کد خبر 1422084
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
بلایی که کار با تلفن همراه بر سر بدنتان می آورد

خم کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه فشار زیادی به گردن وارد می‌کند، تا جایی‌که اثر آن با اثر آویزان کردن وزنه ۲۷ کیلوگرمی از گردن برابری می‌کند.

به گزارش مشرق، نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد که سر خم کردن و نگاه کردن به پایین برای کار کردن با تلفن همراه معادل وزنه‌ای ۲۷ کیلوگرمی روی گردن شما نیرو وارد می‌کند. این نیرو مشابه این است که یک مورچه‌خوار غول‌پیکر یا چهار توپ بزرگ بولینگ از گردنتان آویزان شده باشد؛ تازه شما چندین بار در روز دارید این کار را انجام می‌دهید.

ما انسان‌های امروزی به‌طور متوسط حدود ۴ ساعت از شبانه‌روز را به پایین نگاه می‌کنیم تا موبایل خود را چک کنیم یا چیزی را بخوانیم. این کار معادل ۱۴۰۰ ساعت فشار اضافی در سال روی ستون فقرات گردنی (بخشی از گردن که درست بالای شانه‌ها قرار دارد) است. پژوهشی جدید نشان می‌دهد که هر وقت این کار را انجام می‌دهیم، معادل وزن ۲۷ کیلوگرم نیرو به گردن‌های خود وارد می‌کنیم. این مقدار نیرو با وزن ۴ توپ بولینگ یا کودکی هشت‌ساله برابری می‌کند. از همه بدتر این‌که هنوز نمی‌دانیم تأثیرات درازمدت این کار چه خواهد بود.

خیره شدن به موبایل و فشار ۲۷ کیلویی بر ستون فقرات

کنترل معضلِ استفاده از موبایل و تبلت در کودکان

این پژوهش به رهبری کنت هانسراج، جراح ارشد ستون فقرات و ارتوپدی در مرکز توان‌بخشی و جراحی نخاع نیویورک انجام شد که از مدل سه‌بعدی ستون فقرات برای اندازه‌گیری تأثیرات کشش ثابت سر به سمت پایین برای چک کردن تلفن همراه استفاده کرده بود. به دلیل اینکه سر با وزن ۵.۵ کیلوگرم بسیار سنگین است، وقتی‌که برای مدت طولانی به پایین نگاه می‌کنیم، گشتاور زیادی روی گردن اعمال می‌کنیم. گروه هانسراج برای نمایش شهودی اثر این گشتاور، آن را با آویزان کردن وزنه‌ای از گردن شبیه‌سازی کرد و با نتایج غیرمنتظره‌ای روبرو شد.

هانسراج در ژورنال Surgical Technology International گزارش می‌دهد: «وقتی که سر به سمت جلو خم می‌شود، این نیروها برای ۱۵ درجه شیب به اندازه ۱۲ کیلوگرم، برای ۳۰ درجه به اندازه ۱۸ کیلوگرم، در ۴۵ درجه به اندازه ۲۲ کیلوگرم و در ۶۰ درجه، ۲۷ کیلوگرم خواهند بود. وقتی که زاویه سر روبه‌جلو تغییر می‌کند، وزن مشاهده‌شده توسط ستون فقرات به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. این فشارها ممکن است منجر به سایش، پاره شدن و آسیب گردن شده و حتی شاید هم به جراحی ختم شود».

اما این بدان معنی نیست که تلفن خود را به بیرون از پنجره پرتاب و استفاده از ابزارهای الکترونیکی را برای همیشه فراموش کنید، فقط کافی است نترسید و بر خود مسلط باشید. یک فیزیوتراپ اهل سیدنی به نام تیمر سابت می‌گوید که درد گردن علاوه بر استفاده از تلفن همراه می‌تواند به خاطر مجموعه‌ای از عوامل، همچون سن، جنسیت، نوع کار و استرس‌ها هم باشد.

او می‌گوید: «از یک چشم‌انداز مطلقاً فیزیکی، یافته‌های پژوهش اخیر منطقی به نظر می‌رسد، ولی حال می‌دانیم که درد چندبعدی است. مجموعه رو به افزایشی از داده‌ها در مورد اختلال‌های ژنتیکی، ویژگی‌های رفتاری و احوال شخصی و همچنین محیط فیزیکی وجود دارد که ارتباطشان با درد گردن کشف شده است».

هانسراج اذعان می‌کند که منطقی نیست انتظار داشته باشیم همه مردم گوشی‌هایشان را کنار بگذارند تا ستون فقراتشان را نجات دهند، ولی می‌گوید که صرف آگاهی از مشکل و تلاش برای اصلاح نحوه در دست گرفتن گوشی، می‌تواند در درازمدت مفید باشد.

منبع: خبر آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیوا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    8 1
    چطور برای مطالعه و کتاب خواندن ، هیچ تا حالا نگفتید که سر به جلو خم بشه مضر است ؟!!! تازه ما لم میدیم روی کاناپه و دراز کشیده به موبایلمون ور میریم پس فشار به گردن نمیاد😂😂😂
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 0
    دارین اااز الان مردم رو به عدم استفاده از موبایل بخاطر حذف پیامرسانها تشویق میکنید خخخ من روی تخت خوابم دراز کشیده موبایل نگاه میکنم
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    اینستااگرام را وصل کنید نگران سر و گردن ما نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس