کد خبر 1440310
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم ساخته شده است. تیتانیوم، فلزی سازگار با بدن و کاملاً ایمن است که به مرور زمان با سلول های استخوان ساز پیوند داده و به بخشی از بدن تبدیل می شود. در ساخت ایمپلنت همچنین از فلزات دیگری همچون کبالت، سرامیک، آلیاژ طلا و غیره هم استفاده می شود.

جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، چیزی حدود 3 تا 4 ماه زمان نیاز دارد. رشد سلول های استخوانی در اطراف پایه ایمپلنت منجر به افزایش استحکام و مقاومت آن می شود. پروسه جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک یا Osseointegration ممکن است چند ماه طول بکشد و در هر بیمار متفاوت است. به طور مثال در افرادی که تراکم استخوان کمتری دارند این مدت زمان بالاتر است.

بعد از این فرآیند، پایه ایمپلنت تبدیل به یک ریشه دندان دائمی شده و می تواند عملکرد خوبی مانند دندان های طبیعی داشته باشد. بعد از گذراندن دوران بهبودی، تاج مصنوعی ساخته شده و روی اباتمنت ایمپلنت سوار شده و فیکس می شود.

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

افراد واجد شرایط برای انجام ایمپلنت

ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای افرادی است که لبخند زیبای خود را به دلیل از دست دادن دندان هایشان پنهان می کنند. این افراد به هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن احساس راحتی ندارند. همچنین این افراد تمایلی به استفاده از دندان های مصنوعی یا پروتز های دندانی ندارند. از طرفی خالی ماندن فضای دندانی که کشیده شده می تواند منجر به جابجایی و نامرتبی دیگر دندان ها شود.

اما شرط انجام ایمپلنت دندان، سلامت کامل دهان و دندان ها و عدم ابتلا به برخی از بیماری ها است. شرایط سلامت استخوان فک، وضعیت بهداشت دهان و دندان بیمار، ابتلای او به برخی از بیماری ها و غیره می توانند در تصمیم گیری برای کاشت ایمپلنت، تعیین کننده باشند. استخوان فک بیمار باید از استحکام و مقاومت کافی برای انجام ایمپلنت برخوردار باشد. در غیر این صورت روش ایمپلنت در این بیماران کنار گذاشته می شود یا پیوند استخوان در آن ها انجام می شود. کاشت ایمپلنت در بیمارانی که به پوکی استخوان، دیابت شدید، سرطان خون و غیره مبتلا هستند انجام نمی شود. اما در صورتی که تنها استخوان فک بیمار از ضخامت و ارتفاع کافی برخوردار نباشد، عمل پیوند استخوان برای او انجام می شود.

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

لازمه پیوند استخوان قبل از ایمپلنت

همان طور که اشاره شد مهم ترین موضوع برای انجام ایمپلنت دندان، شرایط استخوان فک یا آرواره بیمار است. مستحکم نبودن استخوان فک بیمار می تواند منجر به جابجا شدن و شکستن ایمپلنت بعد از کاشت شود. جویدن مواد غذایی می تواند فشار زیادی را به ایمپلنت وارد کند. استخوان هایی که استحکام کافی ندارند، این فشار را تحمل نمی کنند و می شکنند. این عارضه می تواند با درد زیادی برای بیمار همراه باشد. حتی در مواردی خونریزی هم دیده می شود. اما این عارضه با انجام پیوند استخوان کاملاً قابل پیشگیری است.

هدف از پیوند استخوان

قبل از کاشت ایمپلنت دندان، بافت استخوان فک، ارتفاع، ضخامت و تراکم آن بررسی می شود. در برخی از موارد نیاز است تا ضخامت یا ارتفاع آن اصلاح گردد. در برخی از بیماران که مدت بسیار زیادی است دندان های خود را از دست داده اند ممکن است استخوان فک دچار تحلیل شده باشد. همچنین در برخی از بیماران، شکستگی استخوان فک در اثر ضربه دیده می شود. در این موارد نیز باید پیوند استخوان انجام شود تا استحکام لازم فراهم شود. پیوند استخوان با توجه به وضعیت سلامت و میزان استحکام استخوان های فک بیمار به روش های مختلفی انجام می شود. در برخی از موارد، از پودر استخوان و در برخی از موارد، از استخوان های دیگر نقاط بدن بیمار استفاده می شود. استفاده از پروتز های مصنوعی نیز در برخی از موارد رایج است. انتخاب هر یک از این روش ها با توجه به شرایط بیمار بر عهده دندانپزشک جراح است.

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

انجام پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان

انجام پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان، بر عهده دندانپزشک متخصص ایمپلنت های دندانی است. لازم به ذکر است که پیوند استخوان های جزئی در یک جلسه و به طور همزمان با کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک بیمار انجام می شود. اما در برخی دیگر از بیماران نیاز است این جراحی به طور جداگانه انجام شود. برای کاشت ایمپلنت باید تا انسجام کامل استخوان فک صبر شود که ممکن است چند ماه به طول انجامد.

اگر تمامی مراحل کاشت ایمپلنت به درستی انجام گردد و نگهداری و استفاده از آن نیز به درستی انجام شود، ماندگاری و دوام آن بسیار بالا خواهد بود. دندان ها بعد از کاشت ایمپلنت باید به طور منظم هر شش ماه یکبار مورد معاینه قرار گیرند تا وضعیت ایمپلنت ها بررسی شود. عمر پایه ایمپلنت به بالای 20 سال می رسد. اما ممکن است تاج یا همان روکش مصنوعی بعد از 10 یا 15 سال نیاز به تعویض داشته باشد. برای افزایش طول عمر ایمپلنت دندان باید از کشیدن سیگار، مصرف مشروبات الکلی، قهوه و چای فراوان، استعمال مواد مخدر و غیره خودداری شود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس