درگیری معترضان کُرد با پلیس فرانسه

"حسین لقرع" نویسنده الجزایری در یادداشتی درخصوص حوادث اخیر در فرانسه گفت که فرانسه از مرحله نژادپرستی به مرحله فاشیسم رسیده است.

به گزارش مشرق، لقرع در این یاداشت در روزنامه عربی زبان "الشروق الیومی" نوشت: شکی نیست که فرانسوی ها همگی اعم از مقامات، احزاب، رسانه ها، روشنفکران و دیگران حتی یک لحظه هم در تروریست توصیف کردن کسی که سه کرد را در پاریس کشت تردید نمی کردند، اگر او یک مسلمان می بود و حتی اگر مسلمانانی مثل خودش را می کشت اما چنین نکردند چون قاتل یک فرانسوی راست افراطی بود.

وی افزود: وقتی معلوم شد که قاتل، یک فرانسوی مسیحی مذهب و یک راست افراطی است، فرانسوی ها پس از مدت ها تردید و شرمندگی، راضی شدند که قاتل را "نژادپرست" خطاب کنند و مدعی شدند که او خودش در بازجویی ها چنین صفتی را به خود داده است!؟ در حالی که برخی از رسانه های فرانسوی سعی کردند بحث را به سمت روابط بد ترکیه و کردهای آن کشور منحرف کنند تا راست افراطی فرانسه را تبرئه کرده و این جنایت را به گردن رژیم اردوغان بیندازند.

نویسنده الجزایری افزود: این تلاش‌ها برای فرار از جنایت و تبرئه قاتل و ایدئولوژی راست‌گرای نژادپرستانه او ادامه یافت تا این که پلیس فرانسه از انتقال مجرم به یک موسسه روان‌پزشکی وابسته به خود خبر داد تا مقدمه‌ای برای تلقی کردن او به عنوان یک فرد آشفته ذهنی یا روانی و سپس تبرئه او در مرحله بعدی باشد.

این همان نمایش احمقانه ای است که آن را بارها در بسیاری از کشورهای غربی دیدیم که طی آن، افراط گرایان راستگرا به قتل های فجیعی و گاه به کشتار ده ها نفر دست می زنند، مانند آنچه برای نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، و هر بار مقامات کشورهای مربوطه بیانیه مشابهی صادر می کنند با این مضمون که جنایت توسط یک بیمار روانی انجام شده است که مسئولیتی در قبال رفتارش بر عهده ندارد! " اما هیچ کس نه درباره دین آن جنایتکار حرفی می زند نه درباره ایدئولوژی نفرت پراکن و دیگرستیز او سخنی می گوید اما اگر اتفاقی توسط یک مسلمان بیفتد فوری مسلمان بودن او برجسته می شود.

وی افزود: این ایدئولوژی نژادپرستانه که توسط احزاب راست افراطی که به طور قانونی در فرانسه و غرب فعالیت می کنند و برخی از آنها به قدرت رسیده اند ترویج می شود، همان چیزی است که باعث کشتن خونسردانه سه کرد به دست یک نژادپرست فرانسوی ۶۹ ساله شد. اگر ترویج های بیگانه هراسی راست افراطی فرانسه نبود و صبر چنین فردی را لبریز نمی کرد قطعا چنین فردی با چنین اصرار و پیگیری و نفرتی دست به چنین جنایتی نمی زد.

از زمان ماری لوپن تا دوران دخترش مارین لوپن، گفتمان نفرت و تحقیر خارجی ها در جریان است و چندین دهه است که تکرار می شود اما کشور فرانسه با وجود جدی بودن این خطر، هرگز نه تنها به فکر ممنوعیت و جرم انگاری آن نیفتاده است، بلکه با تسهیل تعرض به مقدسات مسلمانان و تحریک به اهانت به مقدسات آنان، آن را به رسمیت شناخته و حتی توهین به پیامبر مسلمانان را نیز همانطور که مکرون رییس جمهوری فرانسه بارها گفته است، به "آزادی بیان" تعبیر کرده است. علاوه بر این باید به تصویب قوانین ضد حجاب و تحدید کننده فعالیت های مساجد و مهاجران اشاره کرد.

به نوشته این روزنامه نگار الجزایری، راست افراطی فرانسه به جایی رسیده است که امروز می بینیم قاتل این سه کرد در دسامبر ۲۰۲۱ نیز با چاقو به اردوگاه پناهندگان سودانی و اتیوپیایی حمله کرده بود، اما یک حکم سبک و یک سال زندان گرفت که مشخص شد برای بازدارندگی کافی نبوده که این فرد این بار سلاح تهیه کرد و تنها چند روز پس از آزادی، جنایت خود را علیه کردها انجام داد.

یادداشت نویس الشروق الیومی در پایان آورده است: گفتمان راست افراطی در حال تبدیل شدن به یک جریان فاشیسم مرگبار علیه مهاجران مسلمان در فرانسه و حتی در اروپا و کل غرب است. رفتار راست افراطی بیم دهنده پایانی غم انگیز برای دهه های طولانی از مدارا و همزیستی است و زندگی میلیون ها مهاجر را جهنم خواهد کرد.

این امر به ویژه با تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی در اروپا به دلیل پیامدهای جنگ اوکراین و تشدید تورم و هزینه های بالای زندگی، ممکن است اوضاع را حتی بدتر کند و شاهد تولد شبه نظامیان مسلح راست افراطی باشیم که مهاجران را به طور سازماندهی شده ای مورد هدف قرار دهند و با اعمال خشونت متقابل مهاجران روبرو شوند، امری که کشورهای غربی را به عرصه رویارویی و تنش های بی پایان تبدیل خواهد کرد. به همین دلیل است که باید بگوییم رسیدن احزاب راست افراطی به قدرت در چند کشور اروپایی نوید خوبی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    3 0
    دیگ به دیگ میگه روت سیاست
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    5 1
    از مهاجر خوشش نمیومده ، ربطی به فاشیست نداره .
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    کرد جاش تو کردستانه نه فرانسه .
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 2
      اگر شماها در دشت قبچاق می‌موندید.ارمنی و کرد و آشوری و یونانی ،آواراه اروپا و آمریکا نمی‌شدند
  • FR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    3 0
    به مدت دو سال تریبون یک شبکه خبری پر بیننده را در بهترین ساعت شب، دو ساعت در اختیار اریک زیموریک به اصطلاح فیلسوف روزنامه نگار یهودی قرار دادند تا علیه مسلمانان، مغز ها را پر کند. اگر جنگ روسیه و اوکراین پیش نیامده بود احتمالاً رقیب اصلی مکرون به جای لوپن، همین شخص بود.
    • DE ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      1 0
      در آلمان که بیست و چهار ساعته تمام مجلات و رادیو تلویزیون در اختیار لابی یهودی هاست که هم ضد مسلمانها، ضد روسیه و چین و ایران برنامه پخش کنند البته دروغ و حتی ضد منافع ملی آلمان چون برای یهودی ها فقط یک کشور وجود دارد و آن اسراییل هست و بقیه مگس و شپش هستند و باید نابود شوند دقیقا مثل سلفشان وهابی ها.
  • هوشنگ IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    2 0
    خخخخخخخ ملتهای اروپا اگر باهم نزاع کنند عجیب نیست مثل یک خانواده هستند که گاهی باهم نزاع می کنند در مقابل مسلمانان همه باهم متحد و یکدل هستند اروپا را با ملتهای مسلمان مقایسه کن اما ملتهای مسلمان در مقابل دشمن هرگز باهم متحد نیستند وگرنه الان سوریه عراق فلسطین اشغال نبود انصاف هم خوب چیزیست
  • قریبا IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    خیلی زیبا ودقیق وظریف تحلیل کرد اینچنین تحلیلهای خوب از کارشناسان وطنی متاسفانه دیده نمیشه شاید بخاطر ارتباط زیاد الجزایرها اونم همه جوراش بافرانسوهاس
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 2
    ای کاش می تونستید مسلمانان را به خیابان های فرانسه بیارید تا درخواست تشکیل حزب اسلامی و شرکت در انتخابات فرانسه را بدهند پایه های لیبرال دموکراسی می لرزید می تونید همون عملیات را در فرانسه بین مسلمانان انجام دهید اگر بشود خوب است تظاهراتی بزرگ که مسلمانان در آن به هویت اسلامی شون تاکید کنند در فرانسه این کار مهمه اگر بتونید یک شکاف بزرگ در اروپا باز میشه مسلمانان در تاکید بر هویت اسلامی و احزاب اسلامگرا در مقابل راست افراطی را تشدید می کند بای بای اروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس