کد خبر 1421321
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
گام جدید بانک مرکزی برای شفافیت در بازار ارز

معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.

به گزارش مشرق، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.

ابوذر سروش گفت: با پایان مهلت دو هفته‌ای تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نقض کننده ضوابط نرخ سود علی الحساب سپرده مدت دار، این موسسات و بانک‌های متخلف به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شوند.

طبق اعلام بانک مرکزی، معاون این بانک اظهار کرد: در بخشنامه‌ای که هشتم شهریور امسال به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی ابلاغ شد، آمده است " حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله،‌ برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف از نرخ‌های مصوب ابلاغی تخطی می‌کنند؛ لذا به این دسته از موسسات و بانک‌ها تذکر داده شد".

وی افزود: ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی الحساب یاد شده بدون توجه به پیامدهای آن توسط برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور موجب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، ‌سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری را فراهم کرده است.

به گفته سروش، در این بخشنامه بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تاکید شد و مجددا به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود موصوف برای رعایت مقررات یاد شده،  یادآوری شد که مسئولیت حسن اجرای  ضوابط و دستور العمل‌های ابلاغی برعهده هیئت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی است و تاکید شد که بانک مرکزی بر رعایت نرخ‌های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیات انتظامی بانک‌ها برخورد قاطع خواهد کرد.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: در پی ابلاغ این بخشنامه با اعضای هئیت مدیره بانک‌های متخلف جلسات جداگانه‌ای برگزار شد و مهلتی دو هفته‌ای تا پایان شهریورماه برای اصلاح امور به این بانک‌ها داده شد.

وی گفت:‌ هم اکنون با اتمام این مهلت ارزیابی بانک‌ها آغاز شده است و برآوردها نشان می‌دهد که دست کم شش بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها نهایی شده و در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.

سروش خاطرنشان کرد: ‌معرفی هیئت مدیره بانک‌ها به هیات انتظامی پیامدهای خاصی برای بانک‌ها دارد که با توجه به جمع بندی هیات انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هئیت مدیره را شامل می شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    12 0
    نام بانکها منتشر شود.
  • پرسپولیس کهکشانی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    29 9
    یکی بگه بانک میخواد سود زیاد بده ، به شماها چه آخه؟؟! آخه با این تورم وحشتناک نباید بانک سود بده؟؟؟!! سود بانکو ی مشت پیرمرد پیرزن بیچاره میگیرن که نمیتونن کار کنند..وگرنه با این تورم ثانیه ای کی پول تو بانک میذاره؟؟؟؟؟؟!!!!!
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      9 21
      خود بانکها با خلق پول عامل تورم هستن، سودی که به مردم میدن در برابر دزدی که از پول ملی و ایجاد تورم میکنن هیچی نیست. تو اقتصادهای پیشرفته سود بانکی زیر ۲ درصد و تورم هم در همین حد هست. اگه تورم ایجاد نکنن کسی محتاج اون چندرغاز سودشون نیست.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    10 8
    چرا این حرام خوارها با تولید نقدینگی باعث گرانی می شوند؟!! بانک مرکزی تو دهن این فاسد کننده های اقتصاد کشور بزن.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    9 4
    بانکهای دزد ربوی
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    9 1
    " با توجه به جمع بندی هیات انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هئیت مدیره را شامل می شود ." میگم با این سخت گیری نکشیدشون یه وقت. این همه بانکا رباخواری میکنن، پول مردمو بین هیئت مدیره و کارمندای خودشون در قالب پاداش و وام بی بهره تقسیم میکنن. با بالا بردن بهره بانکی و خلق پول باعث تورم میشن، این همه به اقتصاد ضربه میزنن. اونوقت شما میخواین بهشون تذکر بدید؟ بیخیال .
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    4 0
    بانکهای تورم زا
  • ناشناس IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    15 0
    وقتی تورم 60 درصد است و بانک ها دارن 18 درصد سود میدن . در حقیقت بانکها دارن 42 درصد به سپرده گذار زیان وارد میکنند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس