مسیر ریلی تهران تا تبریز به‌زودی ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود

با تحقق وعده دولت در افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش مشرق، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشخصات فنی این مسیر ریلی، گفت: سه هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه-تبریز در حدفاصل «بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران» هزینه شد که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

به گفته خادمی این ۳ هزار میلیارد تومان فقط در بخش بستان‌آباد به تبریز که مسیری ۴۴ کیلومتری و دارای ۴.۵ کیلومتر پل و تونل است هزینه شده است و ارزش روز پروژه بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان است.

خادمی توضیح داد: با افتتاح این ۴۴ کیلومتر فاصله تردد بین تهران تا تبریز از طریق ریل، حداقل ۴ ساعت کوتاه می‌شود که هم در مصرف بنزین تاثیر می‌گذارد و هم به عنوان مسیر میان بر مسافری به تبریز در انتقال مسافرت‌ها از جاده به ریل تاثیرگذار است.

خادمی توضیح می‌دهد: مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حالا با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه- تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای مسافری برای سفر با قطار به تبریز و از تبریز به تهران به شدت افزایش خواهد بافت و پیش‌بینی می‌کنیم تردد مسافری از آذربایجان شرقی به سمت تهران به سمت ریل خواهد رفت و شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.

خادمی درباره مشخصات فنی راه‌آهن بستان‌آباد نیز گفت: اولین مسیر ریلی است که از ابتدا دوخطه طراحی شد و در حال اجراست گرچه فعلاً یک خط آن ساخته شده است اما از آنجایی که زیرسازی دو خطه است در آینده خط دوم آن نیز افتتاح خواهد شد.

وی درباره زمان افتتاح و مسافرگیری این خط آهن گفت: راه‌آهن بستان‌آباد آماده بهره‌برداری است و قطار می‌تواند بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در این منطقه تردد کند و همه چیز آماده است و زمان بهره‌برداری به تصمیم راه‌آهن بازمی‌گردد.

معاون وزیر راه این خط آهن ۴۴ کیلومتری را یک ابر پروژه نامید و گفت: چراکه این مسیر ریلی از ابتدا به صورت دو خطه با چندین کیلومتر تونل و پل اجرا شده است و تمام‌کننده مسیر ریلی تبریز تا تهران است.

از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    2 0
    کاش پروژه احداث خط آهن اردبیل به بستان آباد هم تسریع بشه با احداث این پروژه ها محصولات کشاورزی آذربایجانشرقی و الردبیل و اذربایجانغربی بسرعت و با هزینه کمتر به تهران منتقل میشه
  • میثم IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    ایول
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    پس چرا جاده خراب شده سرچم میاندوآب به میانه بعد 30سال مسیرش کوتاه و راه اندازی نمیشه
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    1 0
    شما هزینه بلیط و ظرفیت قطارها را دیدید می گویید ملت بجای ماشین قطار را انتخاب می کنند
  • Bedanke IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    به نظرم برای ۱۱۴ کیلومتر کوتاه تر شدن مسیر ۴ ساعت زمان سفر کم نخواهد شد. مگر اینکه سرعت قطار ۲۵ کیلومتر در ساعت است؟
  • مجید IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    1 0
    یه نقشه‌ایی شکلی چیزی. این وضع تبیین کردنه. خود خبرنگارهای ما سواد رسانه ندارند
  • PL ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 1
    از تبریز به بعد هم بیشتر میشه این عالی
  • حسین IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    کاریست عالی ای کاش مسیر تهران تبریز را از مسیری که کرج و حومه فاصله بگیرد را انتخاب و بفکر ارامش ساختمانهای اطراف ریل قدیمی شود و از کشته شدن خیلی‌ها جلوگیری شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس