کوبا

رئیس جمهور کوبا در مصاحبه با شبکه خبری المیادین لبنان، ضمن خردمند خواندن رهبر انقلاب اسلامی، قدرت تحلیلی ایشان را ستود و از سفر احتمالی رئیسی به کوبا خبر داد.

به گزارش مشرق، «میگل دایاز کانل»‌ رئیس جمهور کوبا در گفت‌وگویی که «غسان بن جدو» مدیر شبکه المیادین لبنان با او انجام داد، روابط کشورش با ایران را روابطی تاریخی بر اساس احترام دوجانبه توصیف کرد.

کانل در این مصاحبه به مسائل مختلفی درباره تحولات بین‌الملل پرداخت و در بخشی در پاسخ به سوالاتی در خصوص روابط با ایران گفت، روابط ایران و کوبا «دو کشور برادر» تاریخی و بر اساس احترام متقابل و همچنین مقاومت بزرگی است که دو ملت در مواجهه با محاصره و تحریم‌های امپریالیسم از خود نشان دادند.

مقاومت، وجه اشتراک دو ملت ایران و کوبا

به گفته کانل، «دو ملت کوبا و ایران در مفهوم مقاومت، شجاعت، قهرمانی، عزت و عدم سازش در مقابل طرح‌های نیروهای امپریالیسم مشترک هستند». اینها اموری است که ما در آن اشتراک داریم و به همین دلیل است که برای سرنوشت یکدیگر اهمیت قائل هستیم.

توصیف رهبر ایران

رئیس جمهور کوبا در بخشی از این مصاحبه به رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز اشاره کرد و ایشان را به عنوان یک «سیاستمدار و رهبر انقلاب ایران» ستود و گفت، «ایشان دارای شخصیتی با قدرت تحلیلی شگرف و اندیشه‌ای منطقی است».

میگل دایاز کانل در ادامه توصیف خود از رهبر انقلاب گفت: وی رهبری خردمند است. او می‌داند که ملت خود را چگونه در مسیر حاکمیت و تعیین سرنوشت، هدایت کند.

احتمال سفر رئیسی به کوبا

این مقام عالی‌رتبه کوبایی همچنین با اشاره به اینکه ایران و کشورش در حال حاضر طرح‌هایی مشترک در جهت توسعه اقتصاد هر دو کشور دارند، از سفر احتمالی رئیس جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی به کوبا خبر داد و در عین حال بر تمایل خود برای سفر به ایران در سال جاری [میلادی] ابراز تمایل کرد. او گفت، ما منتظر سفر احتمالی آقای رئیسی هستیم و نقطه عطفی در روابط تاریخی دو کشور خواهد بود.

او با بیان اینکه روابط خوبی با آقای رئیسی دارد، اشاره کرد که اخیرا کشورش میزبان وزیر خارجه ایران آقای امیرعبداللهیان بود و خودش شخصا با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

در جنگ اوکراین، آمریکا مقصر است

کانل در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سوالی در خصوص جنگ اوکراین و روسیه، گفت، این جنگ نه فقط برای مردم کشورهای دخیل در آن، بلکه برای ساکنان همه کشورها خطرناک است.

رئیس جمهور کوبا گفت، آمریکا تلاش میکند حقایق و منشأ این جنگ را تحریف کند. در این کشمکش نیروی رسانه‌ای و تبلیغاتی بزرگی به خدمت گرفته شده تا احساسات همگانی را علیه روسیه برانگیزانند و روسیه را جنایتکار جلوه دهند و اسباب و علل حقیقی جنگ را مخفی کنند.

به گفته رئیس جمهور کوبا، «مقصر [گناهکار] در این کشمکش خودِ آمریکاست که برای حل مشکلات و عبور از بحران‌های داخلی خود، به سراغ جنگ رفته است... آمریکا منافع جامعه صنعتی-نظامی خود را در اولویت همه امور قرار می‌دهد. آمریکا برای اینکه سلاح‌هایش را بفروشد و در نتیجه مشکلات داخلی خود را حل کند، نیازمند بروز جنگ است».

منبع: فارس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس