کد خبر 1421374
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
اعتراض شدید ژاپن به بازداشت کنسول توکیو در روسیه

بازداشت کنسول ژاپن در شهر ولادی‌وستوک روسیه و اقدام مسکو در «عنصر نامطلوب» خواندن او واکنش اعتراض‌آمیز توکیو را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، در شرایطی که بحران روابط آمریکا و متحدانش با روسیه ادامه دارد، دستگیری یک دیپلمات ژاپنی در روسیه باعث تنش در روابط توکیو و مسکو شده است.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، وزارت خارجه ژاپن «میخائیل گالوزین» سفیر روسیه در ژاپن را به این وزارتخانه احضار کرده و اعتراض توکیو درباره بازداشت کنسول ژاپن در ولادی وستوک را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، رسانه‌های ژاپنی از قبیل «تاس» خبر دادند که یوشیماسا هایاشی وزیر خارجه ژاپن از اقدام روسیه در بازداشت کنسول توکیو در ولادی وستوک به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه ژاپن در توضیح حضور سفیر روسیه در ژاپن در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، اقدام مسکو در بازداشت «موتوکی تاتسونوری» را نقض کنوانسیون وین و تعهدات بین‌المللی خواند و  «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.

به گفته یوشیماسا هایاشی، ژاپن خواستار عذرخواهی روسیه است چرا که دیپلمات بازداشت شده این کشور در روسیه هرگز در هیچ فعالیت غیرقانونی شرکت نداشته است.

به رغم اظهارات مقام‌های ژاپنی، «سرویس امنیت فدرال روسیه» پیشتر اعلام کرد که موتوکی تاتسونوری کنسول ژاپن در ولادی وستوک روسیه به دلیل دریافت اطلاعات محرمانه درباره روسیه بازداشت شد.

بنا بر اعلام این نهاد امنیتی روسیه، دیپلمات ژاپنی اطلاعاتی محرمانه درباره همکاری روسیه با یک کشور حوزه اقیانوسیه و تاثیرات سیاست تحریمی غرب بر وضعیت اقتصادی دریافت کرده است.

به دنبال بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه، وزارت خارجه این کشور موتوکی تاتسونوری را عنصر نامطلوب خواند و به این دیپلمات ژاپنی برای خروج از روسیه ۴۸ ساعت مهلت تعیین کرد.

تنش تازه در روابط ژاپن و روسیه در شرایطی ایجاد شده که توکیو و مسکو از زمان شدت گرفتن بحران اوکراین روابطی متشنج داشته‌اند. ژاپن به دنبال آغاز جنگ روسیه و اوکراین، همراستا با مواضع آمریکا دست به اقداماتی بی سابقه از قبیل اعمال تحریم‌ها زده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس