پهپاد ایرانی

نیویورک‌تایمز با ادعای این که برخی قطعات به کار رفته در پهپادهای جنگی ایرانی، آمریکایی هستند، از دور خوردن تحریم‌ها در این حد ابراز تعجب کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: البته همین تحلیل هم نشانه پیشرفت محافل رسانه‌ای آمریکا محسوب می‌شود؛ چرا که همان‌ها تا چندی قبل، اصل خبر تولید پهپادها و موشک‌های فوق مدرن را انکار و ادعا می‌کردند تصاویر منتشره، فتوشاپ است(!) اما حالا گویا برای اینکه خود را از تک‌وتا نیندازند، مدعی شده‌اند که برخی قطعات پهپادهای ایرانی، از آمریکا وارد شده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد که پهپادهای ایرانی که روسیه در حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده، به‌رغم تحریم‌ها، با قطعات تولیدی در شرکت‌های آمریکایی و سایر کشورهای اروپایی ساخته شده‌اند. این شرکت‌ها به‌طور عمده در آمریکا اروپا و آسیا مستقر هستند. تحقیقات انجام‌شده در کی‌یف نشان می‌دهد که برخی قطعات پهپادهای انفجاری و دیگر مهمات هدایت‌شده که در اختیار روسیه قرار گرفته‌اند به‌طور عمده از سال ۲۰۲۰ در آمریکا ساخته شده‌اند. این قطعات، شامل نیمه‌رساناها و دیگر ترکیبات پیشرفته الکترونیکی، مارک‌هایی دارند که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر و در شرایطی که ایران تحت تحریم بوده ساخته شده‌اند. یکی از موشک‌های هدایت‌شده با پهپادها به‌تازگی و در همین ماه مه گذشته ساخته شده است.

نیویورک‌تایمز نوشت: این که این قطعات چگونه با وجود تحریم‌ها به ایران راه یافته‌اند، معلوم نیست. مارک روی قطعات نشان‌دهنده شرکتی است که قطعه را فروخته است، اما الزاما سال یا محل ساخت آن را نشان نمی‌دهد.

این تحقیقات از سوی سازمان تحقیقات تسلیحات درگیری (CAR) انجام شده است. این گروه مستقر در انگلیس، سلاح‌ها و مهمات استفاده‌شده در جنگ‌ها را رهگیری می‌کند. تیم کوچکی از محققان اوایل ماه نوامبر به دعوت خدمات امنیتی اوکراین، از کی‌یف پایتخت این کشور بازدید کردند.

این تیم تحقیقاتی، بقایای سه مدل از هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ایرانی شامل شاهد-۱۳۱ و شاهد-۱۳۶ را که برای برخورد با هدف و انفجار در هنگام برخورد طراحی شده‌اند و پهپاد مهاجر-۶ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

اوکراینی‌ها گفته‌اند که نیروهای روسی از شاهد-۱۳۶ برای نابودی هویتزرهای ارائه‌شده توسط آمریکا و همچنین نیروگاه‌های برق استفاده کرده‌اند. در ماه سپتامبر، پس از حمله نیروهای روسی به غیرنظامیان با این سلاح‌ها، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت ایرانی تولیدکننده پهپادهای شاهد اعلام کرد. انگلیس و اتحادیه اروپا همین شرکت را در ماه اکتبر تحریم کردند.

دیمین اسپلیتر که هدایت این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت، گفت: بسیاری از اجزای این تسلیحات از آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و حتی با وجود تحریم‌های مختلف علیه ایران، تامین شده که این امر، بی‌اثر بودن چنین اقدامی را نشان می‌دهد.

این گروه می‌گوید: تحلیل پهپادهای ایرانی که از سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه دیده می‌شود، نشان می‌دهد که این تسلیحات از نظر پیچیدگی و قابلیت، تقویت شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید سرابی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    5 0
    با این وصف اوکراین باید علیه آمریکا و اروپا شکایت کند نه ایران ، زیرا به ازعان خودشان قطعات به کار رفته در پهپادها ساخت آمریکا و اروپا است و نه ایران
  • ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    3 0
    پیشرفت خوبی است همین که به زور دگنگ هم که شده امریکایی ها وجود پهباد های ایرانی را قبول کرده اند اینها وقتی لازم باشد کور و کر و لال میشوند
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    1 0
    چرا این چیزها رو با اب و تاب مینویسید؟در مقابل اونا هم نظارتهای امنیتی شون رو خیلی بالاتر میبرن.شما همیشه میخواهید طرف مقابل رو تحقیر کنید در صورتیکه دارید اونو هوشیارتر میکنید.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    2 1
    پس چه پولی به جیب زده
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    2 0
    جمهوری اشلامی ایران ابرقدرتی نو ظهوری است که باتمام دشمنی نظام سلطه توانسته بربسیاری مشکلات غلبه کند وقدرت بلامنازل درمنطقه آسیا وجهان شده وسقوط نظام سرمایه داری لیبرالیسم به سرکرده گی آمریکا بصدا درآورد
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    3 3
    امریکا میخواهد با این حرف ها از شرکت های مد نظر خود باج خواهی کند .
  • دلخور IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    2 2
    امریکا بازم میگی شعاره . شعار که بمب نداره
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    2 0
    مخاطبان خودشو کر فرض کرده خخ یکی نیس بپرسه کشوری که ایران رو حتی از دارو تحریم کرده چطور اینهمه تجهیزات نظامی اونم درجه یک اونم به تعداد هزاران قطعه وارد ایران شده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس