آل صادق: ایران هیچگاه قصد ورود به کردستان عراق را نداشته است

علی‌رغم انجام برخی اقدامات تروریستی-آمریکایی از طریق اقلیم کردستان عراق علیه ایران، اما تهران هیچگاه به فکر ورود به این منطقه نبوده است و اخبار و اتهامات مطرح شده در این باره کذب محض است.

به گزارش مشرق، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حضور در برنامه «علی خطین» از شبکه «الأخباریه» عراق در واکنش به تلاش برخی طرف‌ها برای متهم کردن ایران به تلاش برای «تهاجم» به اقلیم کردستان عراق در این باره اظهار داشت: چنین اخباری از اساس و پایه گذب است و ایران هرگز به فکر حمله و تهاجم به خاک اقلیم کردستان عراق نبوده است و اخیرا میان مقامات دو کشور تفاهمی صورت گرفته و به هیچ وجه قصد ورود به خاک عراق وجود نداشته است.

وی درباره حملات جمهوری اسلامی ایران به مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق نیز گفت: این یک حق تضمین شده برای دفاع از خود است، اما ما امیدواریم با تفاهم اخیر میان دو کشور، گروه‌های مسلح را کنترل کنیم و هیچ تجاوزی به کشور ما تکرار نشود.

آل صادق افزود: ناآرامی های اخیر در ایران به دلیل نفوذ عناصر کرد مخالف از اربیل صورت گرفت و دستگاه‌های امنیتی ما یک هسته تروریستی را در ایران منهدم کردند که نقشه بزرگی در سر داشتند و این تیم نیز از اربیل راه اندازی شده بود.

وی با اشاره به اقدامات غیرقانونی آمریکا از طریق اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه داد: ایران بحران‌های خود را به خارج از کشور صادر نمی‌کند و با عملیات تروریستی منشأ اقلیم کردستان عراق مواجه است و هر از چند گاهی پهپادهای آمریکایی با پرواز در مرزهای عراق و ایران اقدام به جاسوسی می‌کنند.

سفیر ایران همچنین عنوان کرد که ۱۸ یادداشت اعتراض را به دلیل این تجاوزات و نقض‌ها به وزارت خارجه عراق تحویل داده است.

آل صادق همچنین از تصمیمش برای سفر به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: ما روابط تاریخی با کردها و اقلیم کردستان عراق داریم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق پرداخت و در این باره افزود: ما از عراق به دلیل میزبانی و مدیریت پنج دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: چین تمایل به ادامه گفت‌وگوها میان ایران و عربستان داشت و آنچه در پکن اتفاق افتاد درواقع تکمیل گفت‌وگوهای بغداد بود. گفت‌وگوهای بغداد به سطح سیاسی خواهد رسید و به خواست خدا به زودی دیداری میان وزرای خارجه دو کشور برگزار و سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی خواهد شد. قطعا اگر این اتفاق رخ دهد به نفع برقراری امنیت و ثبات بیشتر در منطقه خواهد بود.

آل صادق همچنین تأکید کرد: ما همچنان به ایفای نقش عراق به عنوان حلقه وصل میان جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای عربی حساب کرده‌ایم.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت‌ها و استقبال‌ها از سوی کشورهای منطقه و پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن همراه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 1
    درخبرنوشته: انجام برخی اقدامات تروریستی_آمریکایی ازطریق اقلیم کردستان عراق علیه ایران... ما برای امنیتمون همه کار می کنیم بهتره عراقی ها هم بدونند که تا دیر نشده اراذل کردستان رو جمع کنند وگرنه ما با هیچ کس سره مملکتو امنیتمون شوخی نداریم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 1
    چرا آقای محترم
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 3
    بهتره عراقی ها هم بدونند که تا دیر نشده اراذل کردستان رو جمع کنند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 1
    ما دشمن را ادب میکنیم. چه با ورود چه بدون ورود با موشک و ........
  • حسین IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 1
    چرا آقای محترم ما برای امنیتمون همه کار می کنیم بهتره عراقی ها هم بدونند که تا دیر نشده اراذل کردستان رو جمع کنند وگرنه ما با هیچ کس سره مملکتو امنیتمون شوخی نداریم
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 0
    هر اقلیم و کشوری تهدید محسوب بشه باهاش برخورد میکنیم
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 0
    قصد نداریم ولی ضرورت ایجاب کنه انجام میدیم
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    ما با هیچ کس سره مملکتو امنیتمون شوخی نداریم
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 1
    درخبرنوشته: انجام برخی اقدامات تروریستی_آمریکایی ازطریق اقلیم کردستان عراق علیه ایران...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس