کد خبر 1461004
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۷
آزمایش یک پیشران مبتنی بر آب روی ماهواره سونی

یک شرکت پیشران ژاپنی اولین فناوری آزمایشی رانشگر مبتنی بر آب خود را اوایل ماه جاری در یک ماموریت اشتراکی با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کرد.

به گزارش مشرق به نقل از آی‌ای، این شرکت که «Pale Blue» نام دارد، فناوری خود را روی نانوماهواره سونی نصب کرد. شرکت سونی، ماهواره خود را در اختیار شرکت «Pale Blue» قرار داد تا این شرکت فناوری پیشران آزمایشی خود را روی پروژه Star Sphere به کار بگیرد. این پروژه یک ویدیوی ۴K از فضا برای اهداف هنری و آموزشی تهیه می‌کند.

ماهواره سونی به آزمایش سیستم جدید پیشرانش مبتنی بر آب کمک می‌کند

اولین ماهواره پروژه «Star Sphere» سونی در روز ششم ژانویه به همراه ۱۱۳ ماهواره دیگر به عنوان بخشی از ماموریت اشتراکی «Transporter ۶» اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد. این تاسواره با نام «Star Sphere-۱» دارای یک دوربین فول فریم بوده و مجهز به سیستم پیشران بخار آب شرکت «Pale Blue» است و امکان نمایش این فناوری برای اولین بار در فضا را فراهم کرده است. انتظار می‌رود این نمایش ظرف چند روز آینده انجام شود.

براساس بیانیه مطبوعاتی شرکت «Pale Blue»، پیشران کوچک آن با مانورهای اصلاح مدار دوره‌ای کوچک، عمر این ماهواره کوچک را ۲.۵ سال افزایش می‌دهد. این شرکت توضیح می‌دهد که پیشران بخار آب راه‌حلی سازگار با محیط زیست در شرایطی است که تقاضا برای تاسواره‌ها رو به افزایش است.

جان آساکاوا(Jun Asakawa)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت «Pale Blue»، می‌گوید: من بسیار خوشحالم که پیشران ایمن، پایدار و کم هزینه ما می‌تواند به این پروژه کمک کند و ما متعهد به توسعه صنعت فضایی هستیم.

«Pale Blue» در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد. این شرکت براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه توکیو و آژانس فضایی ژاپن(JAXA) در حال توسعه چندین سیستم پیشرانش مبتنی بر آب است.

پیشران‌های آبی و سبک می‌توانند آینده ناوبری تاسواره‌ها را تغییر دهند

پیشران بخار آب تنها روشی نیست که نویدبخش توسعه ناوبری پایدار و مقرون به صرفه برای تاسواره‌ها است.

ماموریت «Light Sail ۲» نشان داد که پرواز با نور نیز امکانپذیر است. این تاسواره از یک بادبان ۳۲ متر مربعی استفاده کرد تا در مدار ۳.۲ کیلومتر بالا برود. اساساً، تمام چیزی که یک تاسواره نوری به آن نیاز دارد تا خود را برای مدتی طولانی در مدار نگه دارد، یک بادبان است که تنها از نیروی فوتون‌های نور خورشید استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، انجمن سیاره‌ای یک نمونه از بادبان خورشیدی به نام «Light Sail ۲» را به فضا پرتاب کرد. بیل نای(Bill Nye)، مدیر عامل انجمن سیاره‌ای، در مصاحبه‌ای ‌گفت که «LightSail ۲» کاملاً فراتر از انتظارات او بوده است.

اگرچه «LightSail ۲» سرانجام سال گذشته در جو زمین سوخت اما نمایش پیشران نوری آن داده‌هایی برای ماموریت‌های آینده ناسا فراهم کرد. اگر سیستم پیشران آبی «Pale Blue» به همان اندازه که این شرکت ادعا می‌کند موثر باشد، ماموریت «Star Sphere-۱» سونی می‌تواند میراثی مشابه «LightSail» داشته باشد.

تصاویر ثبت شده توسط «LightSail ۲» را می‌توانید در فیلم زیر مشاهده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس