کشور دوست تدوین کرده است.

وی افزود: تسهیل امور هیات‌های تجاری متخصص در بخش‌های مختلف گردشگری، آموزشی، بهداشتی، تجاری و سرمایه‌گذاری در دو کشور و همچنین تسهیل رویه‌های مربوط به حرکت تجاری از جمله برنامه‌های این شورا است.

«محمد بن عبدالحسین باقر» توضیح داد که شورای بازرگانان عمان و ایران یک پلتفرم الکترونیکی در اتاق بازرگانی و صنعت عمان ایجاد کرده است که شرکت‌های ایرانی در عمان و همچنین ثبت شرکت‌های عمانی در ایران را ثبت می‌کند.

وی افزود: این پلتفرم بانک اطلاعاتی برای تمامی شرکت‌ها است که مراحل ثبت آن‌ها را تسهیل و تمامی موانعی که مانع از شروع فعالیت تجاری آن‌ها می‌شود را برطرف می‌کند.

رئیس طرف عمانی در شورای بازرگانان عمان - ایران اشاره کرد که تعداد شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذار در سلطان‌نشین عمان به بیش از دو هزار شرکت سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه این شورا در حال پیگیری تسهیل و کاهش چالش‌هایی است که ممکن است شرکت‌های عمانی و ایرانی در هر دو کشور با آن‌ها مواجه شوند است، پیش بینی کرد که در مرحله بعد شاهد اعلام اجرای پروژه تعدادی از شرکت‌ها در دو کشور باشیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    کلمه مثمر ثمر برای ما نیست.واژه هایی را استفاده کنید که ارزش زبان و ادبیات ما رو نشون بده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس