کد خبر 1474959
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۹
امسال سال چیست

امسال نه سال عقاب، نه خرگوش و... اینها است. حالا دوباره جهان در آستانه تغییر نظم است و تاریخ اثبات کرده است امسال، سال کسانی خواهد بود که پرتلاش و موثر در میدان مبارزه تلاش می‌کنند...

به گزارش مشرق، کمیل خجسته در یادداشتی تحت عنوان « امسال سال چیست» نوشت: امسال سال خرگوش نیست. سال عقاب هم نیست. هر چند که مدت‌ها بود که سال، سال عقاب بود. دقیقا از همین سال‌های ۱۹۲۰ م که نظم جهانی شروع به برهم خوردن کرد و از دل آتش عقاب امریکا با لیبرالیسمش در مقابل خرس شوروی با سوسیالیسمش قرار گرفت و همه کشورها دور یکی از این دو جمع شدند. امریکا توانست دلار ش را بر جهان حاکم کند. سازمان ملل را با محوریت شورای امنیت و حق_وتو شکل دهد و سازمان‌های فراملی را در جهان پهن کند. اگر کم و کسری بود هم نفت ایرانی و برده افریقایی و... مایحتاج جناب عقاب را تامین می‌کردند.

اما حالا همه خبر از تغییر این نظم و سقوط عقاب می‌دهند. اکونومیست چند وقت پیش گزارشی منتشر کرده بود که در ۲۰۲۳ باید منتظر ده رخداد مهم باشیم. یکی از آن‌ها امریکای از هم گسسته ، دیگری توسعه جنگ_اوکراین و در نتیجه بالارفتن تعداد گرسنگان، سوم ظهور فناوری، چهارم افول چین و... خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول هم گزارش داده است که هوش_مصنوعی ، رمز ارز، آب‌وهوا، گرسنگی، تغییر بلوک‌بندی جهانی از مهمترین روندهای پیش رو است.

مثل شکل اول، در شکل دوم هم خرگوش دیده نمی‌شود. هر چند خیلی خوشبینانه و زود است که مبتنی بر تحولات این چند ماه این تصویر ترسیم شود. اما واقعیت اینست که شکل جهان در حال تغییر است. حتی شکل حکمرانی هم مبتنی بر فناوری در حال تغییر است.

واقعیت دیگر هم اینست که تا نظام حاکم بر جهان منطبق بر این نظم باشد وضع ایران هم توفیر چندانی نخواهد کرد. تا زمانی که نظام بانکی و صادرات و واردات با شاخص دلار باشد، نظام تحریمی موثر عمل می‌کند. تا زمانی که سازمان‌های حقوق بشری فراملی با استاندارد دو گانه بر جهان حکمرانی می‌کنند عدالتی بر جهان حاکم نمی‌شود و راحت جای شهید و جلاد تغییر می‌کند.

امسال سال پیگیری و تاثیرگذاری بر روندهای جهانی است. روندهایی که نظم جدید را دارند شکل می‌دهند.

روزگار ایران در جهان جنگ‌های جهانی، این گونه بود که نماینده ایران را در مذاکرات صلح حتی راه ندادند. سر ایران بی کلاه ماند. ایرانِی که در دو جنگ جهانی اشغال شده بود. تعداد زیادی از مردم ایران از قحطی و بیماری و اشغال، «سووشون» وار کشته شدند. هنوز که هنوز بعد از سال‌ها تاوان آن عدم مداخله ایران در شکل‌گیری نظم جدید را نسل‌های ایرانی پشت سر هم می‌دهند.

امسال نه سال عقاب، نه خرگوش و... اینها است. حالا دوباره جهان در آستانه تغییر نظم است و تاریخ اثبات کرده است امسال، سال کسانی خواهد بود که پرتلاش و موثر در میدان مبارزه تلاش می‌کنند تا بر این نظم در حال تغییر تاثیر بگذارند.

نوروز مبارک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    1 0
    سال جدید بر همه مبارک باشه. ان شالله امسال سال ظهور مهدی فاطمه (س) باشه و سال پر خیر و برکت .و سال گشایش اقتصادی و اشتی ملی و نابودی اسرائیل. ان شالله
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    مطلب درست اما کاملا بی ربطی بود!!
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    پنگُل (پنجه.چنگ.گربه)
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    1 0
    امسال سال نابودی روسیه است به دست ناتو.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    امسال سال بازگشایی سفارت برادران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس