مسکو

سخنگوی کرملین گفت تانک‌هایی که انگلیس قصد دارد به اوکراین بفرستد، مانند سایر تسلیحات ارسالی در آتش خواهند سوخت.

به گزارش مشرق، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دوشنبه (۱۶ ژانویه، ۲۶ دی) گفت که تانک‌هایی که انگلیس قصد دارد به اوکراین بفرستد، در آتش خواهند سوخت.

به گزارش رویترز، انگلیس شنبه اعلام کرد که ۱۴ تانک جنگی اصلی «چلنجر ۲» و سایر پشتیبانی توپخانه پیشرفته خود را در هفته‌های آتی به اوکراین ارسال می‌کند.

پسکوف در واکنش به اعلام لندن، گفت: ارسال تسلیحات جدید از کشورهایی مثل بریتانیا و لهستان وضعیت در میدان را تغییر نمی‌دهد و تنها مشکلات بیشتری برای کی‌یف به همراه خواهد داشت. تانک‌های جدید مثل بقیه (تسلیحات) خواهند سوخت.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که نیروهای مسکو در حمله موشکی خود، ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار نداند. او این اظهارات را در واکنش به ادعاها درباره اصابت موشک روسیه به مجتمع مسکونی در دنیپرو در حمله موشکی دو روز پیش که کی‌یف مدعی است باعث کشته شدن بیش از ۳۰ غیرنظامی شده، بیان کرد. وی افزود: وضعیت در دنیپرو نتیجه (عملکرد) ضد موشکی و پدافند هوایی اوکراین است.

پیش‌تر دفتر ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس بعد از آن که متحدان لندن، آلمان، فرانسه و ایالات متحده هفته گذشته گفته بودند خودروهای زرهی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، اعلام کرد بریتانیا حمایت نظامی خود از کی‌یف را با آن‌ها هماهنگ خواهد کرد.

سخنگوی سوناک گفت: «نخست‌وزیر تمایل شدید بریتانیا برای تشدید حمایت از اوکراین از جمله از طریق تهیه تانک‌های چلنجر ۲ و سیستم‌های توپخانه‌ای بیشتر را تشریح کرد».

چلنجر ۲ تانک جنگی است که برای حمله به سایر تانک‌ها طراحی شده و از سال ۱۹۹۴ در خدمت ارتش بریتانیا بوده است. طبق اعلام ارتش انگلیس، این نوع تانک همچنین در بوسنی و هرزگوین، کوزوو و عراق مستقر شده است.

سخنگوی سوناک در ادامه گفت نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی خود از سایر تعهدات بین‌المللی در این زمینه از جمله پیشنهاد لهستان برای ارائه تانک‌های لئوپارد استقبال کردند.

اخیراً آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که حمایت واشنگتن از کی‌یف ادامه دارد و شامل سامانه‌های پیشرفته پدافندی خواهد بود.

مسئله‌ای که موجب نگرانی مقام‌های کشورهای غربی شده این است که اوکراین از پنجره زمانی محدودی جهت آمادگی برای دفع حمله احتمالی روسیه در فصل بهار برخوردار است. همین موضوع موجب تسریع تلاش‌های کشورهای غربی برای ارسال سلاح‌های پیشرفته‌ای به اوکراین شده که قبلاً از بیم تحریک مسکو، از ارائه آن‌ها به اوکراینی‌ها خودداری می‌کردند.

با آنکه اوکراین از زمان آغاز جنگ خواستار دریافت تانک شده بود، اما تلاش‌ها برای اجابت این درخواست‌ها از چند روز پیش رنگ و بوی جدی به خودش گرفت؛ به ویژه بعد از آنکه دولت‌های لهستان و انگلیس علناً خواستار تغییر در موضع ائتلاف غرب شدند. در همین راستا، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم تایید کرد که تسلیحات سنگین بیشتری در آینده نزدیک برای اوکراین ارسال می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 1
  • میترا IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    به امید پیروزی روسیه بر غربی های جهانخوار وحشی تروریست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس