کد خبر 1476378
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

حتما شما هم موقع خرید باتری با انواع مختلف آن مواجه شده‌اید؛ اما آیا این باتری‌ها و کاربرد آن‌ها را می‌شناسید؟

باتری یکی از منابع انرژی است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایلی مثل ساعت، کنترل تلوزیون، موس بی‌سیم، ترازو و بسیاری دیگر از وسایل اطراف ما با باطری کار می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم انواع مختلف باتری و کاربردهای آن را بررسی کنیم. بنابراین مطالعه آن می‌تواند به شما در انتخاب باتری مناسب با توجه به کاربرد مد نظر شما، کمک کند.

با انواع باتری و کاربرد های آن آشنایی دارید؟

انواع باتری

باتری‌ها به‌طور کلی به 2 دسته قابل شارژ و غیر قابل شارژ تقسیم می‌شوند:

باتری قابل شارژ

این نوع باتری همان‌طور که از اسم آن مشخص است، قابلیت شارژ دارد. بسیاری از وسایلی که ما در روز از آن استفاده می‌کنیم مثل تلفن خانگی و برخی از اسباب‌بازی‌ها از باتری‌های قابل شارژ تغذیه می‌شوند.

این باتری‌ها دوست‌دار طبیعت هستند. چراکه برای ساخت باتری‌ها از مواد شیمیایی سمی استفاده می‌شود.

استفاده از باتری شارژی به‌جای انواع یک‌بار مصرف باعث می‌شود باتری‌های کمتری دور ریخته شوند. بنابراین محیط زیست کمتر آلوده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های دیگر آن؛ مقرون به‌صرفه بودن است. اما موقع خرید باتری شارژی حتما به کیفیت آن توجه کنید. چرا که این باتری‌ها قیمت بیشتری دارند. بنابراین بهتر است برندی را انتخاب کنید که طول عمر بالایی داشته باشد.

باتری‌های شارژی توسط جریان برق مستقیم یا به‌روش اشباع‌کننده شارژ می‌شوند. در روش جریان مستقیم، باتری بعد از یک ساعت شارژ می‌شود و در روش اشباع‌کننده، این زمان حدودا 2 ساعت طول می‌کشد.

باتری مورد استفاده در گوشی‌های همراه یکی از انواع باتری‌های شارژی است. شما به‌راحتی بعد از هر بار تخلیه، آن را توسط برق شهری و کابل مخصوص مجددا شارژ می‌کنید.

نگهداری درست و نحوه صحیح شارژ این باتری‌ها می‌تواند به افزایش طول عمر آن‌ها کمک کند. از جمله اینکه:

  • این باتری‌ها را در دماهای بالاتر از 50 درجه‌ سانتی‌گراد و همچنین در مقابل نور خورشید نگهداری نکنید.
  • باتری را زمانی که کاملا شارژ شد از جریان برق جدا کنید و در مدت طول شارژشدن نیز بهتر است که از آن استفاده نکنید.

با توجه به استقبال گسترده افراد برای خرید باتری‌ شارژی، تقریبا برای هر مدل باتری نوع شارژی آن نیز ساخته شده است.

با این حال می‌توان گفت که پرکاربردترین و باکیفیت‌ترین انواع باتری‌های شارژی به‌صورت زیر است:

باتری سکه‌ای

باتری سکه ‌ای که به آن دکمه‌ای هم گفته می‌شود، یکی از انواع باتری ریموتی بوده و در وسایلی مثل ریموت پارکینگ، ساعت، ترازوهای کوچک، ضربان‌ساز قلب مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع باتری بسیار پرکاربرد است. از نظر اندازه نیز تقریبا نصف باتری نیم قلم است.

باتری کتابی

باتری کتابی، معروف‌ترین نوع باتری کوچک شارژی محسوب می‌شود که در بسیاری از وسایل از جمله میکروفون‌ها، اسباب‌بازی، رادیو، دزدگیر ماشین و سنسور دود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باتری بلوکی

این باتری برای برخی از وسایل خاص طراحی شده است. به‌همین جهت شاید تاکنون آن را ندیده باشید. در این نوع باتری، دسته‌ای از باتری‌های سیلندری کنار هم گذاشته شده و بسته‌بندی می‌شوند.

یکی از موارد استفاده از باتری‌های بلوکی در دریل‌های شارژی است.

باتری لیتیوم

باتری لیتیومی معمولا برای استفاده در وسایل حمل‌ونقل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انرژی قابل توجهی را فراهم می‌کند. به‌طوری که در هوافضا و تجهیزات نظامی هم کاربرد دارد.

باتری غیر قابل شارژ

این نوع باتری‌ شارژ نمی‌شود. بنابراین از آن‌ می‌توان برای مدت مشخصی استفاده کرد و بعد از تخلیه کامل شارژ باتری، امکان استفاده مجدد از آن‌ وجود ندارد.

شاید موقع خرید باتری با اصطلاح باتری خشک آشنا شده باشید که به همین نوع از باطری‌ها گفته می‌شود.

در باتری‌، الکترون‌ها از قطب مثبت به‌سمت قطب منفی حرکت می‌کنند. زمانی که تمام الکترون‌های قطب مثبت به قطب منفی انتقال پیدا کند، باتری تخلیه می‌شود و دیگر نمی‌تواند به‌عنوان یک منبع تغذیه عمل کند.

در باتری‌های قابل شارژ، الکترون‌هایی که در قطب منفی جمع شده‌اند می‌توانند دوباره به قطب مثبت انتقال پیدا کنند. بنابراین بعد از تخلیه باتری می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. در حالی که در باتری‌های یک‌بار مصرف این امکان وجود ندارد.

انواع مختلفی از باتری‌های غیر قابل شارژ وجود دارد در حقیقیت باید گفت که اغلب باتری‌هایی که معرفی شد در انواع غیر شارژی نیز وجود دارند.

با این حال در ادامه به برخی از پرکاربردترین انواع باتری‌های خشک می‌پردازیم:

باتری قلمی

باتری قلمی هم به‌صورت شارژی و هم خشک ساخته می‌شود و در وسایل مختلف از ساعت‌های دیواری گرفته تا وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باتری‌ قلمی در ابعاد خاص و مشخصی تولید می‌شود. باتری‌هایی که در ایران عرضه می‌شوند معمولا وزنی بین 13 تا 35 گرم دارند. بنابراین می‌توان گفت که نسبت به باتری سکه‌ای یا کتابی؛ باتری بزرگ محسوب می‌شوند.

شما می‌توانید باتری قلمی قابل شارژ یا خشک را انتخاب کنید. اما خرید باتری قلمی قابل شارژ صرفه اقتصادی بیشتری دارد. زیرا مجبور نیستید بعد از تخلیه آن را دور بریزید و از یک باتری دیگر استفاده کنید.

باتری‌های نیم قلمی نیز که نسبت به باتری قلمی کوچک‌تر هستند، در وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌ویژه باتری نیم قلمی قابل شارژ که کاربردهای زیادی دارد.

برای خرید باتری قلمی و نیم قلمی باید به سایز و ابعاد آن دقت کنید. همچنین توجه به کیفیت و برند نیز ضروری است به‌خصوص اگر قصد خرید باتری‌های شارژی را دارید.

باتری آلکالاین

باتری آلکالاین یکی از انواع باتری خشک است که ماندگاری بالایی دارد. همچنین قیمت پایین و کاربرد زیاد از دیگر ویژگی‌های آن است.

از باتری آلکالاین در کنترل‌ها، اسباب‌بازی‌ها، ساعت و انواع وسایل برقی استفاده می‌شود.

قیمت باتری

به‌طور کلی قیمت باتری‌های قابل شارژ از باتری‌های یک‌بار مصرف بیشتر است. اما قیمت باتری‌های شارژی نیز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال میزان شارژینگ، قدرت و شرکت سازنده آن از مواردی هستند که در قیمت این نوع باتری‌ها تاثیر دارند.

برای خرید باتری با بهترین قیمت بازار، میتوانید در وبسایت های مختلف قیمت محصولات و نظرات آنها را چک کنید تا درست ترین انتخاب را داشته باشید..

با انواع باتری و کاربرد های آن آشنایی دارید؟

خرید باتری

برای خرید انواع باتری می‌توانید به فروشگاه آنلاین می‌ارزه مراجعه کنید. همچنین محصولات دیگری مثل سیم و کابل و ابزارهای برقی و روشنایی در این فروشگاه موجود است.

فروشگاه می‌ارزه یک مجموعه تخصصی در زمینه فروش لوازم الکترونیکی است. تمام کالاها در دسته ‌بندی‌های مجزا قرار گرفته‌اند و ویژگی و مشخصات هر محصول نیز درج شده است. بنابراین به‌راحتی می‌توانید محصول مورد نظر خود را پیدا کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این فروشگاه، قیمت مناسب محصولات در کنار کیفیت بالای آن‌هاست. برای اطمینان شما نیز تمامی محصولات تا 7 روز ضمانت بازگشت دارند.

برای راهنمای خرید لوازم روشنایی به قسمت بلاگ سایت می‌ارزه مراجعه کنید. در این بخش اطلاعات به‌روز و کاربردی برای معرفی انواع مختلف محصولات و کاربرهای آن جمع‌آوری شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب به انواع باتری و کاربردهایی که دارند اشاره کردیم. با توجه به استفاده گسترده از باتری‌ها، انواع مختلفی از آن در بازار موجود است.

به‌طور کلی می‌توان گفت باتری‌ها به 2 دسته قابل شارژ و غیر قابل شارژ تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز مزایا و ویژگی‌های خود را دارد.

هرچند باتری‌های یک‌بار مصرف ارزان‌تر است؛ اما باتری‌های شارژی از این جهت که دوست‌دار محیط زیست هستند و صرفه اقتصادی دارند، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

اگر قصد خرید باتری را دارید، می‌توانید به فروشگاه آنلاین می‌ارزه مراجعه کنید. در این فروشگاه، تمامی تجهیزات برقی و روشنایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شوند. ارسال سریع و تضمین بازگشت کالا تا 7 روز نیز از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس