کد خبر 1460117
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

پارچه کتان لمه یکی از پارچه‌های محبوبی است که امروزه جزء ترندهای پرطرفدار به حساب می‌آید. این پارچه ویژگی‌های پارچه کتان را با درخشندگی و زیبایی لمه ترکیب کرده است و به همین خاطر، در دسته‌بندی پارچه‌های پرفروش قرار می‌گیرد. در این مطلب، سعی بر این داریم اطلاعاتی در مورد این پارچه، خرید پارچه کتان لمه، قیمت پارچه کتان لمه و غیره در اختیارتان قرار دهیم.

پارچه کتان

پارچه کتان، پارچه‌ای بسیار قوی، بادوام، نرم و سبک وزن است که از قدیم تا به حال، به طور گسترده در صنایع پوشاک و ملافه استفاده می‌شود. این پارچه از الیاف طبیعی مشتق شده است. مردم باستان هزاران سال پیش، آن را از گیاه کتان یا Linum از خانواده Linaceae کشف کردند و بافته‌اند. مصری‌ها و بین‌النهرینی‌ها عاشق لباس‌های کتانی، ملافه و البته رومیزی کتانی بودند. پارچه کتانی که به‌طور فوق‌العاده بادوام و محکم بود، در آن زمان (و اکنون) بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. پارچه کتان انواع مختلفی دارد مانند داماسک، ساده بافت، شل بافت، ملحفه‌ای.

پارچه کتان لمه

پارچه کتان لمه مجلل و باشکوه، اما راحت و سبک

معمولا پارچه کتان به مات بودن معروف است. اما با تغییر در نوع بافت الیافت به هم و همین‌طور اضافه کردن کمی الیاف مصنوعی و فلزی می‌توان این پارچه کلاسیک را درخشان، براق و جذاب‌تر کرد. همچنین ممکن است در بافت آن از الیاف بلندتر استفاده شود تا سطح آن صاف و درخشان به نظر آید.

به پارچه کتانی که درخشش و براقیت داشته باشد، پارچه کتان لمه گفته می‌شود. پارچه‌های براق می‌توانند ظرافت را به هر لباسی اضافه کنند و آن را خاص‌تر جلوه دهند. پارچه کتان لمه نیز درخشندگی خاص خود را دارد که زیبایی‌اش را چندین برابر کرده است. این پارچه تنوع طرح، رنگ و کیفیت بالایی دارد. بنابراین در هنگام خرید پارچه کتان لمه دقت کنید که از فروشگاه معتبری خریداری کنید.

ویژگی‌های پارچه کتان لمه

هر پارچه‌ای ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که در هنگام انتخاب پارچه باید به آن‌ها توجه شود. در این بخش، به ویژگی‌های پارچه کتان لمه اشاره می‌کنیم:

  • پارچه‌ای نرم و لطیف است، اما تردی و ایستایی خاص خود را هم دارد. اما باید گفت که با شستن یا استفاده از آن، نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.
  • رنگ ثابت است و به‌ندرت رنگ پس می‌دهد.
  • قابلیت کشش و کشسانی ندارد؛ بنابراین این پارچه برای دوخت لباس‌های جذب مناسب نیست.
  • الیافی بسیار بادوام دارد.
  • این پارچه تنفس‌پذیر است، بنابراین راحتی بی‌نظیری به شما هدیه می‌کند.
  • برای لباس‌هایی که در هوای گرم پوشیده می‌شوند، بهترین انتخاب است چون به شما احساس خنکی می‌دهد.
  • بسیار لطیف و ظریف به نظر می‌رسد.
  • غیر حساسیت‌زا است. (گیاه کتان معمولاً مواد شیمیایی و آفت‌کش به‌مراتب کمتری نسبت به سایر الیاف گیاهی نیاز دارد).
  • جذاب، مجلل و گران به نظر می‌رسد.
  • بافت، رنگ و نقش زیبایی دارد.
  • پرز نمی‌دهد.
  • به اندازه پارچه نخی تحت تأثیر گرما قرار نمی‌گیرد.
  • نگهداری و شستشوی آن آسان است.
  • قابلیت جذب آب آن بالا است. پارچه کتان می‌تواند تا 20 درصد وزن خود، قبل از اینکه رطوبت را احساس کنید، آب را جذب کند.
  • سریع خشک می‌شود.

موارد مصرف پارچه کتان لمه

درخشش این پارچه باعث می‌شود که بتوان آن را برای دوخت لباس‌های مجلسی، لباس‌های شب، مانتوهای شیک و جذاب، کت‌های زنانه، سرهمی، سارافون، شومیز یا سایر لباس‌های مناسبتی استفاده کرد. پارچه کتان لمه را هم می‌توان به عنوان پارچه اصلی لباس در نظر گرفت و هم می‌توان از آن در قسمت‌هایی از لباس استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان سرآستین‌ها یا جیب‌های مانتو، بخش‌های پفکی لباس‌های مجلسی و پرنسسی را با این پارچه دوخت. شما هم با انتخاب و خرید پارچه کتان لمه می‌توانید در مجالس و مراسم بدرخشید و نظرها را به سمت خود جلب کنید. از این نوع از پارچه همچنین می‌توان در بخش‌هایی از تزیینات منزل، مانند روکش کوسن، تزیینات مبل و غیره استفاده کرد.

نحوه نگهداری پارچه کتان لمه

پارچه کتان لمه مجلل و باشکوه، اما راحت و سبک

هر پارچه‌ای با توجه به خصوصیاتش، نحوه نگهداری خاص خود را دارد که اگر رعایت شود، عمر و زیبایی پارچه برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود. در این بخش به چند مورد اشاره می‌کنیم:

چگونه پارچه کتان لمه را بشوییم؟

پارچه کتان بعد از هر بار شستشو، نرم‌تر و جاذب‌تر می‌شود. پارچه کتان لمه را روی دمای پایین در آب ولرم یا سرد و ترجیحاً به‌صورت ملایم بشویید. از دور کند ماشین لباسشویی و یک شوینده ملایم برای محافظت از الیاف استفاده کنید. این پارچه را می‌توان با دست هم شست. باید توجه شود که قبل از شستشوی کامل، هر روش تمیز کردن و ماده شوینده‌ای را روی یک قسمت کوچک و پنهان از پارچه آزمایش کنید.

چگونه پارچه کتان لمه را خشک کنیم؟

این پارچه را می‌توان در دماهای پایین با خشک‌کن ماشین لباسشویی خشک کرد. برای جلوگیری از سفت شدن پارچه زمانی که هنوز کمی مرطوب است، آن را از خشک‌کن خارج کنید و آویزان کنید تا فرآیند خشک‌کردن تمام شود.

آیا باید پارچه کتان لمه را اتو کنیم؟

این پارچه زیاد چروک نمی‌شود و نیازی به اتو کردن پیدا نمی‌کند. اما اگر واقعاً چروک‌های زیادی داشت یا شما عاشق اتو کردن هستید، تا زمانی که پارچه هنوز مرطوب است، آن را اتو کنید. از اتوی با حرارت متوسط و بخار استفاده کنید. پارچه کتان لمه رنگ روشن بهتر است از هر دو طرف اتو شود، در حالی که پارچه کتان تیره را باید فقط در سمت عقب اتو کنید.

چگونه پارچه کتان لمه را انبار کنیم؟

این پارچه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر لباس کتانی خاصی دارید که می‌خواهید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، از کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری استفاده کنید. از کیسه‌های پلاستیکی و جعبه‌های مقوایی استفاده نکنید. رنگ‌های موجود در کاغذ به پارچه می‌نشیند و پلاستیک پس از مدتی شروع به ایجاد کپک می‌کند. پارچه نازک موسلین / مول برای ساخت این کیسه‌ها خوب است.

پارچه کتان لمه دارای خاصیت دافع حشرات داخلی است، بنابراین نگران پروانه‌ها یا دیگر موجوداتی که به پارچه حمله می‌کنند، نباشید. وقتی پارچه کتان را از انبار بیرون می‌آورید، آن را به‌خوبی بتکانید و اگر نیاز داشت، بشویید. هنگام نگهداری این پارچه اطمینان حاصل کنید که محل موردنظر رطوبت نداشته باشد.

به یاد داشته باشید که پارچه کتان لمه بهتر است در موارد خاص استفاده شود. زیرا استفاده زیاد از آن، باعث زودتر خراب شدن آن خواهد شد. این پارچه‌ها بسیار ظریف هستند، بنابراین هنگام پوشیدن آن‌ها مطمئن شوید که با آن‌ها با ملایمت برخورد می‌کنید.

قیمت پارچه کتان لمه

پارچه کتان لمه مجلل و باشکوه، اما راحت و سبک

معمولاً در بازار، قیمت پارچه‌های لمه، براق و کارشده نسبت به سایر پارچه‌ها بالاتر است. پارچه کتان لمه نیز از این قاعده مستثنا نیست. زیبایی، درخشندگی و فاخر بودن این پارچه‌ها برای دوخت لباس مجلسی، باعث در نظر نگرفتن قیمت پارچه کتان لمه می‌شود. قیمت پارچه کتان لمه در بازار مختلف است و به فاکتورهایی نظیر کیفیت پارچه، ضخامت آن و عرض پارچه بستگی دارد.

از طرف دیگر، خرید عمده پارچه می‌تواند از قیمت تمام‌شده آن بکاهد.

نکات لازم هنگام خرید پارچه کتان لمه

در هنگام خرید پارچه کتان لمه در ابتدا باید به مدل و نوع لباس مدنظرتان توجه کنید. این پارچه ایستایی و آهار خوبی دارد، بنابراین مناسب لباس‌هایی مانند کت‌های زنانه، مانتوهای کتی، لباس‌های مجلسی و غیره است. نکته بعدی توجه به اتورفت این پارچه است. میزان اتورفت پارچه کتان لمه کم است (حدود یک سانتی‌متر به ازای هر یک متر) اما به‌هرحال باید لحاظ شود. نکته آخر و مهم اینکه در هنگام خرید هر نوع پارچه، مخصوصاً در خرید اینترنتی، از معتبر بودن فروشگاه مطمئن شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس