ماجرای امدادگری رهبر انقلاب به زلزله‌زدگان فردوس در دوران پهلوی

رهبر انقلاب پس از وقوع زلزله فردوس همراه با اعضای پایگاه امداد روحانیت در قالب اولین اردوی جهادی به شهر زلزله‌زده رفت و به زلزله‌زدگان کمک کرد. این داستان کتاب «دوباره فردوس» است .

به گزارش مشرق از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سید علیرضا مهرداد نویسنده کتاب «دوباره فردوس» در آیین رونمایی این اثر با اشاره به این که کتاب، روایتِ آقایی به نام میم. فردوسی است، بیان کرد: به نظر می‌رسد که سکه نوشتن و انتشار کتاب «دوباره فردوس» دو رو دارد. یک روی سکه تلاش و پیگیری انتشارات انقلاب اسلامی برای چاپ و نشر کتاب و یک روی دیگر آن تلاش یک تاریخ‌نگار برای روایتِ بخشی از تاریخ شهر فردوس است.

وی افزود: کتاب «دوباره فردوس» روایتگر پیدایش حرکت جهادی کمک کردن به مناطق بحران‌زده است. سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پس از زلزله فردوس، به این شهر رفت و به‌عنوان یک منجی به مردم کمک کرد. در آن روزها ساواک سعی می‌کرد خبری از حضور سید علی خامنه‌ای در فردوس برای کمک کردن به زلزله‌زدگان در جایی درز نکند. در همان زمان آوازه پایگاه امداد روحانیت به کشورهای مختلف جهان رسیده بود.

نویسنده کتاب «دوباره فردوس» گفت: رهبر می‌فرمایند ما در ابتدا به گناباد و کاخک رفتیم و متوجه شدیم که اگرچه گناباد آسیب چندانی از زلزله ندیده است، همه گروه‌های امداد در آنجا جمع شده‌اند اما فردوس با وجود آسیب‌دیدگی زیاد، غریب است. بنابراین، اعضای پایگاه امداد روحانیت به فردوس رفتند.

وی بیان کرد: ساز مخالف در برابر رهبر در شهر فردوس زیاد بود. شهر فردوس پس از زلزله کاملا تخریب و غیر قابل سکونت شد. بنابراین، شهری که هم‌اکنون به عنوان شهر فردوس شناخته می‌شود، بعد از زلزله ساخته شد. رهبرعظم انقلاب (مدظله‌العالی) تدابیر زیادی برای ساخت شهر فردوس جدید داشت اما مخالفت‌هایی با تدابیر ایشان شد. بنابراین، دو شهر به جای شهر فردوس قدیم ساخته شد که یکی از آنها اسلامیه و دیگری فردوس نام گرفت.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز بهکار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس