طی چند سال گذشته ارتودنسی نامرئی به عنوان بهترین روش مرتب سازی دندان ها در سطح جهان معرفی شده و امروزه این روش به صورت حرفه ای و جدی  در ایران نیز انجام داده می شود. بزرگسالان برای انجام این درمان هیچ محدودیت خاصی ندارند اما سوال اینجاست که آیا کودکان و نوجوانان نیز مانند بزرگسالان می توانند ارتودنسی نامرئی هزینه انجام دهند؟ پاسخ این سوال را در این صفحه بخوانید.

آیا ارتودنسی نامرئی جدید، برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یعنی مرتب کردن دندان ها با کمک وسایلی که حین استفاده قابل توجه نیستند و یا توسط دیگران به سختی دیده می شود. رایج ترین نوع ارتودنسی نامرئی، استفاده از الاینرهای شفاف است. الاینرها، قالب های پلاستیکی شفافی هستند که به صورت اختصاصی برای هر شخص ساخته شده و در مدت زمان کوتاهی دندان ها را مرتب می کنند. آن ها زمانی که روی دندان ها هستند اصلا قابل توجه نیستند.

آیا کودکان می توانند ارتودنسی نامرئی انجام دهند؟

پاسخ به این سوال به دو عامل اصلی بستگی دارد:

1. سن و سال کودکان

نامرتبی دندان کودکان معمولا طی دو مرحله برطرف می شود. به همین جهت به ارتودنسی کودکان؛ اصطلاحا ارتودنسی دو مرحله ای یا دوفازی نیز گفته می شود. مرحله اول در سنین 6 تا 10 سالگی انجام می شود. در این مرحله مشکلات اولیه مربوط به نامرتبی تشخیص داده شده و در اسرع وقت درمان می شوند و یا از بروز مشکلات آینده پیشگیری می شود.

در مرحله اول ارتودنسی کودکان وسایل معدودی توسط متخصص ارتودنسی بکار گرفته می شود و ما در این مرحله به هیچ عنوان نمی توانیم ارتودنسی نامرئی با الاینرها را برای کودکان در نظر بگیریم. بنابراین در سنین 6 تا 10 سال ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب نیست.

در مرحله دوم نامرتبی هایی که در مرحله اول برطرف نشده را حل می کنند. در این مرحله، کودکان چه مرحله اول را طی کرده باشند چه نه، می توان با کمک الاینرهای شفاف دندان هایشان را مرتب کرد. هزینه ارتودنسی دندان با الاینرها برای کودکان بسیار کمتر از هزینه ارتودنسی بزرگسالان است.

2. شدت مشکل کودک

اگر شدت نامرتبی کودکان زیاد باشد فقط با ارتودنسی ثابت می توان اقدام به مرتب سازی دندان آن ها کرد. اما اگر شدت نامرتبی جزئی تا متوسط باشد بهترین روش ارتودنسی دندان برای آن ها قطعا ارتودنسی نامرئی است.

آیا ارتودنسی نامرئی جدید، برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

8 مزیت برتر ارتونسی نامرئی نسبت به روش های دیگر چیست؟

1. بهترین  و راحت ترین شکل ارتودنسی دندان است

ارتودنسی نامرئی هیچ محدودیت خاصی برای افراد (مخصوصا نوجوانان و جوانان) ایجاد نمی کند. طی 3 سال اخیر از این روش به عنوان بهترین روش ارتودنسی دندان یاد می شود و میلیون ها نفر در جهان با کمک آن دندان هایشان را مرتب کرده اند.

2 . به اندازه ارتودنسی ثابت موثر است

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف زمانی که به درستی تجویز و  استفاده شود به اندازه ارتودنسی ثابت معمولی موثر است. طیف زیادی از نامرتبی های دندانی با این روش اصلاح می شوند اما اگر میزان نامرتبی جزئی تا متوسط است کاندید عالی برای این روش هستید. در واقع ارتودنسی نامرئی روش مناسب و ایده آلی برای بیشتر افراد جامعه است زیرا بیشتر افراد نامرتبی های جزئی تا متوسط دارند و درصد کمی ناهنجاری های شدید دارند. این درصد کم حتما باید ارتودنسی ثابت انجام دهند.

3. نیاز به جلسات ویزیت کمتری دارد

کسانی که ارتودنسی ثابت انجام می دهند باید هر ماه یکبار برای ویزیت به متخصص ارتودنسی خودشان مراجعه کنند. این می تواند کمی کودکان و نوجوانان را دچار استرس کند. با این حال ارتودنسی نامرئی مزیت بزرگی در این خصوص دارد. دیگر لازم نیست مانند ارتودنسی ثابت هر ماه برای ویزیت و معاینه وقت بگیرید بلکه جلسات شما کمتر می شود. مثلا ممکن است به دو ماه یکبار برسد.

آیا ارتودنسی نامرئی جدید، برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

4. تمیز کردن الاینرها ارتودنسی شفاف کار آسانی است

تمام وسایل ارتودنسی زمانی که استفاده می شوند باید به صورت منظم تمیز شوند. اینکار یا با کمک مسواک و یا با مواد خاصی انجام می شود. سیم و براکت ارتودنسی ثابت به دلیل نداشتن دید کافی، زمانبر بودن و عدم دسترسی به تمام بخش هایش بسیار سخت تمیز می شود اما تمیز کردن الاینرها کار آسانی است زیرا آن ها را برداشته و زیر شیر آب شستشو می دهید. همچنین هر هفته با محلول شستشو دهنده استریل می شوند و زمان زیادی برای اینکار نیاز نیست.

5. خطر ایجاد پوسیدگی دندان را کاهش می دهد

ارتودنسی ثابت فلزی با خطر ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان همراه است. زیرا ذرات ریز مواد غذایی به سادگی در بین دندان ها و وسایل ارتودنسی به دام می افتند و آن ها باید زمان زیادی صرف تمیز کردن دندان های خود کنند. اگر افراد در تمیز کردن دندان ها با ارتودنسی ثابت تلاش نکنند و زمان کافی اختصاص ندهند تا پایان درمان ممکن است برخی از دندان ها دچار پوسیدگی و حفره شوند.

اما ارتودنسی نامرئی خطر ایجاد پوسیدگی را کاهش می دهد. زیرا افراد هر زمان که بخواهند دندان هایشان را تمیز کنند الاینرهای شفاف خود را برداشته و دندان ها را مسواک می زنند.

6. ارتودنسی نامرئی برای ورزشکاران بهترین روش ارتودنسی دندان است

نوجوانان و افراد بزرگسالی که ورزش می کنند و یا یک حرفه ورزشی را به صورت تمام وقت دنبال می کنند معمولا در خطر آسیب به دهان و دندان قرار می گیرند. ممکن است زمین بخورند، ضربه به آن ها وارد شود و یا اینکه به دلایل مختلف دچار آسیب دیدگی و مصدومیت شوند.

اگر آن ها ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده باشند احتمال شکسته شدن سیم و براکت و سایر اتصالات ارتودنسی ثابت بسیار بالا خواهد بود. اگر این اتفاق بی افتد سیم و براکت شکسته ممکن است باعث آسیب به دهان و دندان شود. این در حالیست که کوچکترین آسیبی از جانب ارتودنسی نامرئی شفاف به دهان و دندان کودک وارد نمی شود. حتی الاینرها از دندان های ورزشکاران محافظت می کنند.

7. اعتماد به نفس افراد را بیشتر می کند

بیشتر افرادی که ارتودنسی ثابت فلزی انجام می دهند معمولا از خندین زیاد یا نشان دادن دندان هایشان هراسان هستند. به نظر میرسد دلیل این امر ترس از قضاوت دیگران باشد. بنابراین کودکانی که در جمع دوستان و یا در مدرسه هستند یا بزرگسالانی که در محل کار هستند به دلیل ترس از قضاوت دیگران معمولا چندان در گفتگوها مشارکت نمی کنند و غالب اوقات نمی خندند یا حس خوبی ندارند.

اما ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف به راحتی بر این چالش غلبه می کند زیرا کاملا نامرئی است و اصلا دیده نمی شود. در نتیجه کودکان و نوجوان شما یا خودتان بدون ترس از قضاوت دیگران می توانید دندان هایتان را مرتب کنید. الاینرهای شفاف چه در طول درمان و چه بعد از آن همواره باعث افزایش اعتماد به نفس می شوند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس