دستورات رئیس قوه قضائیه برای عملیاتی شدن برنامه سال ۱۴۰۲

رئیس قوه قضاییه دستورات مهم و دارای ضرب‌الاجل رئیس دستگاه قضا برای عملیاتی شدن برنامه سال ۱۴۰۲ را صادر کرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۷ فروردین) در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضائی استان‌ها در سال ۱۴۰۲ که بصورت ویدئو کنفرانسی به مدت چهار ساعت برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو، اظهار کرد: ماه رمضان، ماهی است که روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست؛ در این ماه، ما بندگان به مهمانی خداوند دعوت شده‌ایم؛ نفس‌های ما در آن، ثواب تسبیح و ذکر خدا را دارد و خواب ما از ثوابی برابر با عبادت برخوردار است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به برخی اتفاقات و مسائل سال گذشته داشت و مشخصاٌ به جنگ ترکیبی دشمنان علیه ملت و نظام اشاره کرد و مقاومت و بصیرت ملت ایران در خنثی کردن این جنگ ترکیبی را ستود.

رئیس دستگاه قضا در ادمه با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ آخرین سال عملیاتی‌سازی سند تحول بر اساس زمانبدی طراحی شده است، به معاونت راهبردی قوه قضائیه دستور داد تا ارزیابی جامعی درخصوص عملکرد بخش‌های مختلف دستگاه قضائی از لحاظ انطباق با مفاد سند تحول به عمل آورد و نقاط قوت و ضعف در این حوزه به صورت دقیق شناسایی شود.

رئیس عدلیه در همین راستا گفت: بر اساس برنامه هفتم، قوه قضائیه موظف است سند تحول را به‌روزرسانی کند؛ بر همین اساس معاونت راهبردی با همکاری صاحبنظران در داخل و خارج از قوه در راستای به روزرسانی این سند اقدامات مقتضی را ترتیب دهد تا در پایان سال، یک سند تحول به روزرسانی شده، تدوین و فراهم باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: پس از صدور دستورات و فرامین از ناحیه مقام معظم رهبری در جریان جلسه تیرماه سال گذشته، قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های معظم‌له در قوه ‏قضاییه به ریاست معاون اول تشکیل شد و این قرارگاه جلسات منظمی را برای پیگیری اجرایی شدن این فرامین و سیاست‌ها در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی برگزار گرداند؛ لهذا ضروری است تا پایان اردیبهشت سال جاری، جمع‌بندی و ارزیابی جامعی درخصوص میزان اجرایی شدن این فرامین و نقاط قوت و ضعفی که از این حیث وجود دارد، تدوین شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به شعار سال ناظر بر «مهار تورم و رشد تولید» که از جانب مقام معظم رهبری و بر اساس اولویت‌های کشور و کار کارشناسی، نامگذاری شده است، اظهار داشت: همه اجزای حکومت برای تحقق شعار سال باید اهتمام داشته باشند؛ نباید شعار سال روی کاغذ یا گوشه تلویزیون بماند؛ در این راستا برخی از مسئولیت‌ها و وظایف مستقیماً و در وهله اول مرتبط با دو قوه دیگر است و قوه قضائیه می‌تواند در این زمینه‌ها به قوای مجریه و مقننه کمک کند، اما برخی از وظایف و مسئولیت‌ها در حوزه تحقق شعار سال مستقیماً به قوه قضائیه نیز مرتبط می‌شود و دستگاه قضائی می‌تواند در این مقوله‌ها هم کمک‌کار دو قوه دیگر باشد و هم ورود مستقیم داشته باشد که از جمله این مقوله‌ها می‌توان به «تأمین امنیت سرمایه‌گذاری»، «احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل»، «تعیین تکلیف سریع پرونده‌های مرتبط با تولید و سرمایه‌گذاری» و «رفع موانع تولید» اشاره داشت.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به تکلیفی که در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم درخصوص تأمین امنیت سرمایه‌گذاری تعیین شده است، گفت: مقامات و بخش‌های مختلف قضائی از جمله معاون اول و دادستانی کل کشور و رؤسای کل دادگستری‌ها در زمینه تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند و همکاری‌های لازم را با قوای دیگر داشته باشند؛ در این راستا قوه قضائیه آمادگی لازم را برای کمک به تدوین یا اصلاح قانون دارد.

رئیس عدلیه در همین راستا به معاون اول قوه قضائیه دستور داد تا گزارشی جامع درخصوص آن دسته از پرونده‌هایی که مرتبط با رشد تولید و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری می‌شوند و در بخش‌ها و مراجع مختلف قضائی در حال رسیدگی هستند را تدوین کند و تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر این قبیل پرونده‌ها را مورد پیگیری قرار دهد.

وی گفت: مشخص شود پرونده‌ها چه زمانی تشکیل شده در چه مرحله هست و نوع اتهام چیست؟

رئیس قوه قضائیه همچنین به معاون اول و مقامات ذیربط قضائی دستور داد در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تولید و سرمایه‌گذاری که مِنبَعد در دستگاه قضائی تشکیل می‌شوند، به گونه‌ای تدبیر کنند تا به واحد تولیدی مرتبط با آن پرونده، کمترین لطمه‌ای وارد نیاید و هیچ بنگاه تولیدی بدین واسطه تعطیل نشود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به جهد و تلاش مطلوب مسئولان ذیربط قضائی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر و ضرورت استمرار تلاش‌ها در این راستا گفت: مطابق گزارش واصله، در سال گذشته در ۲۸ استان کشور، با مساعدت مسئولان قضائی، ۳ هزار و ۴۰۰ بنگاه کوچک و بزرگ تولیدی، یا احیا شدند و یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در سال گذشته در جلسات مستمری که با فعالان اقتصادی و تولیدی در استان‌های مختلف کشور داشتم، اکثر آن‌ها قدردان اقدامات اثربخش مسئولان و بخش‌های قضائی در راستای حمایت از رونق تولید بودند و اعتقاد داشتند که اگر اقدامات و پیگیری‌های مسئولان و بخش‌های ذیربط قضائی نبود، مشکلات واحدهای تولیدی آن‌ها افزون می‌گشت.

رئیس عدلیه در ادامه با تشریح نقش دستگاه قضائی در رفع موانع تولید، به بخش‌های ذیربط قضائی بویژه دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا نسبت به شناسایی هر چه بیشتر موانع تولید در همه بخش‌ها از جمله بخش‌های صنعتی و کشاورزی و دانش‌بنیان و بهداشت و درمان، کوشا باشند.

قاضی‌القضات در همین راستا مشخصاً به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که در عین نظارت دقیق و همه‌جانبه بر حُسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌ها، به گونه‌ای تدبیر کنند که خودِ این نظارت‌ها به مانعی برای تولید و سرمایه‌گذاری بدل نشود.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: چنانچه دستگاه‌های نظارتی در داخل و خارج از قوه قضائیه به این نتیجه رسیدند که در مقوله سرمایه‌گذاری و فعالیت سالم اقتصادی و تولیدی در کشور، کارشکنی‌هایی از سوی افراد یا بخش‌هایی صورت می‌گیرد، حتماً فرد یا بخشِ نقش‌آفرین در این کارشکنی را به مراجع صالح معرفی کرده و با رعایت موازین قانونی، این قبیل موارد را اعلام کنند؛ همچنین در مقولاتی در این راستا که جرم به قوع می‌پیوندد، موضوع را به مرجع قضائی ذیربط ارجاع دهند تا آن مرجع قضائی نیز در اسرع وقت، به این موضوع و پرونده رسیدگی کند و بدین ترتیب تعلل و کارشکنی‌ای در مقوله مهم سرمایه‌گذاری و تولید در کشور بوجود نیاید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح برخی مقولاتِ مرتبط با مهار تورم و رشد تولید اشاره کرد که تحقق آن‌ها مستقیماً در حیطه مسئولیت‌های قوه قضائیه نیست، اما دستگاه قضائی می‌تواند در این مقولات، کمک‌کارِ دولت و مجلس باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به «ساماندهی مطلوب‌تر مقوله مالیات»، «هدایت نقدینگی به سمت تولید»، «اولویت داشتن بخش تولیدی در دریافت تسهیلات بانکی»، «افزایش کیفیت محصولات تولیدی»، «ارتقای کیفیت شبکه توزیع محصولات»، «تسهیل صادرات» و «حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه این جلسه، با اشاره به مقوله مهم صیانت از حقوق عامه و تشریح مصادیق این حقوق و برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه بخش‌های ذیربط قضائی در این راستا، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مصادیق حقوق عامه، مقوله «امنیت» است؛ بخش‌های ذیربط قضائی باید در راستای تأمین امنیت شهروندان اقدامات پیشگیرانه و غیرپیشگیرانه مجدانه‌ای را انجام دهند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی، یادآور شد که ضابطین موظف هستند با جرم مشهود و هر نوع ناهنجاری که خلاف قانون و شرع است و در ملاء‌عام رخ می‌دهد و سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود، برخورد کنند و موارد را برای رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح قضائی ارجاع دهند و مراجع قضائی نیز باید در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها اهتمام داشته باشند.

رئیس عدلیه در زمینه مقابله با ناهنجاری‌ها، بر نقش دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی نیز اشاره داشت و تاکید کرد: در مقوله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، قبل از کار سلبی، باید کار ایجابی انجام داد و دستگاه‌های مسئول در این مقوله از جمله دستگاه‌های فرهنگی نباید از خود سلب مسئولیت کنند؛ همه دستگاه‌های فرهنگی کشور در این زمینه وظایفی دارند که در همه شرایط و زمان‌ها باید به این وظایف عمل کنند و باید نسبت به عمل به وظایف خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین در برخورد با شرارت‌ها، سرقت‌ها و کیف‌قاپی‌ها که جان و عرض و امنیت روانی و فیزیکی شهروندان را تهدید می‌کند نیز باید نهایت اهتمام و قاطعیت را به خرج داد.

رئیس قوه قضائیه برخورد و مقابله با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب و جعلیات و دروغ‌ها را که موجبات تشویش اذهان مردم را فراهم می‌آورند، یکی دیگر از مظاهر صیانت از حقوق عامه دانست و تاکید کرد: قوه قضائیه با تمام توان به مقابله با هر آنچه امنیت روانی و فیزیکی مردم را تهدید می‌کند، خواهد پرداخت و از موارد نقض و مخدوش کردن حقوق عامه جلوگیری به عمل خواهد آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به توفیقات قوه قضائیه در امر مقابله با تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوز و تعدّی به منابع طبیعی و اراضی ملی و حریم دریاها و رودها و سواحل و اقدامات بازدارنده‌ای که در این عرصه‌ها طی دو سال گذشته صورت گرفت، بیان داشت: باید اقدامات مثبت صورت گرفته در این عرصه‌ها را ادامه داد و نباید غلفت کنیم؛ باید از همه ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم؛ در همین راستا، دادستانی کل به عنوان مدعی‌العموم، دستگاه‌های دولتی را به خط کند تا آن‌ها تکالیف قانونی خود را درخصوص حفظ منابع طبیعی اجرایی کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به ورود مجدانه و پیگیرانه قوه قضائیه به موضوع ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و توقیفی و مساعدت سایر قوا و دستگاه‌ها در این عرصه، گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته در این زمینه، استان‌های سراسر کشور به صورت گسترده نسبت به تعیین تکلیف کالاهای موجود در این انبارها، اقدامات مقتضی را صورت دادند و از این طریق ضمن حفظ حقوق دولتی و عمومی، مبالغ زیاد و معتنابهی به بیت‌المال و خزانه کشور مسترد شد. در این زمینه باید کار را با جدیت ادامه داد و بصورت کامل به سرانجام رساند و از این موضوع نباید غفلت شود، چرا که غفلت از آن سبب می‌شود مجدداً وضعیت نامطلوب قبلی تکرار شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه این نشست، به رؤسای کل دادگستری‌ها دستور داد تا پیگیری و اجرایی شدن اهداف اولویت‌دار قوه قضائیه در سال ۱۴۰۲ را که توسط معاونت راهبردی تدوین و ابلاغ شده، با جدیت در دستور کار قرار دهند و معاونت راهبردی نیز تدابیر لازم را برای عملیاتی‌سازی این اهداف اولویت‌دار در همه بخش‌ها و مراکز قضائی اتخاذ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین، خدمت کردن به مردم را یک توفیق و موهبت بزرگ دانست و اظهار داشت: مقامات و مسئولان قضائی در مرکز و استان‌ها از فرصت ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را برده و بیش از پیش در مساجد و محافل مذهبی مردمی شرکت کنند تا ضمن بهره‌مندی مضاعف از فیوضات معنوی ماه ضیافت الهی، هر چه بیشتر شنونده و برطرف‌کننده مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی مردم در چارچوب اختیارات قانونی خود باشند.

رئیس دستگاه قضا همچنین به مقوله تعامل مطلوب قوه قضائیه با سایر قوا و دستگاه‌ها نیز اشاره کرد و بر استمرار این تعامل در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان تصریح کرد: علی‌رغم همه شرارت‌ها و توطئه‌های همه‌جانبه و ترکیبی دشمنان و نظام سلطه، پیشروی ملت و نظام جمهوری اسلامی در جهت تحقق اهداف مقدس ترسیم شده، قابل توجه و ملموس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فخری IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    8 11
    سلام بچه های ما را گردن بزنید بچه های شما امریکا زندگیی کنند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      5 5
      درست میگی. کار رو ناقص انجام دادن. باید خودتون رو هم بخاطر تولید اون بچه های مفسد فی الارض گردن میزدن. هرچی میکشیم از رافت و رحمت بیجاست
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      6 7
      فخری خانم، مریم رجوی حقوقت رو زیاد کرده بابت این دروغگوییهات؟
    • حمیدرضا IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      1 2
      *** جناب اژه ای سلام علیکم سال نو مبارک ... آیا در زمان آقای مرحوم شاهرودی دستوری صادر میشد که جنابعالی هم در کسوت دادستان کل تشریف داشتید دنبال تصویب قانون جدید بودیم ؟؟
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      4 5
      در ایران کسی رو گردن نمیزنن. گردن زدن مال سعودی هاست. چون ایران و عربستان با هم آشتی کردن تو هم قاطی کردی کی به کیه
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      1 3
      در نقش ؟؟
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 2
      در نقش!؟
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      4 1
      این حرفها را ول کن حاج شیخ شیراز و لاهیجان و.. از دست رفت! شما و رییسی بفرمایید با فتنه قانون شکنی کشف حجاب در بقیه شهرها چه کردید ؟
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    5 2
    شایعه سازی و تهدید امنیت روانی و تشویش اذهان رو اگر میخواهید معنیش رو خوب درک کنید سری به تالارهای گفتگوی دو تا سایت معروف و پر کاربر بورسی بزنید و توئیت های فقط شبانه روز گذشته را مطالعه فرمایید. جلوی چشم همه هم هست هیچ کس هم کاری نمیکنه.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    7 0
    ازدارایی مسئولین تفتیش کنید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    5 4
    تهدید امنیت روانی فیزیکی خودتان نه مردم ، جسارتا فقط موارد امنیتی پیگیری می‌شود نه موارد امنیت مردمی، بهتان حق میدم چون در بین مروم زندگی نمیکنید خبر ندارید
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      4 3
      جسارتا رسما داری مزخ رف میگی
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    5 1
    بردارمن بزرگترین تهدید درسال ۱۴۰۲ تورم وحشتناکی است که ما الان درآن بسر میبریم
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    8 1
    بخدای احد وواحد بیش از۷۰ درصد مردم ازوضع موجود ناراحتند
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      4 3
      به خدای احد واحد تو نماینده اکثریت مردم نیستی و به همون خدا اگر اینطورم باشه که میگی به خدای احد واحد دنبال سرنگونی نظام نیستن و با تمام نارضایتی ها از اپوزیسیون و دشمنان رژیم بیزارن
  • حيران! IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    5 1
    وقتى مقابله قاطعانه تا حالا نبوده !!؟ متاسفانه از حالا به بعد هم بعيده،،،،
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    10 0
    از دور و بری ها و آقا زاده ها و رانت خوارها و آنهایی که خزانه ملی در اختیار دارند و آنهایی که با زد و بند صرافی تشکیل دادن و میلیارها تومان هر روز از فروش دلار آزاد سود میکنند شروع کنید
  • DE ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    0 2
    با شما چه بکنیم ؟؟؟
  • فهیم IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    7 0
    دستگاع قضا اول تکلیفش را با خودش روشن کند .فصای دستگاه قضا شبیه ......است
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 3
    چرا ما به ثبات قیمتها درطول دهه ها نمیرسیم واقعا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا؟بابا خسته شدیم
  • بهلول IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    4 0
    نوچه های اون ور آبی همه جا حضور دارن
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 0
    برادر عزیز یکی ازمهمترین تهدیدات در کشور که دین قرآن خون شهدا و اسلام حجاب و آینده جوانهایمان را تهدید می کند این پسائل است . وزارت میراث و گردشگری پاسخ دهد که مجموعه تاریخی و گردشگری #بیستون در استان کرمانشاه است یا محفل رقاصه‌ها ! کرمانشاه استانی با بیش از ۹۸۰۰ شهید است که فقط منطقه هرسین آن ۳۰۰ شهید تقدیم این انقلاب کرده است تا این مراکز، محافل سالمی برای حضور خانواده‌ها و ارتقای فهم تاریخی مردم باشد نه مجلس رقص و ...
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 0
    اول هزینه های دادرسی ودرامدهای نامشروع قوه از مردم را اصلاح کنید
  • ایمانش IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 1
    انشالله ببینم
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    6 0
    ممنون از جنگ ترکیبی که شما ها هم راه انداختید.با خانواده تان در کدام شهر و خیایان قدم می زنید در کدام مغازه خرید می کنید و اصلا کجا هستید که ببینید وضع شهر چگونه است؟ بعید است خبر از کیش و اصفهان و تهران و تنکابن و ....داشته باشید.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 0
    یکی از نهادهایی که نمونه مدیریت درطول44 سال صدارتشون تو این مملکت همین قوه قضاییه است
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 1
    چی بگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس