حجم تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسید

مشاور امور بین الملل و توافق نامه های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر حجم تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا به پنج میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، میرهادی سیدی در یک گفت و گوی رادیویی، اظهار کرد: ایران یک موافقت نامه تجارت ترجیحی با پوشش محدود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از سه سال پیش اجرایی کرده است. وقتی این موافقت نامه اجرایی می‌شد مجموع حجم تجارت دو طرف ۲,۵ میلیارد دلار بود که هم اکنون این عدد به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر اقلام اصلی واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کالاهای اساسی مثل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی و نظایر آن است.

وی همچنین در خصوص پیش بینی حجم تجارت ایران با کشورهای حوزه اوراسیا تا پایان سال ۱۴۰۱ افزود: عوامل مختلفی در این قضیه دخیل است و به راحتی نمی‌توان حجم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا را پیش بینی کرد اما طی یک تا دو ماه اخیر تجارت بین دو طرف افزایش قابل توجهی داشته است.

سیدی اضافه کرد: بر آورده‌ای مطالعاتی نشان می‌دهد نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جای رشد دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و همینطور تمرکزی که سازمان توسعه تجارت ایران بر این حوزه دارد امید می‌رود افزایش تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با نرخ رشد بیشتری امسال هم ادامه پیدا کند.

مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اتحادیه اوراسیا ضمن داشتن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت یک سرزمین گستره با تولیدات به نسبت متنوع است.

وی افزود: ایران نیازهای وارداتی عدیده ای دارد و هم اکنون این نیاز از کشورهای مختلف در حال تأمین است.

سیدی یادآور شد: کالاهای متنوعی در بازار اوراسیا تولید ولی کمتر از این حوزه وارداتی رخ داده است؛ برای مثال گوشت قرمز به وفور در این بازار یافت اما به دلایل مختلف کالای مزبور از کشورهای مختلفی مثل برزیل به صورت سنتی وارد می‌شود و کمتر تمایل بوده از بازار اوراسیا گوشت قرمز وارد کشور شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    امروز به نقل از یکی از مسوولین اتاق بازرگانی اگه اشتباه نکنم، درآمد ماهانه عراق از فروش نفت ۱۱ میلیارده اونوقت اوراسیا ۵ میلیارد؟ خیلی ناچیزه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس