کد خبر 1463044
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
وزیر نیرو: تأمین آب صنایع اصفهان از خط انتقال آب خلیج فارس

وزیر نیرو در حاشیه آغاز عملیات اجرای پروژه بزرگ آبرسانی به شهرهای شمالی کرمان گفت: آب صنایع اصفهان از خط انتقال آب خلیج فارس تأمین می‌شود .

به گزارش مشرق، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو امروز در مراسم آغاز پروژه آبرسانی به شهرهای شمالی استان کرمان از خط انتقال آب خلیج فارس با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: موضوع تأمین آب برای مصارف مختلف به‌ویژه کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست از مسؤولیت‌های اصلی وزارت نیرو هست و قدر مسلم با تقاضایی که به‌صورت همواره صعودی در این بخش داریم مسؤولیت سنگینی برعهده ما وجود دارد که باید آن را برای همه ملت ایران بتوانیم اجابت کنیم و آن را به ثمر برسانیم.

وی ادامه داد: به‌صورت کلان ما دو وظیفه مهم برای تأمین آب داریم؛ مدیریت منابع موجود و تأمین آب از منابع جدید و طرح‌های توسعه منابع، طبیعتا در بخش اول با مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات و استفاده مناسب از آب می‌توانیم بخش قابل توجهی از منابع آب خودمان را برای مصارف جدید تخصیص دهیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با روش‌های مدیریتی، منابع جدیدی را می‌توانیم برای مردم به‌کار گیریم. وظیفه دوم ما اجرای پروژه و تکمیل سدها بازچرخانی در منابع آب و تأمین منابع از روش‌های غیرمتعارف هست که یکی از روش‌های غیرمتعارف استفاده از ذخایر آب دریاست که هزاران کیلومتر در جمهوری اسلامی شاهد ساحل هستیم که از این سواحل می‌توانیم بهره ببریم و شاید در سال‌های گذشته با سیاست‌هایی که شاید خیلی افق‌های دوردست دیده نمی‌شد طرح‌هایی در دهه هفتاد و هشتاد اجرا شد و سدهایی ساخته شده و منابع آب شیرین به سواحل منتقل شده که خطوط انتقال به طول بیش از هزار کیلومتر چرخاندند و آب برای سواحل تأمین کردند که امروز این سیاست یک سیاست غلط تلقی می‌شود در حالی که باید بتوانیم از منابع آب دریا آب را تأمین کنیم.

وی به طرح آبرسانی به شهرهای شمال کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: طرحی که که بخش اول آن اجرا شده تأمین آب برای بخش صنعت بوده که خیلی مهم و راهبردی است که از همه عزیزانی که در اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی می‌شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: تلاش کنیم این خط اول به ظرفیت کامل برسد با اجرای تصفیه‌خانه دومی که در کنار ساحل اجرا شده اما به مرحله انتهایی نرسیده و همچنین اجرای خطوط جدید.

وی یادآور شد: امرزو در قانون داریم خط انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و در ادامه به خراسان جنوبی و رضوی که با سرعت بسیار خوبی درحال اجراست و در طول چند ماه بیش از ۹ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم با سرعت بیشتری اجرا شود و منابع لازم برای این استان‌ها را تأمین کند.

محرابیان اضافه کرد: در مسیر خط هرمزگان به استان کرمان و یزد زیرساخت‌ها برای سه خط اجرا شده؛ خط اول لوله‌گذاری شده و برای خط دوم هم حدود یک ماه قبل بود که با حضور رئیس‌جمهور کلنگ عملیات اجرایی آن زده شد.همچنین خط مجزایی برای استان اصفهان پیش‌بینی شده که ضرورت دارد برای تأمین آب صنایع بزرگ استان اصفهان که بعضا صنایع آب‌بری هم هستند تأمین شود.

محرابیان ابراز کرد: در طول مسیر خط انتقال آب کرمان دو ایستگاه پمپاژ به ارتفاع بیش از ۱۰۰ و بیش از ۲۰۰ متر داریم و یک مخزن بسیار بزرگ در نزدیک شهر کرمان که موجب تعادل‌بخشی آب می‌شود و این خط تأمین آب شهرهای کرمان و رفسنجان را انجام می‌دهد و ممکن است روستاها و مراکز دیگری در مسیر باشند که آب آنان نیز تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کردیم برای شهرهای شمالی استان کرمان تأمین آب شود، تخصیص آن صادر شده و در حال حاضر در حال اجرای مقدمات کار هستیم و به‌زودی طرح آغاز می‌شود از این خطوط آب مورد نیاز این شهرها تأمین شود.

محرابیان مهم‌ترین ویژگی تأمین آب از منابع غیرمتعارف را استمرار آن دانست و متذکر شد: آب مطمئن و حداقلی را می‌توانیم در کنار دیگر منابع آب ازجمله سدها و آب‌های زیرزمینی تأمین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس