آمریکا نمی‌تواند درباره عدم خروج از برجام تضمین بدهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن اذعان به اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، گفت: واشنگتن نمی‌تواند درباره عدم خروج دولت بعدی این کشور از برجام تضمین بدهد.

به گزارش مشرق، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با وبگاه  WORLD درباره مسائل مختلف مربوط به ایران از جمله مذاکرات رفع تحریم‌های وین اظهارنظر کرده است.

مالی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات رفع تحریم‌ها به بن‌بست برخورد کرده است گفت: ما یک ماه پیش تصور می‌کردیم به توافق نزدیک هستیم و بعد از آن ایران- به دلایل خودش و دلایلی که باید از آنها پرسید- شروع به طرح مسئله‌ای کرد که هیچ ارتباطی با توافق ندارد و مربوط به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته ایران و وجود ذرات اورانیوم در چند سایت است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید از آنجا که مسائل پادمانی می‌توانند بهانه‌های فشار بر ایران در صورت حصول هر گونه توافق هسته‌ای را فراهم کنند، بدون بستن پرونده مربوط به آنها توافق نخواهد توانست زمینه‌های انتفاع اقتصادی برای ایران را ایجاد کند.

وی گفت: بنابراین بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم می‌گویم چیزی که ایران خواسته این است که ما، یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی روی آژانس فشار اعمال کنیم تا پرونده این تحقیقات مختومه شوند. این مسئله هیچ ارتباطی با توافق ندارد، ضمن اینکه ما هم این کار را انجام نخواهیم داد.

در حالی که منابع مختلف تصریح دارند که خروج آمریکا از برجام و عدم عمل این کشور به تعهداتش عامل اصلی وضعیت فعلی برجام بوده است رابرت مالی گفت: این وضعیتی است که الان با آن مواجه هستیم ولی این سد، چیزی است که تنها ایران می‌تواند آن را بردارد.

رابرت مالی همچنین گفت در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام، واشنگتن نمی‌تواند تضمین دهد دولت بعدی این کشور از آن خارج نخواهد شد. وی افزود:  من می‌توانم درک کنم چرا آنها این تضمین را می‌خواهند اما ما از لحظه شروع این مذاکرات در حدود یک سال و نیم پیش گفتیم که سیستم ما به این شکل کار نمی‌کند.

مالی در ادامه تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهوری آینده در اقدامی بی‌پروا و به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد که علی‌رغم اثربخشی توافق از آن خارج شود، ما هیچ کاری نمی‌توانیم برای متوقف کردن آن انجام دهیم. "

رابرت مالی در ادامه به بی‌اساس بودن ادعاها درباره اینکه ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد نیز اذعان کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا ایران مصمم به ساخت سلاح است گفت: بدون استناد به آنچه جامعه اطلاعاتی در این خصوص خواهد گفت، می‌توانم بگویم که فکر می‌کنیم در مقطع فعلی به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 3
    مگه احمقیم با شیطان بزرگ که پایبند به هیچ پیمان و قراردادی نیست و در هر جنگ افروزی و غارتگری و دزدی نقش اساسی دارد ، چند باره توافق کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 0
    باید بهش بگین اتفاقأ ما هم نمیتونیم تضمینی بهتون بدیم، ممکنه مجلس بعدی یا رئیس جمهور بعدی ما بلافاصله پس از انتخاب از برجام خارج شود، پس بیایید برای هر دو طرف مجازات های برابر جهت خروج از برجام بگذاریم، قبوله؟!
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 1
    این واقعا یک شوخی بزرگ توسط یک جوکر است! آنها فکر می کنند می توانند کیک را نگه دارند و در عین حال آن را هم بخورند! دوره انحصار تمام شده است....
  • SE ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 1
    تحریمها برداشته نشود باید بمب اتم را بسازیم
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 2
    کاملا" مشخص آمریکایی ها همچون گذشته چه قصد و نیتی دارند توافقی که هیچ دستاوردی برای ایران نداشته باشد و فقط صنعت هسته ای ایران رو عقیم و ناتوان و زمین گیر کنند تا دولت بعدی آمریکا بعد از کسب این دستاوردها برای آمریکا با اطمینان خاطر مجددا" از برجام خارج شود و تحریم‌های مجدد و فشارهای بیشتر به ایران .. این بازی کثیف صهیونیستی هیچ پایانی نخواهد داشت ایران دیگر نباید وارد این بازی زیان بار و خسارت بار شود
  • ایران iran IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 1
    یک مسلمان ایرانی نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ! آزموده را آزمودن خطاست !
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    تو رو خدا ببینید الان زیباکلام مفتخور میاد میگه نه، امریکا خارج نمیشود و مردم امریکا نمیزارن دولت امریکا خارج شود
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    خب اگر دولت منحوس امریکا تضمین پایبندی نمی دهد ما دنبال چه هستیم؟ توافق باچنین بی مغزهایی به چه درد می خورد؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 4
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    عجب ! رییس جمهور بعدی بیاد و دوباره توافق رو پاره کنه و روز از نو روزی از نو!!! این میون کدوم طرف خسارت می بینه؟ شما ها که نه، این ایرانه که همه دستاوردهای خودش رو داده رفته به امید اینکه برجام پابرجاست اما با دولت بعدی آمریکا همه چی تمام. اونوقت بگو ببینم مغز کل، کردم شرکت خارجی و یا سرمایه گزاری خاضذچر میشه در ایران سرمایه گذاری کنه وقتی هیچ تضمینی برای خروج دوباره آمریکا از برجام نیست؟ این خیال کرده ایرانیان حالشون نیست؟! نه دادا، اونی که فکر کردی ما هستیم خودتی و بقیه اعضای برجام اتفاقاً.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 0
    زمستان غرب نزدیک ...
  • حسین IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    توافق دوباره با امریکای عهد شکن خیانت به خون شهیدان هست.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    خودشون دارن می گن اما ظاهراً یک عده در داخل نمی خوان قبول کنن ..‌
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    تمام اونایی که از نظر داشتن اطلاعات سری توی سرها دارند به خوبی میدانند که ایران قصد ساخت بمب اتمی رو نداره.اما اون احمقهای داخلی و یا خارجی که واقعا فکر میکنند ما به دنبال بمب هستیم چرا نمیفهمند ما اگر بخواهیم و به فرض اینکه نمیتوانیم انرا تولید کنیم لااقل میتوانیم اندا از کره شمالی بگیریم.پس ابنهمع دست و پا زدن برای مثلا مانع تراشی سر راه ما فقط فیلمبازیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس