کد خبر 1422343
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
محصص: هیچ ترسی از اروگوئه نداشتیم/ کی‌روش DNA خود را به تیم تزریق می‌کند

مرتضی محصص می گوید تیم ملی ایران در دیدار با اروگوئه به دنبال دفاع مطلق و استفاده از ضدحملات نبود و کاملا برای کسب پیروزی وارد زمین شده بود.

به گزارش مشرق، مرتضی محصص درباره دو دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل اروگوئه و سنگال که با یک پیروزی و یک تساوی به پایان رسید گفت: به طور کلی بازی‌های دوستانه و تدارکاتی عیار تیم‌ها را نشان نمی‌دهد. تقریبا هر زمان کادرفنی اراده کند، تعویض می‌کند چرا که کادرفنی به دنبال پیدا کردن مشکلات تیم است. همه مربیان با چشم تحلیل‌گر به این بازی‌ها نگاه می‌کنند.

او با اشاره به بازی ایران مقابل اروگوئه گفت: اسکار تابارس که سال‌ها هدایت اروگوئه را بر عهده داشت، مدرس دوره مربیگری B بنده بود. الان آقای دیگو آلونسو با تفکر متفاوتی نسبت به اسکار کار می‌کند. او هم مدت زمان زیادی نیست که در این تیم کار می‌کند اما کارلوس کی‌روش واقعا زمان کافی نداشته است. نمی‌دانم چند جلسه با تیم کار کرد. شاید پنج جلسه هم کار نکرد اما هر مربی این حق را دارد که با تفکرات مدنظر خود کار کند. برخی با یک هافبک و برخی با دو هافبک دفاعی بازی می‌کنند.

برنامه کی‌روش برای اروگوئه منطقی بود

این مدرس فوتبال به نحوه بازی ایران در این دیدار پرداخت و افزود: ایران با ترکیب ۱-۴-۱-۴  و اروگوئه با ترکیب ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کردند. نقطه کلیدی این بازی تفاوت زیاد ما در حفظ توپ بود. درصد مالکیت توپ، ۶۴ به ۳۶ درصد به سود اروگوئه بود. این مساله درایت یک مربی را نشان می‌دهد که چطور با رقیب خود بازی کند. باید قبول کنیم که اروگوئه سابقه مشخصی در جام جهانی و سطح ملی دارد. این تیم از ما بالاتر است. دو بار جام جهانی را تصاحب کرده و همیشه از تیم‌های خوب آمریکای جنوبی بوده است. کی‌روش برای دیدار با اروگوئه یک برنامه منطقی را چیده بود. ما از یک سوم میانی حریف را تحت فشار می‌گذاشتیم. می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم اما همین هم خوب بود.

بازیکنان تیم ملی با دل و جان بازی می‌کردند

محصص تاکید کرد: شاید تغییر بزرگ این بود که بازیکنان با دل و جان بازی کردند. بازیکنان ما کوچک‌ترین ترسی از حریف نداشتند. رفته بودیم اروگوئه را ببریم. این‌طور نبود که صرفا دفاع کنیم و چشم به ضد حمله داشته باشیم. دنبال این بودیم که نقاطی را برای نفوذ به خط دفاعی حریف پیدا کنیم. ما با یک بدشانسی رو به رو شدیم که تعداد بازی‌های دوستانه خوب کمی داشتیم. اگر دو بازی دیگر به این صورت داشتیم، به مراتب با شرایط بهتری وارد جام جهانی می‌شدیم. الان این دو بازی هم خوب بود. نکات مثبت در تیم ملی زیاد بود.

نقطه ضعف ایران نبود هماهنگی بین خطوط بود

این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف تیم ملی در این دیدار چه چیزهایی بودند؟ خاطرنشان کرد: نقطه ضعف بزرگ ما نبود هماهنگی بین خطوط بود. این کادرفنی و بازیکنان تازه خودشان را برای بازی‌ها آماده کرده‌اند. روی ضربات ایستگاهی نیاز به کار کردن داریم. بزرگ‌ترین ضعف ما نبود هماهنگی و نداشتن برنامه برای ضربات ایستگاهی بود که به کمبود وقت مربوط می‌شود. هر کسی هم جای کی‌روش بود نمی‌توانست هماهنگی را در مدت زمان کم ایجاد کند.

محصص: هیچ ترسی از اروگوئه نداشتیم/ کی‌روش DNA خود را به تیم تزریق می‌کند

محصص ادامه داد: او نیاز دارد DNA  خود را در تیم به وجود آورد. به نظرم باید امیدوار باشیم. با شناختی که از این مربی دارم، به طور صد درصد اطلاعات خوبی از حریفانش به دست می‌آورد. این عادت مربیان پرتغالی است که به جزییات اهمیت می‌دهند. من بازی اسپانیا و پرتغال را دیدم. مشخص بود که پرتغال برای تعویض بازی در میانه زمین و استفاده از یار سوم تمرین کرده بود. ما در تیم خودمان چنین برنامه‌ای نداشتیم چون سرمربی ما تازه آمده است.

بیشتر بخوانید:

استراتژی دوم کی‌روش مشخص شد

در گروه سختی هستیم اما گروه غیرممکن نیست!

وی به گروه تیم ملی در جام جهانی اشاره کرد و گفت: در گروه سختی هستیم اما در گروه غیرممکن نیستیم. غیرممکنی در فوتبال نیست که خودمان را بازنده بدانیم. ساوت گیت هم روی هم رفته روزهای خوبی ندارد. آمریکا تیم در کلاس جهانی نیست. بار شدید انتقادها روی شانه ساوت گیت است. به نظرم انگلیس در خط میانی و حمله فوق‌العاده است اما در خط دفاعی به اندازه جام جهانی خوب نیست. انگلیس بازیکنان خوبی دارد اما بهترین‌ها نیستند.

هیچ ترسی از انگلیس نداریم

این مدرس فوتبال به بازی نخست ایران در جام جهانی اشاره کرد و گفت: شاید حرفم تکراری باشد اما همه چیز بستگی به بازی اول دارد. بازی اول ما در ۲۰۱۸ جلوی مراکش بود که روی شانس و اقبال یا تاکتیک، تیم مراکش را شکست دادیم. این برد روحیه و اعتماد به نفس ما را بالا برد. رفته بودیم اسپانیا و پرتغال را هم شکست دهیم و در آن سطح بازی کردیم. به نظرم شروع ما در بازی اول تعیین کننده خواهد بود. من فکر می‌کنم نه کی‌روش مربی بی‌تجربه‌ای است و نه تعداد زیادی از بازیکنان ما که جلوی انگلیس بازی خواهند کرد. بازیکنان ما از اسم بازیکنان انگلیس ترسی ندارند. جهانبخش آنجا بازی می‌کرد. من به به فاکتور شانس عقیده دارم. باید تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی باشد اما فاکتور شانس هم در بین توانایی‌هایی که داریم، اهمیت دارد.

اروگوئه به ایران مجال نمی‌داد

او به تحت فشار گذاشتن حریف اشاره کرد و گفت: در یک سوم میانی است که می‌توانیم حریفی را شکست دهیم یا نتیجه ناامید کننده بگیریم. منطقه تحت فشار ما در بازی با اروگوئه میانه زمین بود که سعی می‌کردیم توپ را بگیریم. اروگوئه یک پله جلوتر بود. آن‌ها از یک سوم دفاعی ایران به دفاع ما می‌چسبیدند و تلاش می‌کردند توپ را به دست بیاورند. حتی اگر مدافع بچرخد، باز هم بازیکن اروگوئه او را رها نمی‌کند. این نوع تیم‌ها در درجه اول می‌خواهند بازی نکنید. نمی‌خواهد جلو بروید. در این طرز تفکر، دفاع در حال استراحت است. یک تعداد بازیکن استراحت می‌کنند و یک عده مثل دروازه‌بان و هافبک دفاعی درگیر نیستد. این مسائل در نتایج بازی تعیین کننده است. آرسنال این کار را شروع کرده و منچستر سیتی این‌طور بازی می‌کند. اروگوئه نمره بسیار خوبی در این مدل بازی گرفت. اگر آزادی داشتیم، موقعیت‌های تک‌به‌تک مهدی ترابی بیش‌تر می‌شد. آن‌ها به ما مجال نمی‌دادند، به جای این که مشاهده کننده باشد، بازیکنان دریافتی را تحت فشار می‌گذاشتند.

این مدرس فوتبال یادآور شد: در فوتبال تراز اول دنیا اگر محو بازی شوید، بازیکن حرفه‌ای نیستید. هر دقیقه‌ای که صاحب توپ نیستی، باید ببینی چه ضرری را می‌توانی به حریف بزنی. اروگوئه مقابل ایران یک کلاس فوتبال در سطح آمریکای جنوبی را به ما نشان داد. اسکار تابارس، مربی پیشین اروگوئه بیش‌تر از آلونسو تهاجمی بود. اروگوئه مقابل ایران حمله می‌کرد ولی زمان از دست دادن توپ خیلی هوشیار بود که بلافاصله توپ را از ما بگیرند. اروگوئه بدشانس هم بود و موقعیت هم داشت اما گل نزدند. فکرمی کنم اروگوئه شانس خوبی در جام جهانی خواهد داشت.

محصص: هیچ ترسی از اروگوئه نداشتیم/ کی‌روش DNA خود را به تیم تزریق می‌کند

جلوی سنگال بسته بازی کردیم

محصص درباره بازی ایران و سنگال و تغییر ترکیب تیم ملی و ارائه بازی نه چندان هجومی و جبران گل خورده نیز گفت: شانس سنگال این بود که بازی ما و اروگوئه را دیده بود. کی روش هم تغییراتی داده بود اما کی‌روش برای سرمربی سنگال شناخته شده بود. این دیدار مانند دیدار با اروگوئه زیبا نبود. لحظات خوب بازی هم روی حرکات انفرادی بود. سنگال تکنیک خوبی دارد. قابل قبول است. دو سه نفرشان در تیم‌های مطرح هستد اما بقیه بازیکنان معمولی هستند. سنگال بیش‌تر به دنبال آمادگی برای انتخاب بهترین شکل بازی بود. شکل بازی به سیستم بازی ربطی ندارد. ارتباط شما بین خطوط، زاویه، فاصله، تحرک، وضعیت بدنی و از این دست مسائل به شکل بازی مربوط می‌شود. فکر می‌کنم با تیمی رو به رو شدیم که اطلاعات زیادی از ما داشت. از مربی ما شناخت داشت. سنگال تیم خوبی است اما بازی ایران مقابل اروگوئه بهتر بود. جلوی سنگال بسته بازی کردیم. به این خاطر که فضاهای موجود را به ما نمی‌دادند. سنگال چندین بار از یک سوم میانی استفاده کرد و از جناحین بهره برد. کی‌روش هم می‌دانست به چه صورت بازی می‌کنند. سرعت عمل و شناختی که دو تیم از هم داشتند به چشم می‌خورد. سنگال در خیلی از دقایق بر ما برتری داشت.

امیدوارم کی‌روش اطلاعات بازی انگلیس و آلمان را داشته باشد

این مدرس فوتبال تاکید کرد: فکر می کنم این دو بازی به ما نشان داد که فوتبال قابل قبولی داریم اما جام جهانی داستانش متفاوت است و کتاب دیگری است. آن‌جا مساله برد نیست، بلکه داشتن اطلاعات است! ساوت گیت برای داشتن اطلاعات به ورزشگاه(بازی ایران و سنگال) آمده بود. رقیبان ما در این پنجره خوب نتیجه نگرفتند اما دلیل نمی‌شود جلوی ما هم این‌طور بازی کنند. امیدوار بودم از ایران هم گروهی را می‌فرستادیم بازی انگلیس و آلمان را مشاهده می‌کردند. شاید هم کی‌روش کسی را فرستاده است. نمی‌شود راجع به این مساله با قطعیت صحبت کرد اما امیدوارم تیم ملی ما اطلاعات این بازی را داشته باشد. کی‌روش به این کار معروف است که حریفانش را زیر ذره‌بین می‌برد. باید منتظر بمانیم.

تیم ملی ایران مربی پخته‌ای دارد

محصص با اشاره به ترکیب تیم ملی و تعویض‌های موثر ایران گفت: در پایان خیلی خوشحالم. اگر بضاعت ما همین بازیکنان هستند، به کی‌روش و کادرفنی نشان داده که حتی ذخیره‌های ما چه زمان‌هایی می‌توانند کمک کنند. ما از بازی سردار و طارمی وقتی که جدا از هم بودند ضرری نکردیم. نمی‌دانم برنامه کی‌روش در جام جهانی به چه صورت است. درستش هم این است که ندانیم برنامه کی‌روش چیست. او باید برنامه‌هایش را در جام جهانی رو کند. ما صاحب مربی پخته‌ای هستیم که در لحظات اضطراری می‌تواند به تیم کمک کند. لحظات اضطراری شامل زمانی است که جلو هستیم یا عقب افتادیم. تصمیم مربی در آن لحظه اهمیت دارد. با توجه به این که کی‌روش به فرهنگ و روان‌شناسی ما آشنا شده است، می‌تواند ایران را مدیریت کند. من جزو گروه‌های خوشبین هستم. حریفان ما قدر هستند اما من به عملکرد تیم ملی کشورمان خوشبین هستم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس