کد خبر 1475103
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
بیانیه مشترک روسیه و چین در باره تعمیق مشارکت جامع

وادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رئیسان جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین بیانیه ای درباره برنامه توسعه مناطق کلیدی همکاری اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند.

به گزارش مشرق، پوتین و جین پینگ عصر روز سه شنبه بعد از مذاکرات گسترده خود در کاخ کرملین بیانیه مشترکی در مورد تعمیق مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی امضا کردند.

پوتین مذاکرات را شی را موفقیت آمیز و سازنده عنوان کرد و گفت: ما صمیمانه از میزبانی از شی جین پینگ در روسیه خوشحالیم.

او تصریح کرد: اسناد امضا شده به طور کامل نشان دهنده سطح روابط روسیه و چین است که در بالاترین نقطه تاریخی خود قرار دارد

وی همکاری تجاری و اقتصادی را در اولویت روابط روسیه و چین عنوان کرد و گفت: روسیه آماده حمایت از شرکت های چینی برای جایگزینی شرکت هایی است که این کشور را ترک کرده اند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که روسیه از استفاده از یوان چین برای تسویه حساب تجاری با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین حمایت می کند.

پوتین پس از گفتگو با شی جین پینگ گفت که روسیه و چین پویایی بالایی در تجارت متقابل دارند، در سال ۲۰۲۳ می توانیم به ۲۰۰ میلیارد برسیم.

وی اظهار داشتک در جریان مذاکرات بین روسیه و چین، مسائل همکاری انرژی که با سرعت خوبی در حال پیشرفت است به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

پوتین با بیان اینکه روسیه آماده افزایش بی وقفه عرضه نفت به چین است، تصریح کرد: روس اتم و سازمان مربوطه چین یک برنامه همکاری طولانی مدت امضا کردند.

رئیس جمهوری روسیه گفت که با شی جین پینگ درباره افزایش تنش در جهان و اعمال تحریم های ناعادلانه گفتگو کردیم.

پوتین افزود: طرح صلح چین را می توان به عنوان پایه ای برای حل و فصل صلح آمیز در اوکراین در نظر گرفت؛ زمانی که آنها در غرب و در کی یف برای آن آماده باشند.

مهمترین اظهارات جدید شی جین پینگ در مذاکرات با پوتین

شی جین پینگ نیز در این نشست گفت که با تلاش مشترک، روابط روسیه و چین پویایی توسعه سالم و پایدار را نشان می دهد.

او اظها داشتک بین فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، اعتماد متقابل سیاسی در حال تعمیق است، منافع مشترک در حال افزایش است، مردم نزدیکتر می شوند.

رئیس جمهوری چین افزود: همکاری در ابعاد تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگی و بشردوستانه و نیز بین منطقه ای در حال توسعه است.

وی گفت: چین تقویت هماهنگی و تعامل برای بهره مندی بیشتر از همکاری عملی را پیشنهاد می کند.

رئیس جمهور چین همچنین اعلام کرد که آماده است طرحی را برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری های عملی به نفع احیاء و شکوفایی چین و روسیه ترسیم کند.

شی جین پینگ گفت: در طول ۱۰ سال روابط نزدیک خود را با پوتین حفظ کرده ام و در مورد مسائل راهبردی در تماس هستیم

او افزود: چین و روسیه به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به حفظ هنجارهای روابط بین المللی بر اساس منشور سازمان ملل ادامه خواهند داد.

شی جین پینگ درباره موضع چین در خصوص وضعیت اوکراین هم گفت: ما طرفدار صلح و گفتگو هستیم.

در ۲۰ مارس، شی جین پینگ برای گفتگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرد. هواپیمای حامل رهبر چین در فرودگاه بین المللی ونکوا ۲ ( Vnukovo-۲ ) به زمین نشست. او تا ۲۲ مارس (دوم فروردین) در روسیه خواهد ماند.

دو سیاستمدار یک روز قبل یک جلسه غیررسمی برگزار کرده بودند. در آن، رئیسان جمهوری فدراسیون روسیه و چین از جمله طرح چین برای حل و فصل مناقشه در اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس