در جلسه نمایندگان مجلس با مسئولان قوه قضائیه چه گذشت؟

امروز نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس قوه قضائیه و مسئولان این قوه در صحن علنی مجلس برگزار شد و در آن دغدغه‌های قضائی مردم به مسئولان دستگاه قضا انتقال یافت.

به گزارش مشرق، امروز سه‌شنبه ۸ آذرماه، خانه ملت میزبان رئیس و جمعی از مسئولان و مدیران ارشد قوه قضائیه بود. هر چند این میزبانی پشت درهای بسته و به‌صورت غیرعلنی انجام شد؛ اما نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها به بیان برخی از مطالب مطروحه در این جلسه که قابلیت انتشار دارد، پرداختند.

انتقال دغدغه‌های قضائی مردم به مسئولان دستگاه قضا

از جمله سید نظام‌الدین موسوی؛ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان قوه قضائیه گفت: امروز در امتداد جلسات مشترکی که فی‌مابین قوا برگزار می‌شود، جلسه مشترکی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضا را داشتیم که بحث‌های خیلی خوبی در این جلسه مطرح شد. از طرف مجلس رؤسای کمیسیون‌های حقوقی ـ قضائی و شوراها و ۵ تن از نمایندگان به قید قرعه مطالبی را مطرح کردند.

وی افزود: موضوعات متنوعی مدنظر نمایندگان محترم بود؛ به هرحال مردم دغدغه‌های متعددی در ارتباط با قوه قضائیه دارند از جمله اطاله دادرسی یا جرم‌انگاری و موضوعات دیگری که نمایندگان مجلس دارند و همینطور قضایای اخیر و اعتراضات ماه‌های گذشته بود که طرح شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت: از مسئولان دستگاه قضائی هم دادستان کل کشور و وزیر دادگستری مسائل مربوط و مشکلاتی که وجود دارد را مطرح کردند و مقرر شد؛ نمایندگانی از قوه قضائیه در ۳۱ استان به مجامع استانی معرفی شود و این می‌تواند کمک کند به رفع مشکلاتی که در کار قوه قضائیه وجود دارد و به همکاری نمایندگان مجلس نیاز دارد.

موسوی تصریح کرد: در پایان جلسه هم رؤسای دو قوه قضائیه و مقننه (محسنی‌اژه‌ای و قالیباف) مباحثی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این نشست تعامل و همکاری میان دو قوه بود که مورد تاکید نمایندگان و مسئولان قوه قضائیه قرار گرفت. همچنین نمایندگان در حوزه قوانین مشکلات قوه قضائیه تاکید داشتند که قوانین یا اصلاح شود یا اگر قانون نداریم قانون تصویب شود و یا نیاز قانون تازه باشد تا مشکلات برطرف شود.

تقدیر از قوه قضائیه برای آزادی بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس که با حضور رئیس قوه قضائیه و برخی دیگر از مقامات دستگاه قضائی برگزار شد، گفت: امروز دومین نشست مشترک مجلس با مقامات دستگاه قضائی از زمان شروع به کار مجلس یازدهم بود.

وی افزود: در جلسه امروز تعداد از نمایندگان ضمن تقدیر از عملکرد دستگاه قضائی در دوره تحولی در رابطه با مباحثی و مطالبات اجتماعی که در حیطه وظایف قوه قضائیه است نکاتی را مطرح کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه امروز رئیس کمیسیون‌های قضائی و شوراها و برخی دیگر از نمایندگان به نمایندگی از سایر وکلای ملت به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند، اظهار کرد: نمایندگان با اشاره به ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر در کشور تاکید داشتند که باید ضمن رعایت تمامی ملاحظات قانونی اما با قاطعیت با افرادی که مرتکب قتل و جنایات و بروز ناآرامی و ناامنی در کشور شدند، برخورد شود.

سلیمی افزود: همچنین نمایندگان از قوه قضائیه بابت آزادی تعداد زیادی از افرادی که در اعتراضات دو ماه گذشته شرکت کرده و دستگیر شده بودند، قدردانی کردند.

وی گفت: علاوه بر این در نشست امروز دغدغه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف چه حوزه‌های مسائل جاری و چه در بخش مسائل سیاست داخلی و چه مسائل سیاست خارجی کشور مورد بحث قرار گرفت.

قدردانی از دستگاه قضا برای آزادی معترضان

همچنین سید جلیل میرمحمدی، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در سخنانی که ایسنا آن را منتشر کرده است، گفت: در جلسه امروز نمایندگان پیرامون حوزه‌های مرتبط با قوه قضائیه مطالبات مختلفی را مطرح کردند و از اقدامات خوب قوه قضائیه در طول این مدت نیز قدردانی شد. یکی از مواردی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت پیرامون مسائل روز کشور بود. نمایندگان تاکید داشتند که با سرعت و دقت بیشتر و همچنین رعایت تمام ملاحظات قانونی با افرادی که مرتکب قتل و جراحات در نیروهای امنیتی و مردم شدند، برخورد شود.

نماینده مردم یزد افزود: در نشست مشترک مجلس با قوه قضائیه نمایندگان بر تسریع و دقت در برخورد با افرادی که مرتکب قتل و جراحت در اعتراضات شده‌اند تاکید و از قوه قضائیه بابت آزادی بخش قابل توجهی از کسانی که در اعتراضات شرکت داشتند، قدردانی کردند.

دستیابی به همفکری،‌ تعامل و هماهنگی بین دو قوه

عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم به فارس گفت: این جلسه با حضور رئیس قوه قضائیه و مسئولان و معاونین ارشد این قوه و نمایندگان مجلس برگزار شد. در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیدگاه‌های خودشان را در خصوص تعامل قوه مقننه و قضائیه و مسائل مرتبط با ارتباط دو قوه مطرح کردند و برخی معاونین قوه قضائیه نیز گزارش‌هایی را به مجلس ارائه کردند.

مقتدایی ادامه داد: تاکنون سه جلسه تعاملی بین دو قوه برگزار شده و این جلسه نیز در راستای همان جلسات قبلی است که ماحصل این جلسات همفکری،‌ تعامل و هماهنگی بیشتر قواست. با توجه به اینکه در آستانه سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس و همچنین ارائه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس هستیم، این جلسات می‌تواند به سبک بالاتری از حل و فصل مشکلات کشور و تقویت قوا و همکاری حداکثری برای دستیابی به سطح بالاتری از تفاهم و همدلی در کشور منتهی شود.

گفتنی است؛ صبح امروز (سه‌شنبه ۸ آذرماه)‌ پیش از آغاز جلسه علنی، نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس قوه قضائیه و مسئولان این قوه در صحن علنی مجلس برگزار شد. نشست مشترک قبلی دو قوه سال گذشته در یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ برگزار شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 1
    مشرق مردم نه از عملکرد قوه مقننه (نمایندگان) راضی هستند نه از عملکرد قوه قضائیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس