ترکیه

وزیر انرژی ترکیه از بهره‌برداری اولین واحد نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» در سال آتی میلادی خبر داد.

به گزارش مشرق،«فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه امروز (دوشنبه) از تسریع در ساخت نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور و بهره‌برداری از اولین واحد آن در سال آتی میلادی خبر داد.

به نوشته روزنامه ینی شفق، او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: در مورد نیروگاه اتمی آق‌قویو توافق حاصل شده است. وزارت ما و همچنین رئیس جمهور تلاش زیادی کرده‌اند تا طرف های درگیر در این پروژه را به اجماع ترغیب کرده و بر مشکلات پیش آمده غلبه کنیم».

وزیر انرژی ترکیه تأکید کرد: «کار با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت، برنامه زمانبندی پروژه برای ما اجباری است، زیرا باید بهره‌برداری از اولین واحد را در سال ۲۰۲۳ آغاز کنیم».

این نیروگاه در روستایی که نام نیروگاه نیز از آن گرفته شده در استان «مرسین» (جنوب ترکیه) واقع است. رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۸ مرداد ماه به استان مرسین رفت تا از این نیروگاه بازدید کند.

ترکیه از دهه هفتاد میلادی در تلاش برای ساخت چند نیروگاه اتمی بوده؛ اما تلاش‌های این کشور تا زمان امضای توافق همکاری با روسیه در سال ۲۰۱۰ برای ساخت نیروگاهآق قویو -اولین نیروگاه اتمی در خاک ترکیه- همواره با شکست همراه بوده است.

از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نهم مهرماه سال گذشته گفته بود که «ولادیمیر پوتین» و رجب طیب اردوغان در دیدار بایکدیگر در سوچی درباره امکان ساخت دو نیروگاه اتمی در خاک ترکیه با کمک مسکو رایزنی و تبادل نظر کرده‌اند.

 ساخت و سازها در نیروگاه آق قویو از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و ترکیه در آن زمان از طرح خود برای ساخت دو نیروگاه دیگر خبر داد؛ نیروگاه‌هایی که یکی از آن‌ها در کرانه دریای سیاه در استان‌ «سینوپ» توسط ژاپن و فرانسه احداث خواهد شد و دیگری در منطقه «تراکیه» که چین ساخت آن را برعهده خواهد گرفت.

طبق اظهارات رجب طیب اردوغان، داده‌های وزارت انرژی ترکیه و شرکت عهده‌دار پروژه «روس‌اتم»، نیروگاه اتمی آق قویو از چهار رآکتور برخوردار خواهد شد و انرژی هر کدام از این رآکتورها ۱۲۰۰ مگاوات و مجموع انرژی آن‌ها ۴۸۰۰ مگاوات خواهد بود؛ رآکتورهایی که به گفته مقامات ترکیه، نیاز استانبول به انرژی را تأمین خواهد کرد و به ده درصد از نیاز برق  ترکیه پاسخ خواهد داد.

به گفته رسانه‌ها هزینه این طرح ۲۰ میلیارد دلار است. ۱۳ هزار مهندس ترکیه‌ای در حال کار روی این طرح هستند که از این تعداد، ده هزار مهندس ترکیه‌ای و سه هزار مهندس دیگر روسی هستند. آق قویو به آنکارا این اجازه را خواهد داد به جمع کشورهای هسته‌ای که در حال حاضر تعداد آن‌ها به ۳۲ کشور می‌رسد، بپیوندند.

وبگاه العربی الجدید چندی پیش در گزارشی نوشت که پس از اتمام طرح برای ۴۰۰۰ نفر در ترکیه فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و این پروژه با استفاده از فناوری هسته‌ای حدود شش میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه کمک خواهد کرد.

العربی الجدید در ادامه اشاره می‌کند که اردوغان حدود دو سال پیش اظهاراتی درباره مسئله هسته‌ای بر زبان آورده بود که جنجال‌آفرین شد. او گفته بود که ترکیه باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شده است. رئیس‌جمهور ترکیه‌ به‌نوعی اشاره کرده بود که هدف ترکیه برای ورود به جمع کشورهای هسته‌ای روی میز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    6 2
    خوبه
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 6
      حیوونی ها ناچارند با زباله های اتمی‌شون هم بمب اتمی بسازند، خب نمیشه ریختشون توی دریا که.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 6
    ترکیه نمی تواند مثل ایران نیروگاه اتمی بسازد . ایران در حال ساخت نیروگاه هسته ای دارخوین است.
  • آرش IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    9 2
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس