بیشتر تازه عروس ها و خانم‌های شاغل سوال می کنند : ” شام چی درست کنم ؟ “. در این متن، لیستی از انواع غذا برای شام به شما معرفی می گردد که در همه روزهای سال می توانید تهیه و میل نمایید. این غذاها را شما می توانید هم در مهمانی های خودمانی و دوستانه تان و هم در مهمانی های رسمی ارائه دهید. آنچه که در فرهنگ ما به عنوان غذا برای مهمانی معمول است، اکثرا با انواع گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، بلدرچین یا گوشت قرمز تهیه شده و همراه با پلو سرو می‌شود. غذاهای زیادی برای برگزاری یک مجلس مهمانی شام یا ناهار مجلل وجود دارد، ولی آن چیزی که باعث می‌شود غذای یک مهمانی به یادماندنی و خاطره انگیز بشود، تهیه خوب غذا در حجم زیاد می باشد که فقط با تمرین و تجربه بدست خواهد آمد. در ادامه با بعضی از این غذاهای مجلسی آشنا خواهید شد.

زرشک پلو با مرغ

لیست غذا برای مهمانی شام

مواد لازم برای ۴ نفر
مواد لازم زرشک پلو با مرغ
• برنج ۴ پیمانه
• پیاز ۱ عدد
• سیر ۲ حبه
• زرشک ۱ پیمانه
• کره ۲۵ گرم
• سینه یا ران مرغ ۴ تکه
• آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
• زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
• رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
• شکر ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

در ابتدا داخل تابه کمی روغن اسپری می نماییم و یا یک قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا داغ گردد، سپس تکه های مرغ ها را در تابه قرار می دهیم و درب آن را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا سرخ گردد.
بعد از گذشت پنج دقیقه، درب قابلمه را بر می داریم و به مواد نگاه می کنیم. اگر سرخ شده بود که آن ها را به طرف عکسش بر می گردانیم تا سرخ شوند و اگر نه مجددا درب قابلمه را قرار می دهیم تا طلایی و سرخ گردد سپس پوست پیاز را جدا کرده و آن را می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد می کنیم و در ادامه پوست سیر را جدا کرده و آبکشی می نماییم و آن را ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای که می خواهیم در آن مرغ را بپزیم، کمی روغن می ریزیم تا پیاز و سیر را در آن تفت دهیم و تا جایی ادامه می دهیم که کمی رنگشان تغییر کند.
سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می نماییم و تفت می دهیم تا رنگش تغییر نماید و آن وقت نمک،فلفل و آبلیمو را به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم سپس در آخر تکه های مرغ سرخ شده را در قابلمه می گذاریم و دو الی سه لیوان آب را روی مواد و مرغ ها می ریزیم
و درب قابلمه را قرار می دهیم تا با حرارت ملایم بپزند. حدودا دو ساعت برای پخت کامل مرغ زمان لازم داریم تا سس مرغ غلظت پیدا کند و روغن بیاندازد سپس ده دقیقه مانده به خاموش نمودن شعله قابلمه مرغ، یک قاشق زعفران دم کرده را به مواد اضافه می کنیم. در ادامه، زرشک را در در ظرفی قرار می دهیم و روی آن آب ولرم می ریزیم و می گذاریم تا به مدت سی دقیقه خیس بخورد. برای پخت برنج اول در قابلمه ای هشت لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا به درجه جوش برسد و مقداری نمک داخل آن می ریزیم.
برنج را با توجه به نوع آن و میزان مهارتمان در پخت آن می توانیم از قبل در ظرف آبی قرار دهیم تا خیس بخورد و یا اگر مهارت نداریم وقتی که آب جوش آمد برنج را شستشو می دهیم و آب آن را خارج می کنیم و داخل آب جوش میریزیم.
اول که برنج را داخل قابلمه می ریزیم از جوش می افتد بعد برنج را هم می زنیم و رها می کنیم تا مجددا بجوشد. چهار الی پنج دقیقه که گذشت مجددا یک بار هم می زنیم و چند دانه از برنج را از آب بیرون می آوریم و نرمیش را امتحان می کنیم.
اگر اطرافش پخته بود ولی مغز ان کمی سفت بود موقع آبکشی برنج می باشد،در غیر این صورت باید صبر کنیم تا بپزد. برنج را در آبکش می ریزیم و آبکشی را انجام می دهیم. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب داخل قابلمه کاملا خشک گردد. در ادامه مقداری روغن را داخلش می ریزیم و از روی حرارت بر می داریم و برای ته دیگش نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و ورقه ورقه کرده و کف قابلمه به ترتیب قرار می دهیم و برنج را با کفگیر بر روی ته دیگ می ریزیم.
برای ادامه طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به سایت مراجعه کنید

عدس پلو

لیست غذا برای مهمانی شام

مواد لازم برای ۴ نفر
مواد لازم عدس پلو
• برنج ۳ پیمانه
• عدس ۱ پیمانه
• گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
• کشمش پلویی ۱ پیمانه
• پیاز متوسط ۲ عدد
• زعفران ۱ قاشق غذاخوری
• کره ۱ قاشق غذاخوری
• روغن مایع به میزان لازم
• نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه عدس پلو

در ابتدا برنج را با توجه به نوع آن در یک کاسه با مقداری آب خیس نمایید بعد یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار بدهید و چند لیوان آب را داخل قابلمه بریزید. برنج را به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه نمایید و اجازه بدهید برنج چند دقیقه بجوشد.
برنج را باید وقتی که اطراف دانه های آن نرم و مغز آن سفت است آبکشی نمایید و کنار بگذارید. عدس را از قبل به مدت دو ساعت خیس نمایید تا علاوه بر اینکه نفخش از بین برود راحت تر بپزد. عدس را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بگذارید تا به صورت کامل آبپز گردد.
سپس یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد نمایید و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا پیاز نرم گردد بعد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه نمایید و تفت دادن را ادامه بدهید تا پیاز با ادویه ها یکدست گردد.
در ادامه بعد از اینکه عدس به طور کامل پخت به آن را داخل تابه ای که پیاز در آن است اضافه نمایید و کمی تفت دهید تا عدس و پیاز یکدست گردند. بعد تابه را از روی گاز بردارید و عدس را با برنج آبکش شده مخلوط نمایید تا کاملا یکدست گردند.
در ادامه، یک قابلمه مناسب انتخاب نمایید و مقداری روغن مایع در داخلش بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا روغن داغ گردد. بعد به انتخاب خودتان برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده نمایید و ته دیگ را در ته قابلمه بگذارید.
در ادامه، برنج و عدس مخلوط شده را داخل قابلمه بریزید بعد نصف لیوان آب به همراه دو قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج بریزید و حرارت را زیاد نمایید تا برنج شروع کند به بخار کردن بعد حرارت زیر قابلمه را کم نمایید.
حالا یک دم کنی بر روی درب قابلمه بگذارید تا برنج دم بکشد. در ادامه، یک تابه مناسب روی حرارت بگذارید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. بعد از اینکه روغن داغ شد پیاز باقیمانده را خرد نمایید و داخل تابه آن را کمی تفت بدهید.
بعد از اینکه پیاز نرم گشت، گوشت چرخ کرده را با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه نمایید و تفت بدهید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ گردد. بعد کشمش را به تابه اضافه نمایید و کمی تفت بدهید تا نرم گردد. برای ادامه طرز تهیه عدس پلو به سایت مراجعه کنید.

خورشت فسنجان

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
گردوی چرخ کرده ۴۰۰ گرم
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱٫۵ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرحله اول:
برای تهیه خورشت فسنجان خوشمزه با مرغ اول پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می نماییم، بعد یک قابلمه مناسب را روی حرارت می گذاریم و پیاز را با کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم.

مرحله دوم:
بعد از اینکه پیاز سبک گشت، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می نماییم و تفت دادن را آنقدر ادامه می دهیم که عطر ادویه ها بلند شود. بعد تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می نمایم و خوب سرخ می کنیم.

مرحله سوم:
بعد از اینکه هم جای مرغ ها خوب سرخ شدند، سه لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می نکرده و صبر می نماییم تا آب به جوش بیاید. در ادامه کف های سفید که روی سطح آب را پوشانده اند می گیریم و بر می داریم.

مرحله چهارم:
در مرحله آخر درب قابلمه را قرار می دهیم و صبر می کنیم تا گوشت مرغ به مدت سی دقیقه نیم پز گردد. موقع پخت مرغ، یک قابلمه مناسب روی حرارت می گذاریم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم.

برای ادامه طرز تهیه خورش فسنجان به سایت رضیم مراجعه کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس