آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲‌ و ۱۵۰ نفره در کشور/‌ ایران جزو‌ صادرکنندگان برتر پهپاد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر در بخش پهپادها به اوج رسیده‌ایم و در این حوزه صادرکننده بسیار خوبی هستیم.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت سید رضا فاطمی امین با حضور در نمایشگاه دستیابی به دانش و فن‌آوری‌های طراحی و ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره که با مشارکت ۶ دانشگاه کشور و چند شرکت دانش بنیان در دانشگاه امیرکبیر در حال طراحی و ساخت است، اظهار داشت: صنعت هوایی یک صنعت پیشران است و اگر ما در این صنعت رشد کنیم می‌توانیم سایر صنعت ها را نیز به حرکت در آوریم و به رشد و توسعه فناوری کمک کنیم. ‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت با  اشاره به تأسیس دفتر صنایع هوایی در وزارت صمت افزود: به خاطر اهمیت این حوزه سال گذشته تصمیم گرفتیم که برای نخستین بار این دفتر را در وزارتخانه تاسیس کنیم.

فاطمی امین تولید پهپادها، هواپیماهای سبک زیر ۲۰ نفر، بالگردها و هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر را چهار بخش مهم صنعت هوایی دانست و افزود: در حال حاضر در بخش پهپادها به اوج رسیدیم و در این حوزه صادر کننده خیلی خوبی هستیم.

وی گفت: در بخش هواپیماهای سبک، چندین شرکت در کشور کار را آغاز کرده‌اند و طی تعاملات وزارت صمت با آنها به دنبال این هستیم تا از تولید هواپیماهای سبک ۱۲ نفره و ۱۷ نفره حمایت کنیم و بازار هوانوردی عمومی کشور را توسعه دهیم.

فاطمی امین افزود: کاملا معقول و اقتصادی است که مردم فاصله بین شهرهایی با ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلومتر مسافت را با هواپیماهای ۱۲ نفره و سبک طی کنند.

وزیر صمت در توضیح بخش بالگردهای صنایع هوایی گفت: توانمندی‌هایی در این خصوص در کشور وجود دارد و همکاری‌ها و مذاکراتی با چند کشور در اجلاس اخیر شانگهای در این حوزه انجام شده است.

فاطمی امین همچنین به تولید هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر اشاره کرد و گفت: در بازدید امروز از دانشگاه امیرکبیر و دو پروژه هواپیمای ۷۲ نفره و ۱۵۰ نفره با مشارکت ۶ دانشگاه و چندین شرکت دانشگاه بنیان، مشخص شد که کار به جای خوبی رسیده و خیلی از مطالعات انجام شده و ما قطعا کمک می‌کنیم تا کار تسریع شود و زودتر شاهد پرواز این هواپیماها در خطوط هوایی دنیا باشیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه ۲۲ بندی بین دو وزارت خانه صمت و اقتصاد و همچنین بانک مرکزی گفت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت کارهای بسیار زیادی داریم که طبیعتا اگر تامین مالی خوبی نشود موفق به انجام آنها نمی‌شویم.

وی با اشاره به چند پروژه در این زمینه گفت: توازن سرمایه‌گذاری در کشور، بازسازی و نوسازی صنایع، راه اندازی واحدهای راکد و نیمه راکد، تامین مالی واحدهایی که نیازمند سرمایه در گردش هستند از جمله طرح‌ها و تصمیماتی بودند که نیازمند تامین مالی هستند و تفاهم‌نامه امضاء شده بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمک می کند تا مبالغ بسیار مناسبی به این حوزه‌ها اختصاص یابد.

فاطمی امین افزود: اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی بنگاه‌های تولیدی، هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و تأمین ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تضمین اوراق واحدهای صنعتی فعال در بورس و ساز و کار تامین مالی زنجیره‌ای آنها از جمله مواردی بوده که از طریق تفاهم ‌امه با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تامین شده است.

وی همچنین در پایان با مثبت ارزیابی کردن روند رو به رشد تولید در کشور گفت: در ۳ ماهه نخست امسال رشد اقتصادی کشور ۵.۱ درصد بوده و سرمایه‌گذاری در ماشین آلات و تجهیزات ۵.۸ درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد ۶.۷ درصدی تولید بنگاه‌های بورسی در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: صنعت فولاد ۱۰ درصد، کشنده‌ها و کامیونت‌ها ۱۰۰ درصد و تولید تراکتور ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 34
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    23 1
    اگه دولت واقعا میخواهد در این امر موفق شود باید هر هفته گزارش‌کار از مدیران پروژه بگیرد و بودجه هم کلان باشد .
  • Hamed IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    35 13
    وزیر جان ، تو کیفیت و تولید خودرو رو درست کن ، هواپیما پیش کش !؟
    • علی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      0 0
      مگه بچه های امیر کبیر پراید ساختن؟چرا بی احترامی میکنی.درضمن هواپیما سازی زیر نظر نهاد های امنیتیه و تقریبا نظامی.پس حتما کیفیتش خوبه...تو نگران نباش
  • ایرج ابراهیمی IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 0
    سلام ، وزارت صنایع و سازمان گسترش پروژه های موفق هوایی در بخش خصوصی با انواع وعده ها خرید و در شرکت صنایع هوایی ایران جمع کرد و بعد همه آنها را یکجا باهم نابود کرد. حالا هر از گاهی یک حرف های گنده میزنه و بودجه هایی تعریف میکنند و سکوت میکنند و وقتی بودجه تمام میشود مجدد از این حرفها میزنند. پشت پرده این حرفها هم مشخص است و تعجب میکنم مسؤلین چطور فریب حرفهای او را میخورند.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    5 0
    وقتی جان انسانها در خودروی پراید مهم نباشه قطعا در طراحی هواپیما موفق خواهید بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس