ابوترابی‌فرد: قدرت راه را برای گناه هموار می‌کند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه قدرت راه را برای گناه هموار می‌کند و همه باید مراقب نفس خویش باشند گفت: در این میان کسانی که قدرت سیاسی و اقتصادی دارند باید در سطح مراقبه بالاتری باشند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: انسان هایی که نفس خود را بهتر می‌شناسند و در رصد هوای نفس هستند، نفس بر آنها حکومت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این افراد به طور ویژه مورد خطاب و توصیه امیرالمومنین حضرت علی (ع) قرار گرفته اند زیرا قدرت همانطور که سرمایه بزرگی است و راه را برای دستیابی به ظرفیت های بالاتر هموار می کند خطر جدی است.

خطیب موقت تهران با اشاره به توصیه های امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر تصریح کرد: امیرالمومنین به مالک اشتر فرموده اند در جایگاه مدیریت و سازماندهی کشور در عرصه های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و فرهنگی قرار گرفته ای، آگاه باش که قبل از تو در این سرزمین حاکمان عادل و ظالم حکومت کرده اند. در این کشور پیامبر الهی حضرت یوسف مدیریت و زعامت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مصر را در دست داشته و آن نظام اقتصادی کارآمد و تحولات عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را خلق کرد.

وی اضافه کرد: حضرت علی (ع) در ادامه توصیه های خود فرمودند که در این کشور فراعنه حکومت کردند حکومت هایی که نماد ظلم و ستم بوده اند بنابراین تو با این تاریخ سیاسی، تاریخ اقتصادی و فرهنگی روبه رو هستی، باید از آن درس بیاموزی و تجربه ها فراروی تو است. قدرت هایی از موقعیت مطلب سیاسی و اجتماعی برخودارند که در مسیر حق و عدالت حرکت کنند.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه بیان کرد: مالک آگاه باش تو دیروز درباره حاکمان قضاوت می کردی و آنان را مورد نقد قرار می دادی و امروز مردم مصر همانگونه تو را مورد نقد قرار می دهند و رفتار تو را رصد می کنند و فرمودند مالک قضاوت مردم شاخص است برای شناخت انسان هایی صالح و باید نگاه عمومی را رصد کرد و با تحلیل و تبیین نقد دیگران به اصلاح خویش پرداخت و نهایتا فرمودند مالک رمز موفقیت حاکمان و مدیران آراستگی به عمل صالح است. این رمز موفقیت انسان در دنیا و آخرت است و مهمترین عمل صالح پشتوانه علمی، معرفتی و ایمانی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه ایمان و عمل صالح با هم پیوند خورده و معرفت پشتوانه عمل صالح است، عنوان کرد: راه موفقیت انسان در همه حوزه های فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، آراستگی به عمل صالح است عملی که از بالاترین پشتوانه علمی و معرفتی برخوردار است و با این معرفت و دانش برای تقرب به خدای متعال به جا آورده باشد.

وی با تاکید بر اینکه هرقدر این حوزه ها ارتقا یابد عمل انسان از شایستگی و صلاحیت بیشتری برخوردار می شود، تاکید کرد: آنچه انسان را تهدید می کند و راه را برای سلوک عالمانه دشوار می کند هوا و هوس انسان است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به فرمایش حضرت علی (ع) خطاب به مالک در این رابطه اشاره کرد و گفت: مالک در جنگ سخت بین عقل و هوای نفس مباد زمام امر را به دست بی کفایت هوای نفس بسپاری. رصد بنما اعمال صالح و فاسد را تبیین بنما و خود را به عمل صالح آراسته کن و از آلودگی به گناه و آنچه مورد امضای عقل و شرع نیست خود را دور بدار. راه رضایت خدای متعال، رضایت حق و سعادت انسان و جامعه آن است که انسان خدای متعال را مشاهده کند و در محضر خدا مرتکب گناه نشود. امام همچنین فرمودند عالم محضر خدا است در محضر خدا خدا معصیت نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 5
    مثل راه برجام که داشت نظام را به زانو وادار میکرد خدا رحم‌کرد حاج اقا خدا بانیان اون را باید توبه کنند
  • وطن دوست IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    6 2
    درود به همه شما ایرانیان عزیز ،تنها نقطه مثبت جمهوری اسلامی ایران ، قدرت نظامی واطلاعاتی هست و حضور منطقه ای که من وطن دوست افتخار میکنم بهش. اما حکومت در اقتصاد و فرهنگ وجلو گیری از فساد ونبود ازادی بیان ونبود ازادی پوشش فاجعه بوده و بد عمل کرده ، امید وارم حکومت مشکلاتش رو درست کنه. من نمیخوام این حکومت سقوط کنه نه به خاطر این که عاشق اخوندم ،نه ، نگران ایرانم ، حکومت اگر عیب هاش رو اصلاح نکنه قطعا سقوط میکنه ، امام علی هم 4 سال بیشتر دوام نیاورد چون مردم ازش حمایت نکردن من فحش یا حرف بدی نزدم پس حرفمو کامل بزارید. اگر کامل نزارید .دیگه به سایت شما سر نمیزنم
  • دلسوز IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 1
    مخصوصا وقتی اختیارات مطلق داشته باشی...
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 1
    اگر به این خطبه ها عمل میشد امروز زباله گرد نداشتیم
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 2
    آدم های بدبخت بیچاره که فاسدترند ! اگه قدرت راه را برای گناه هموار می کنه پس چرا آدم های ضعیف و محروم ، بیشتر گناهکار و مجرم و خلافکار و فاسدند ؟!
    • کیایی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 0
      حرف شما کاملا اشتباهه
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 1
    همه لالایی بلدند
  • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    خوبه خودتون به صراحت اعلام میکنید . مردم را فقیر نگه میدارید که قدرت پیدا نکنند و به گناه آلوده نشوند؟!!! بابا ایول . دم خروس زده بالا بدجورم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس