پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی یکی از رایج ترین مشکلات بشری است که افراد زیادی را در هر سن و سالی درگیر می کند. در این صفحه نشان می دهیم که چه چیزی باعث بروز پوسیدگی می شود، چه عواملی آن را بدتر می کنند و چگونه انواع ارتودنسی نامرئی ثابت، متحرک و ... می توانند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند!

ارتودنسی دندان اینگونه به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند!

پوسیدگی دندان چگونه شکل می گیرد؟

پوسیدگی ناشی از تشکیل پلاک میکروبی و حمله باکتری ها به مینای دندان است و به یکباره ایجاد نمی شود بلکه در درازمدت ایجاد شده و کم کم خود را نشان می دهد. زمانی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود پلاک میکروبی سفت و سخت شده و تبدیل به جرم می شود.

این جرم ها مکان خوبی برای فعالیت باکتری ها هستند. در نتیجه فعالیت باکتری ها و اسیدی بودن محیط دهان، مینا آسیب دیده و باکترها به بخش های عمیق دندان نفوذ می کنند و علائم پوسیدگی را ایجاد می کنند.

عوامل خطر و یا تشدید کننده پوسیدگی دندان را بهتر بشناسید!

پوسیدگی یک مشکل جدی است و هر چند که علت اصلی آن باکتری ها، پلاک و جرم دندانی است، اما گاهی اوقات حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان نیز بروز می کند. چندین عامل هستند که حتی اگر شما هر روز مسواک بزنید اما باز هم احتمال ابتلاء به پوسیدگی و بدتر شدن آن در را افزایش می دهند:

  • نامرتب بودن دندان ها (کج بودن، روی هم افتادگی دندانی و ...)
  • فاصله بیش از حد بین دندان ها
  • ناهماهنگی بین فکی (جلو بودن یکی از فک ها، عدم تراز فک ها و ....)
  • عدم صرف زمان کافی برای تمیز کردن دندان ها
  • بیش از حد مسواک زدن
  • غیر اصولی مسواک زدن

ارتودنسی دندان چگونه به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند؟

ارتودنسی یا (Orthodontics) یکی از قدیمی ترین درمان های دندانپزشکی است که به منظم کردن دندان ها و رفع ناهنگاهنگی بین فکی می پردازد. درمان ارتودنسی دندان می تواند دندان های کج و نامرتب را نظم ببخشد. آن ها را ردیف می کند و با اینکار نه تنها به زیبایی لبخند کمک می کند بلکه باعث می شود تمام سطوح دندانی برای تمیز شدن در دسترس باشند.

مرتب شدن دندان = بهتر تمیز شدن آن

در افرادی که دندان های کج و نامرتبی دارند، تمیز کردن تمام بخش های دندان امکانپذیر نیست زیرا به دلیل روی هم افتادن دندان ها، در دسترس مسواک و یا حتی نخ دندان قرار ندارند تا تمیز شوند. اما بعد از ارتودنسی دندان ها مرتب می شود و می توان تمام سطوح دندانی و بین دندان را مرتب کرد. در نتیجه درمان ارتودنسی و مرتب بودن دندان ها می تواند باعث پیشگیری از بروز پوسیدگی شود.

ارتودنسی پیشگیری بزرگترین کمک برای پیشگیری از پوسیدگی در کودکان

از طرفی برخی از درمان های ارتودنسی پیشگیرانه هستند یعنی قبل از اینکه دندان ها بخواهند کج شوند، توسط ابزارهایی از بروز نامرتبی پیشگیری می کنند. اینکار باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان می شود.

ارتودنسی دندان اینگونه به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند!

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

مرتب کردن دندان با انواع روش درمان ارتودنسی می توانند مزایای زیادی داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • بهترین و ایمنترین روش مرتب کردن دندان ها است
  • طرح لبخند به بهترین شکل ممکن با درمان ارتودنسی زیبا می شود
  • تمیز کردن دندان ها آسان تر می شود
  • مدت زمان تمیز کردن دندان ها کمتر می شود
  • اعتماد به نفس شخص به شدت افزایش پیدا می کند
  • در هزینه های دندانپزشکی صرفه جویی می شود

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

بسته به عوامل مختلفی هزینه ارتودنسی بسیار متغییر است و اینطور نیست که بگوییم n میلیون تومان است. عوامل زیادی هستند که روی این هزینه تاثیر می گذارند اما نوع و شدت نامرتبی و روش درمانی بیشترین تاثیرگذاری را در این زمینه دارند.

ما از ذکر قیمت ارتودنسی در این بخش خودداری می کنیم زیرا با توجه به تغییرات اقتصادی و نوسانات ارزی، هزینه ها ممکن است بیشتر یا کمتر از چیزی باشد که ما در اینجا درج می کنیم. اما شما می توانید هر زمانی که این بخش را می خوانید با کلیک بر روی عبارت "هزینه ارتودنسی" آخرین هزینه انواع روش و درمان ارتودنسی دندان را به صورت به روز شده مشاهده کنید.

ارتودنسی دندان اینگونه به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند!

برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی باید به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

رشته دندانپزشکی یک رشته وسیع است ولی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. در میان مردم، دندانپزشک عمومی بیشتر شناخته شده است. زیرا اغلبِ دندانپزشکان تنها در دندانپزشکی عمومی تحصیل کرده اند.

دندانپزشکان عمومی بعد از سپری کردن دوره عمومی می توانند در یکی از شاخه های تخصصی آن تحصیلات خود را ادامه می دهند و اینگونه تبدیل به متخصص می شوند. برای مرتب کردن دندان ها نیز ما متخصصی به نام متخصص ارتودنسی داریم که در اصل ارتودنتیست نامیده می شود.

متخصص ارتودنسی با موقعیت دندان و فک سروکار دارد

هر مساله ای که در رابطه با موقعیت و نظم دندان ها یا فک ها باشد در حیطه کاری یک متخصص ارتودنسی است. این متخصص کارش تشخیص، پیشگیری و یا اصلاح نامرتبی دندان ها و یا ناهماهنگی های بین فکی است. یک متخصص ارتودنسی علاوه بر اصلاح طرح لبخند، با مجموعه ای از اقدامات به پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات از جمله پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان کمک می کند.

آیا بعد از مرتب کردن دندان ها باز هم خطر پوسیدگی دندان وجود دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که دندان ها قبل از ارتودنسی نامرتب هستند و اجازه نمی دهند مسواک، نخ دندان و سایر وسایل تمیز کردن دندان ها، به تمام سطوح دندانی و بین دندانی نفوذ کنند. در نتیجه هرچقدر هم که ما برای مسواک زدن وقت بگذاریم اما باز هم تمام سطوح دندان ها تمیز نمی شوند چون غیرقابل دسترس هستند.

اما اگر درمان ارتودنسی دندان انجام دهیم، دندان ها کاملا مرتب می شوند. به طوری که به تمام سطوح دندانی دسترسی داریم و می توانیم بدون دردسر یا صرف زمان بیشتر خود دندان ها و بین آن ها را تمیز کنیم.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس