کد خبر 1475518
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۱
‌

در سال گذشته باوجود ادامه شیوع کرونا، جهان شاهد پیشرفت‌هایی هیجان‌انگیز در زمینه‌های متنوعی مانند اپیدمیولوژی، تکامل انسان و هوش مصنوعی بود.

به گزارش مشرق، بیماری کرونا برای چند سال حوزه سلامت را درگیر خود کرد و از این رو رسیدگی به بسیاری از ویروس ها در گزینه بعد از کرونا قرار گرفتند؛ اما دانشمندان به مواردی دست یافتند که برای آینده بشریت و سلامت انسان امیدوار کننده بودند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

اکتشافات در زمینه تکامل انسان برنده جایزه نوبل شد

جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی امسال به دلیل اکتشافاتش در رابطه با روابط ژنتیکی میان انسان تباران به سوانت پابو تعلق گرفت. پابو، ژنتیک‌دان سوئدی و مدیر بخش ژنتیک تکاملی در موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک آلمان، توانست توالی ژنتیکی نئاندرتال ها را پیدا و گونه جدیدی به نام دنیسووا را کشف کند. این تحقیقات منجر به کشف شگفت انگیزی شد که انسان های اولیه با این گونه های اکنون منقرض شده آمیخته شدند. این آزمایش‌ها ویژگی‌هایی را نشان داد که امروزه در برخی از افراد وجود دارد، از جمله توانایی زنده ماندن در ارتفاع بالا و آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌هایی مانند کووید.

دانشمندان اعضای خوک‌های مرده را احیا کردند

تیمی از دانشمندان در دانشگاه ییل، سیستم پرفیوژنی ایجاد کردند که حیات را پس از مرگ، به اندام‌های خوک باز می‌گرداند. این سیستم که با نام OrganEx شناخته می شود، مخلوطی از خون و مایع غنی از مواد مغذی را از طریق سیستم گردش خون هر حیوان پمپ می کند. (حیوانات هوشیاری خود را به دست نیاوردند.) این فناوری این پتانسیل را دارد که اندام های انسانی را برای مدت زمان بیشتری زنده نگه دارد.

محققان رازهایی را در مدفوع ما پیدا کردند

مدفوع انسانی حاوی اطلاعات مفیدی برای دانشمندان در مورد بیماری های عفونی است. سیستم‌های ردیابی فاضلاب، محققان را قادر می‌سازد تا موارد کووید را قبل از ایجاد موج‌ها در مناطق شناسایی کنند. دانشمندان با نظارت بر فاضلاب، همچنین ویروسی را که باعث فلج اطفال می شود (بیماری که در بسیاری از نقاط جهان ریشه کن شده است) را در سیستم های فاضلاب ایالت نیویورک و بریتانیا شناسایی کردند. این نوع نظارت همچنین می تواند افزایش مصرف مواد یا سطوح میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک را نشان دهد.

یاد گرفتیم که کیفیت هوای داخل اتاق هم اهمیت دارد

قبل از همه‌گیری کووید، احتمالاً بسیاری از ما به هوایی که در داخل خانه تنفس می‌کنیم توجه نمی‌کردیم. با این حال، طی چند سال گذشته، مشخص شده است که SARS-CoV-2 اغلب از طریق قطرات موجود در هوا پخش می‌شود، که می‌تواند در فضاهای داخلی تجمع کرده و ما را بیمار کند. خوشبختانه، می توانیم با تهویه ساختمان ها و فیلتر کردن هوایی که تنفس می کنیم، این خطر را کاهش دهیم. هوای تمیزتر داخل خانه فواید دیگری نیز دارد: به طور کلی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش می دهد و حتی ممکن است به ما کمک کند بهتر فکر کنیم.

هوش مصنوعی یکی از بزرگترین مشکلات زیست شناسی را حل کرد

یکی از سخت ترین مشکلات زیست شناسان، پیش بینی ساختار سه بعدی پروتئین ها از روی توالی اسید آمینه آنهاست. اما یک برنامه هوش مصنوعی که توسط شرکت DeepMind متعلق به گوگل ساخته شد، به نام AlphaFold، ساختارهای سه بعدی حدود 200 میلیون پروتئین را حل کرد. این ساختارها در حال حاضر دانشمندان را قادر می‌سازد تا اسرار زیست‌شناسی را کشف کنند و به تولید داروهای جدید و محصولات پایدارتر کمک می کنند.

اولین داروی جدید ALS در 5 سال گذشته

سازمان غذا و دارو استفاده از Relyvrio را برای درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، که بیشتر به نام ALS شناخته می شود، تایید کرد.

داده‌های آزمایشی اولیه نشان می‌دهد که Relyvrio به‌ویژه در مراحل اولیه بیماری کشنده (که به تدریج توانایی کنترل حرکات از جمله تنفس را از افراد سلب می‌کند) مفید است. داده های اولیه از کارآزمایی شش ماهه روی 137 بیمار که نیمی از آنها دارونما و نیمی داروی فعال دریافت کردند، نشان داد که Relyvrio می تواند سرعت را کاهش دهد. یک پیگیری نشان داد که بیمارانی که از داروی فعال استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند، بیشتر عمر می‌کنند.

تنها پنج داروی دیگر برای درمان ALS تایید شده‌اند که آخرین آنها در سال 2017 معرفی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CN ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ماشاالله، چقدر ایران در هوش مصنوعی پیشرفت کرده و حرف برای گفتن دارد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس