افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۲ چقدر است؟ | رایزنی با نمایندگان مجلس برای جلوگیری از یک تخلف

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال با بیان جزئیات مصوبات اولین جلسه شورای عالی اشتغال در سال جدید گفت: ایجاد یک میلیون اشتغال در سال جاری و نیز اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی تصویب شد.

به گزارش مشرق، قاسم رستم پور در مورد جلسه شورای عالی اشتغال در سال جاری، گفت: اولین جلسه شورای عالی اشتغال در سال جاری و چهارمین جلسه در دولت کنونی، روز ۸ فروردین ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور و وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

وی افزود: اگثر مصوبات این جلسه در مورد حمایت از کار آفرینان از جمله تخفیفات در حق بیمه سهم کارفرما بود که قرار شد با سازمان تامین اجتماعی در این زمینه مذاکره شود.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال همچنین در این جلسه مقرر شد کانون کارآفرینان تشکیل و ساماندهی شود تا برای هم افزایی امور آنان فعالیت کند و پیگیری مطالبات کارآفرینان از دولت از طریق این کانون صورت گیرد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال همچنین گفت: بر اساس آمار سامانه رصد، ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱ از مرز یک میلیون شغل گذشت. در این زمینه ۲۵۰ تماس با شاغلان جدید گرفته شد که به صحت سنجی ۷۱ درصدی رسیدیم.

رستم پور همچنین تصریح کرد: بر اساس مصوبت شورای عالی اشتغال تکلیف دولت در سال جاری ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال همچنین در مورد عملکرد ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: طبق گزارش وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در نشست شورای عالی اشتغال و بر اساس آمار سامانه رصد وزارت کار و کد بیمه های صادر شده تامین اجتماعی در سال یاد شده، ایجاد اشتغال از یک میلیون فرصت شغلی هم گذشته است.

وی در مورد این که آیا صحت سنجی ایجاد اشتغال انجام شده است، نیز یادآور شد: صحت سنجی سه گانه از طریق سامانه پیامکی بر اساس کد ملی،‌ تلفنی و حضوری در کارگاهها انجام شده است. در تماس تلفنی مرکز تماس پایش اشتغال وزارت کار ۲۵۰ هزار تماس برقرار شده که به صحت سنجی ۷۱ درصدی رسیدیم.

رستم پور این را هم افزود که درصدی از طرحها در اسفندماه گذشته انجام شد و هنوز فرصت تماس حاصل نشده است. همچنین ۳۵ هزار مورد بازدید میدانی از کارگاههای اشتغال پذیر نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد : تعداد کد بیمه های ایجاد شده در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۷۰۰ هزار مورد رسید. در ضمن اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار، خود اشتغالی و اشتغال دانشجویی هم از این آمار کنار گذاشته شده است.

رستم پور همچنین گفت: فقط بیمه اجباری و مشاغل در آمار اشتغال به حساب آمده است. همچنین در گزارش ایجاد اشتغال در بخش دولتی، سال قبل ۱۲۲ هزار اشتغال جدید در دولت و سازمانهای دولتی در قالب استخدام و اشتغال رسمی،‌ پیمانی کار معین و قرارداد کارگری با سازمانهای دولتی منعقد شد.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال، مجموع شاتغال سامانه رصد و کد بیمه تامین اجتماعی صادر شده در سال قبل و انواع استخدام دولت، از مرز یک میلیون نفر شاغل جدید در سال ۱۴۰۱ هم گذشت.

رستم پور با بیان این که منابع تبصره ۱۸ برای مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ محقق نشد،‌گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ منابع خوبی در قالب منابع تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده است که بر اساس منابع وصولی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها منابعی برای ایجاد اشتغال مشاغل خانگی اختصاص خواهد یافت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال همچنین گفت: امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات تکلیفی بانکها در قالب تسهیلات ارزان ۴ درصدی برای ایجاد اشتغال اختصاص می‌یابد که این تسهیلات از طریق سه دستگاه کمیته امداد امام خمینی،‌ سازمان بهزیستی و بنیاد برکت از طریق توزیع استانی به افراد اختصاص خواهد یافت.

رستم پور در مورد سهم هر دستگاه از تسهیلات بانکی در سال جاری گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان از طریق کمیته امداد، ۵ هزار میلیارد تومان از طریق بهزیستی ، ۵ هزار میلیارد تومان از طریق بنیاد برکت و ۵ هزار میلیارد تومان از کانال صندوق نوآوری و شکوفایی و در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود، همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی هم با هدف ایجاد اشتغال بین استانها توزیع می‌شود.

رستم پور بر این نکته هم تاکید کرد که قرار شد برش، بانکی، استانی و دستگاهی برای دریافت تسهیلات اشتغال تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ تهیه و ابلاغ شود.

وی در مورد عملکرد تسهیلات بانکی برای اشتغال در سال گذشته گفت: این تسهیلات از طریق کمیته امداد امام خمینی با ۸۶ درصد عملکرد و سازمان بهزیستی با ۶۸ درصد عملکرد در سال ۱۴۰۱ به افراد تحت پوشش پرداخت شد.

رستم‌پور همچنین گفت: کمیته امداد امام خمینی ایجاد ۵۰۰ هزار اشتغال جدید در سال جاری را برعهده گرفته است، البته لزوما مشاغل ایجادی توسط این نهاد پایدار نخواهد بود یا معادل حد اقل حقوق کارگری درآمد نخواهد داشت،‌ اما بالاخره کمک خرجی برای خانوارهای تحت پوشش ایجاد خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس