شناور بدون سرنشین آمریکا

با توجه به اینکه هرگونه اشتباه یا تعدی نیروهای ارتش آمریکا در آبهای جنوب، موجب دستگیری آنها توسط کشورمان و آبروریزی بین‌المللی برای این کشور می‌شود، این جاسوسی به شناورهای بدون سرنشین محول شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر و پس از آنکه تلاش آنها برای تحمیل متن یکطرفه توافق رفع تحریم ها به کشورمان با شکست مواجه شد، اعلام کردند نیروهای ارتش این کشور ۲ بار نیروهای دریایی کشورمان را مجبور کرده اند تا شناورهای توقیفی این کشور را رها کنند. این ادعای جالب بعدا اصلاح و اینگونه تکمیل شد که البته نیروهای ایرانی برخی تجهیزات مهم این شناورها را از روی آنها جدا کرده اند.

هرچند که این لاف در غریبی، با انتشار جزییات مکالمه نیروهای دریایی آمریکا و ایران، جذابتر خواهد شد چراکه یگانهای سپاه و ارتش، ضمن تذکر جدی به نحوه فعالیت این شناورها، تضمین های لازم را از نیروهای امریکایی دریافت و سپس شناورهای بدون سرنشین را آزاد کرده اند. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود، همچنین اعلام کرده که این شناورها هیچ خطری برای رفت و آمد دریایی نداشته و بیش از ۲۰۰ روز متوالی، بدون هیچ حادثه‌ای در دریای سرخ  فعال بوده اند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات برخورد ناوشکن جماران با قایق‌ آمریکایی/ رزمایش زمینی برگزار می‌کنیم

لشکر پهپادهای شناسایی و انتحاری ایران به آبهای دوردست می‌روند/ پازل مهم برای عملیاتی شدن «موشک ابومهدی» در نیروی دریایی ارتش تکمیل شد +عکس و فیلم

جزییات این اطلاعیه، دروغی دیگر را از ارتش آمریکا که تلاش کرده با بیانیه ای، سراسیمه به توضیح این شکست بپردازد، آشکار خواهد کرد چراکه در سپتامبر سال گذشته یعنی بیش از ۳۰۰ روز قبل، رسانه های آمریکایی از تشکیل یک گروه ضربت بدون سرنشین در منطقه عقبه اردن خبر داده بودند که شناورهای بدون سرنشین مذکور به نام Saildone USV در آن به فعالیت مشغول شده اند.

چند ماه بعد و در دسامبر سال گذشته (اواخر پاییز سال ۱۴۰۰)، فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده (NAVCENT) اعلام کرد آزمایش عملیاتی این شناور در محدوده منطقه پنجم و خلیج فارس نیز انجام شده است تا مرکز این بخش در بحرین نیز به چنین شناوری مجهز شود.

چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس

طبق این اطلاعیه، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، استفاده از این قایق‌ های بدون سرنشین که مجهز به فناوری هوش مصنوعی هستند را در منطقه خاورمیانه و خلیج ‌فارس افزایش می دهد.

شناور بدون سرنشین آمریکایی چه ویژگی هایی دارد؟

سامانه کاوشی موسوم به Saildrone Explorer USV یک شناور سطحی بدون سرنشین است که توسط کمپانی آمریکایی Saildrone توسعه یافته که این شرکت، در زمینه ساخت سیستم های بدون سرنشین تخصص دارد. هدف از ساخت و توسعه این شناور کاوشی بدون سرنشین به سفارش ارتش آمریکا، جمع آوری اطلاعات با کیفیت بالا از دریاها و آبهای آزاد به شکل خودکار اعلام شده که در ادامه، توسط سامانه ها پردازش شده و برای ماموریت های مختلف به کار گرفته می شود.  

این شناور کاوشی یک بال بسیار محکم و بلند، یک دکل طولی و یک دم افقی دارد. زاویه بال از طریق ابزاری در انتهای دم قابل تغییر بوده تا در بهترین موقعیت مکانی نسبت به باد قرار گرفته و باله بلند را در موقعیت مناسب قرار دهد. طول بدنه Saildrone Explorer USV حدود ۷ متر بوده و ارتفاع بال آن ۵ متر می رسد در حالی که آبخور آن دو متر طول دارد. این شناور به صورت خودکار درون دریاها و از طریق جریان باد و امواج به کمک مسیریابی نقطه ای GPS مسیر خود را پیدا می کند. عملکرد این شناور به طور دائم توسط یک اپراتور نظامی کنترل می شود که با استفاده از ارتباطات ماهواره ای می تواند آن را کنترل کرده و به آن فرمان بدهد.

چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس

این شناور کاوشی مجهز به گیرنده فرستنده سیستم شناسایی خودکار، منعکس کننده های راداری، چراغ های مسیریابی و حداقل چهار دوربین با کیفیت است تا رصد کاملی از منطقه، حین انجام عملیات در دریاها داشته باشد. این شناور سنسورهای متفاوتی را نیز با خود حمل می کند تا از همه جهت، به کسب اطلاعات بپردازد. همچنین امکان نصب رشته ای از دوربین های هوشمند مانند دوربین های ۳۶۰ درجه ای با کیفیت بالا همراه با سیستم شناسایی هدف برای تصویربرداری هوشمند روی این شناور بدون سرنشین وجود دارد. شناور Saildrone  به سیستم هایی مجهز شده که انرژی خورشیدی و بادی را برای تامین نیرو جذب می کند. قدرت باد پیشرانه تولید شده از عبور باد از روی بال برای به پیش بردن کل پلتفرم استفاده می شود در حالی که انرژی خورشیدی پنل های نصب شده روی بال و بدنه، برای راه اندازی سنسورها و سیستم های الکترونیکی به کار می رود.

این شناور می تواند با سرعت متوسط ۵.۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و به مدت بیش از یکسال، عملیات های درازمدت برای جمع آوری داده های مختلف را در دریا و اقیانوس ها انجام دهد بدون اینکه به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیاز داشته باشد.

طرح آمریکا برای ایجاد شبکه شناورهای بدون سرنشین در اطراف ایران

با توجه به اینکه یکی از راه های مقابله دولت و ارتش آمریکا با توان اقتصادی و نظامی کشورمان، رصد دقیق فعالیت های دریایی کشورمان است، رسانه های غربی در ماه های گذشته اعلام کرده بودند نیروی دریایی آمریکا قصد دارد ظرف یکسال آینده، ۱۰۰ شناور بدون سرنشین تجسسی کوچک را با کمک کشورهای مختلف منطقه در آبهای محدوده فعالیت کشتی های تجاری و نظامی ایران فعال کند که شامل آبهای جنوب کشور تا دریای سرخ و اقیانوس هند خواهد شد.

با این اقدام، منطقه ‌ای وسیع از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران، بیش از گذشته تحت پوشش سیستم های جاسوسی و دخالت های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا شده و اطلاعات جمع آوری شده، برای مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین (با نام مرکز «عملیات رباتیک» ) و مرکز عملیات های خاص این کشور در اردن ارسال شود که یک تهدید و اقدام مستقیم علیه امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس

بر این اساس، طرح شبکه شناورهای بی ‌سرنشین که حدود یکسال از عمر آن می‌ گذرد، بخشی از تلاش ‌های آمریکا برای گسترش همکاری بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است که به دنبال انعقاد پیمان موسوم به آبراهام زمینه آن فراهم شد. در ادامه این پیمان، مواردی چون ایجاد یک شبکه دفاع هوایی منطقه ‌ای علیه کشورمان نیز پیش بینی شده است.

چرا سپاه و ارتش به سراغ چشم فتنه رفتند؟

رصد اقدامات تحقیقاتی و شناسایی ارتش آمریکا در سالهای گذشته نشان می دهد به طور معمول، سامانه هایی که ابتدا مورد آزمایش قرار می ‌گیرند، غیرمسلح هستند اما بسیاری از آنها، در آینده نزدیک به سمت مسلح شدن حرکت می کنند. ضمن آنکه همواره در سالهای گذشته، نیروی دریایی آمریکا تمرکز اصلی عملیات دریایی خود در خلیج ‌فارس را بر تقویت سامانه ‌های جدید و بدون سرنشین قرار داده که شامل انواع هواپیماها، زیرسطحی ها و شناورهای جدید است. برد کوپر فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده نیز چندی پیش اعلام کرده بود که اطلاعات این فناوری های جدید، در درگیری ها بسیار بالاست و داده های دریایی، در زمان بروز هرگونه تنش و جنگ، برای ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا بسیار ارزشمند است!

در حقیقت، این شناورها که به نظر می رسد در صورت عدم مقابله، به سرعت تعداد و سامانه های آنها افزایش خواهد یافت، نقش چشم جدید ارتش آمریکا برای مقابله با توانمندی های کشورمان را ایفا خواهند کرد و طبیعتا نمی توان نسبت به این تهدید مستقیم، بی تفاوت بود. این قایق ها، نیروی دریایی آمریکا را قادر می سازد تا داده های دریایی منطقه مورد نظر را به صورت ۲۴ ساعته جمع آوری کند و پایگاه داده خود را به صورت جدی بهبود ببخشد. ضمن آنکه در صورت موفقیت، دهها فروند از این شناورها در نقاط مختلف منطقه مستقر خواهند شد که رصد و مقابله با آنها بسیار سخت تر از شرایط فعلی است و چه بهتر که از هم اکنون، یگانهای سپاه و ارتش به شکار و مقابله با آنها بپردازند.

چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس

ضمن آنکه بررسی ها نشان می دهد طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از قایق‌ های بدون سرنشین آمریکایی خارج از پروتکل‌های مربوط به استفاده از شناورهای بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از راه دور، به‌ سمت آب‌ های بین‌المللی و مسیر کشتیرانی بین‌ المللی اعزام شده‌ اند که موجب شکل‌گیری مشکلاتی در خطوط کشتیرانی شده و به‌ دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌توانند منشا بروز حوادث دریایی غیر قابل پیش‌بینی بشوند که از این نظر نیز، اقدام نیروهای مسلح کشورمان کاملا قانونی و منطقی خواهد بود.

به نظر می رسد با توجه به حساسیت هایی که حضور نیروهای فرامنطقه ای بخصوص آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز به همراه دارد و هرگونه اشتباه یا تعدی آنها، موجب دستگیری شان توسط نیروهای سپاه و ارتش کشورمان و سپس آبروریزی بین المللی برای این کشور می شود، ارتش آمریکا تلاش کرده با کاهش ترددهای دریایی خود، این جاسوسی را به شناورها و پرنده های بدون سرنشین بسپارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    36 23
    قربون خدابرم روی اینا روکم کرده ایران مهندسی معکوس ساخته میگن قالب گرفته ومهندسایکی ازروش میخوان یابسازن یاضدش روبسازن دوربینشم بردن
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      7 30
      پراید رو چرا مهندسی معکوس نمی کنید؟!
    • IQ ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      صنعت خودرو سازی رو با لابی جریان سیاسی اصلاح طلب نگذاشتن و الا ما امروز بهترین خودروهای دنیا را می داشتیم لعنت بر خائنین داخلی و حامیان غرب گدا
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    30 4
    در کنار تلاش 24 ساعته بهترین فرزندان ایران در ارتش , سپاه و امنیت , باید گفت اگر آمریکا 4 دهه ما را تهدید نظامی نمی کرد ما انقدر تهدید نمی شدیم شاید دلیلی هم نمی دیدیم که انقدر به سمت توسعه نظامی حرکت کنیم و صدالبته اینکه آمریکایی ها آخرین حد تکنولوژی خود را به کنار مرزهای ما آوردن هم در پیشرفت های ما خیلی اثرگذار بوده همان RQ170 حاصل میلیاردها دلار سرمایه گذاری و 7 دهه تلاش آمریکایی ها بود که دست ما افتاد بخش پدافندی , موشکی , دریایی و ... ما هم چنین اثراتی دیدن حالا باید اتفاقا تشکر کرد که باز آخرین حد داشته خود را آوردن که خیلی زود منجر به تشکیل یگان بدون سرنشین با هوش مصنوعی ایرانی خواهد شد ! اما اینو هم حتما باید بدانیم که به ناوهای بالای 8 هزار تن با طول بیش از 200 متر به شکل تمام مسلح با امکان حمل 2 هلیکوپتر داخل آشیانه نیاز داریم حداقل 3 ناو این شکلی که از مرحله طراحی با تخصص های زیرسطحی , سطحی و پدافندی بیان بالا و همراه یک کشتی پشتیبانی و یک زیردریایی کلاس کیلو , تشکیل یک ناوگروه را بدن و در محدود دریای هند مستقر شن چون احتمال دارد جایی دورتر از سواحل مان با آمریکایی ها به چالش بخوریم و دریا شوخی ندارد کاملا تجهیزات محور است کلاس ناوچه های فعلی ما بیشتر , کلاس آب های کم عمق و حدود سواحل است و از ساحل مان تا سوئز و از جنوب تا شرق آفریقا و از شرق به سمت تنگه مالاکا روی ساحلی هم نمی توانیم حساب کنیم با کلاس فعلی که داریم مشکل خواهیم داشت آمریکا هم آخراشه و احتمال تحرکات دیوانه وار ازش هست بعیده با همین فرمان تا روز فروپاشی ادامه بده از طرفی به دلایل مختلف خیلی زود از منطقه ما جدا خواهد شد اما توان تهدید ما از راه دور را خواهد داشت ما هم باید دست هامونو بلندتر کنیم حداقل 1 ناوگروه اقیانوسی , کاملا متکی به خود نیاز داریم .
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    31 4
    درود بر مشرق اطلاعات مفید و ارزشمندی بود امیدوارم نیروی دریایی ارتش و سپاه برنامه جدی و قاطعی برای این شناورهای تجسسی آمریکا داشته باشند ..
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    20 1
    اهداف خوبی به نظر میرسند!
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    18 3
    پیشنهاد میشود با نشانه گذاری جی پی اس روی این شناورها مسیر آنها شناسایی و در صورت نیاز از طریق ربات های شناور به سرعت و به صورت همزمان منهدم شوند
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 10
    هر کدام را که دیدید غیر مسلح و گوشه ای از ساحل امن رهاشون بفرمائید
  • CA ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    18 1
    بزنیدشون بهترین راهه از زیر آب یکی یکی
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 1
    نیروی تروریستی دریایی آمریکا در پوشش طرحها و قوانین من درآوردی خودشون بطور آشکار و البته در نزدیکترین حالت ممکن از خطوط دریانوردی تجاری نفتی و نظامی و انواع شناورها و سایر مسائل مربوطه کشور ما جاسوسی میکنند و جواب جاسوسی کاملا مشخص است آنهم در زمانیکه دنیا به سمت تغییر قدرت از غرب به شرق با سرعت به پیس میرود و لازمه هوشیاری صد چندان را دارد هر چند که هست
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    16 1
    گویا انتشار تصاویری از تفنگداران اسیر شده و زانو زده با خفت آمریکایی بدجوری باعث سوزش و سرافکندگی ارباب و نوچه هاش میشده.جا داره اینبار روی دکل این قایقها تصویر همان سربازان بصورت بنر نصب و سپس آزادسازی شوند‌
  • رضا IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    16 1
    دم دلاور مردان ارتش و سپاه گرم كه بنام نامى ايران مقتدرانه اِعمال قدرت ميكنند ! بايد آروم و قرار اين يانكى ها رو بهم زد و نبايد راحت شون گذاشت وگرنه شرّ بپا ميكنند !
  • محمود IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 1
    بوسیله این ابزار دریایی جاسوسی از محموله های نفتی و باری و نظامی دارند.بدون اینکه با نیروهای نظامی درگیر بشند.از شواهد امر بر می آید شیطان بزرگ برنامه های مفصلی در اطراف ایران دارد.در این بین نقش کشورهای عربی هم پررنگتر هست
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 19
    اونی که ۳۰۰ تا اف ۱۶ برای ایران سفارش داده بود هم رفته فکرشو بکن اگه الان ۳۰۰ تا اف ۱۶ داشتیم چی میشد !!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      16 8
      عزیزم دوره هواپیماهای جنگی تموم شده پهپادها و موشک های کروز وظیفه هواپیماهای شکاری و رهگیر و بمب افکن سبک و جاسوسی و خیلی از وظایف بالگردهای نظامی رو انجام میده با هزینه خیلی کمتر و بدون تلفات انسانی اف ۱۶ های ما هم به اسراییل تحویل داده شد پونزده سال پیش هم از رده خارج شد
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      7 6
      300 تا اف شونزده قباله خوزستان و ابوموسی و تنب بود و الان انها را شوهر داده بود همانطور که اف 5 و اف 14 مهریه بحرین بود
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      6 13
      همین جنگ اوکراین نشان داد که نیروی هوایی و زمینی حرف اول و آخر را می زنند. موشک فقط زمانی ارزش دارد که فراصوت باشد.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      11 2
      اگر اون یارو بود الان اف 16 های مستقر در ایران در خدمت آمریکا بودن و هر زمان لازم بود به ماموریت بمباران مردم مخالف آمریکا و صهیونیزم و نوکران اونها اعزام میشدن.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      5 5
      شمایی که میگی دوره جنگنده تموم شده پس چرا این همه کشورها دنبال خرید جنگنده به روز هستن مگه میشه با پهباد به رهگیری جنگنده دشمنی رفت که در ارتفاع خیلی زیاد به حریم هوایی کشور وارد میشه حرفی میزنی آدم شاخ در میاره تازه ترکیه هنوز با اون نیروی هوایی قوی باز هم به آمریکا سر خرید دوباره اف ۱۶ التماس میکنه
    • آرش IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 8
      عزیزم تو تاریخ گیر کردی. کمی به روز باشید...
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 7
    اقلام مورد نیاز برای حمله هوایی به خاک دشمن فرضی رژیم موقت اسراییل تعدادی خلبان کارآزمده وشهادت طلب تعداد زیادی مهمات شامل بمبهای سنگر شکن وبمبهای خوشه ای وموشکهای باستیک دریایی حدود صد اسکادران آواکس مسلح مورد اول ودوم که خوشبختانه موجود هست ومورد سوم که با توافق برجام میتوان به سرعت درخواست کرده و خرید آواکس آواکس آواکس اوجب واجب
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      3 5
      آواکسی کجا بودی ؟ چند وقت بود پیدات نبود ! دوباره که پیدات شد ! هنوز آواکس تهیه نکردی ؟ خب یک دونه بخر میخواهی یک ماکت اسباب بازی شو برات بخرم؟
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      7 3
      فکر کنم ویزیتورشونه🤣🤣
    • مهدی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 0
      مگه آواکس مسلح هم داریم؟ با اسکادران آواکس میخوای چیکار کنی؟ با آواکس فقط میشه جاسوسی کرد
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 0
    به زودی این تجهیزات در اختیار ایران خواهد بود و با یک فراخوان همه در نقطه ای جمع میشوند
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    10 0
    خوب با مهندسی معکوس نوع بهتری ساخته خواهد شد تا بر علیه خودشون استفاده بشه . انشاالله
  • FR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    4 2
    یه پلیس قوی و یه ارتش قوی کافیه
  • FR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 4
    میزان محبوبیت طرف از بستن بخش نظرات خبرش معلومه
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 1
    فرمانده ستکام گفته ما از ترس تکنولوجی ایران همیشه به خودمان پوشک میبندیم.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 0
      تکنولوجی؟؟؟!!!چندساله ایران نبودی؟شایدم آلبانی توی کمپ(زندان)ی؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 8
    آمریکا هر روز به دولت انقلابی التماس میکند تا بلکه بتواند از دانش بومی ایران مانند کرونایاب مستعان برای مقاصد نظامی خود استفاده کند.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    6 0
    ماهم باید شناورهای بدون سرنشین بسازیم تا بتواند اطلاعات غلط به شناورهای امریکایی بدهد یا انها را هک کند تا متوجه شویم چه اطلاعاتی برای امریکا یی ها مهم است. به هر حال باید چشم اطلاعاتی امریکا کور شود
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 3
    آخرش جواب سوال اصلی را ندادین ! بالاخره این شناورها با فشار آمریکا آزاد شدن یا به اختیار نیروهای نظامی ایران؟ شاید هم نیت داشتن اونا را بی سرو صدا از آب بکشن بالا و بعد ازشون کپی برداری کنن . درست مثل RQ170 اما به هدفشون نرسیدن
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 0
      فکر کنم چند تاش را قبلا بچه ها کش رفتن بعد تازه ابرقدقد به خودش امده سر این دو سه تای اخری یه هارت و پورتی راه انداخته اینا هم انداختن جلوش که پاچه گاز نگیره
  • MD ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    17 1
    خدا رو شکر, واقعا چه حس خوبیه که بااین اقتدار و به راحتی ابزارهای دشمن ضبط و تصرف میشه و دشمن به جز هیاهوی رسانه ای هیچ کار دیگه ای نمیتونه بکنه و فقط به صورت ظالمانه و نامردانه تحریمها رو تشدید میکنه. شاید کمتر کسی در صد سال گذشته فکر میکرد که روزی ایران ببه این میزان از اقتدار برسه که آمریکا حتی نتونه عکس العملی بهش نشون بده. روح حاج قاسم و رئیس علی دلواری و یارانشان شاد.... الحمدلله رب العالمین
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      3 1
      این در شرایطی است که درصد زیادی از مردم تحت تاثیر دوری از ایمان و خداباوری و القائات دشمنان ایران و بشریت با رسانه هاشان همراهی با حرکت انقلاب ندارند و بعضا خلاف مسیر حرکت میکنند و دشمن را جای دوست اشتباه گرفتند در واقع اسیرو رهرو دنیا و اربابان دنیا و نوچه های داخلیشان شدند
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 0
    راهکارهای مختلفی برای مقابله با این ابزار جديد آمریکایی ها وجود دارد از جمله اختلال در سیستم جی پي اس و مسیر یابی ،انهدام از فاصله‌ دور بوسيله تسليحات دقیق یا مینهای دریایی که توسط غواص چسبانده شود، توقیف آنها در آب‌های نزدیک ایران و... اگر آمریکایی ها در طول شش ماه پنجاه درصد این ناوگان جاسوسی را از دست دهند دست از اینکار می‌کشند
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 0
    آمریکا در جنگ 8سال دفاع مقدس ما پی برد زمانی که ما با دستان خالی ودر تحریم کامل که به ما حتی سیم خاردار نمی دادند وتمام دنیا پشت صدام وسلاح غربیان ودنیا وپول عربستان سعودی وعربها بود غلطی نتوانستند بکنند وبعد آن تلاش بسیاری کردند تا اسب تروای خود اصلاح طلبان را در بدنه نظام نفوذ دهند فرزندان وطن فروش آنان را در کشورهای اروپایی و غربی آموزش دادند وبه کشور گسیل دادند ودر بدنه نظام به کارگیری شدند وهربار که با فریب مردم اصلاح طلبان رای آوردند ودولت ومجلس را دردست گرفتند جنگی بی امان با نظام وحکومت راه انداختند که نمونه بارز وعیان آن فتنه 78و88بود وفتنه 96و98هم میخواست با دست شیخ کذاب رقم بخورد که با درایت رهبری عزیزمان هوشیاری سربازان گمنام امام زمان عج خنثی شد پس باید اول بر آگاهی مردم ازاین وطن فروشان بسیار کارکرد دوم این نفوذیان شناسایی وریشه نحث والودگی آنها ازدامن نظام مقدس که بیش از 300هزار شهیدی برای آن داده شده پاک شود
  • ملت AU ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 0
    این اسباب بازی نشان می‌دهد که آمریکا برای راضی کردن متحدانش به اینکار روی آورده تا بتواند ناوگان دریایی خود را سمت چین و روسیه ببرد و واحدی در سپاه تشکیل شود که این اسباب بازی‌ها را کور کند که همان جنگ الکترونیک است تا هزینه ای روی دست آمریکا و گاوهای شیرده بگدارد
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    سیل درون جاسوس بسازید.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 0
    میگم با یه سیم بکسل همشون رو یدک کنید و مثل یه گله گوسفند به دنبال خودمون بکشید عکس قشنگی میشه واسه صفحه اول مجلات دنیا.
  • DE ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    مطمئنا اوراقچیهای خودمان یک پول خوبی برای این اسباب بازی‌ها میدهند. اینها یافت موجهی برای ماهیگیران و هر کس دیگری برای درآمد اضافه خواهد شد.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 4
    شناورهای امریکایی کنترل شده به آبهای ایران آمده اند فیلمبرداری و عکس برداری از نقاط حساس و پایگاه ها را هم ارسال کرده اند بنابراین گرفته این شناورها ارزشی ندارد
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      8 0
      از هوا نتوانستند غلطی بکنند و عکسی بگیرند حالا میخوان از روی آب بگیرند!؟ به چه دردی میخوره ؟
  • مهدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 2
    saildone?!!! آخه چقدر بیسوادید شما...
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      3 0
      غربگداها بیسواد هستن که مدام میخواهند خارجی حرف بزنند.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    ما الان داریم موش کور بدون سر نشین طراحی میکنیم . زیر زمین بدون سرنشین میره. از پهباد و شناور بدون سرنشینان هم پیشرفته تره
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      زنده باد اقتدار و پیشرفت دانشمندان جوان
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      قورباغه بدون سرنشین هم باید بسازیم و به ناو آمریکایی ها حمله کنیم.
    • مهدی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      تا کور شود چشم حسود ، موش کورشم لازم باشه میسازیم زیر زمینم باشی میاییم دنبالت
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    ایران باید به تعداد زیاد از اینها بسازد علیه خودشان همانند ارکیو 170 تازه بزرگترش را هم بسازد برای حمل مهمات برای کشورهای دوست مثل یمن
  • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 1
    به قول اون فیلمه،انگلیسی ها یه ضرب المثل دارند که میگه اینقدر با دشمنت نجنگید که همه کلک هاتو یاد بگیره،یه روزی عراق واسه ما تیز کرده بود،یه روزی اسرائیل اراده می‌کرد هر جایی رو تو خاورمیانه میزد،یه روزی آمریکا فکر می‌کرد با ۴ تا هلیکوپتر تو ایران کودتا میکنه،ما مدیون خون شهداییم،ما مدیون آدمهای نترس و شجاع و با ایمانی امثال شهیدان سلیمانی و تهرانی مقدم و بقیه هستیم،وقتی تصمیم گرفته شدکه پایگاه آمریکا رو بزنیم تازه متوجه شدم که چرا یکی از شرایط رهبری شجاعته،از اون رو همه ماست هارو کیسه کردند،البته یه سری دنبال چیز کدخدا ن،اونارو بی خیال
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    رها سازی این شناورهای جاسوس نقض قوانین بین المللی و امنیت و آزادی آبهای بین المللی و حقوق کشتیرانی هست و باید در مجامع حقوقی بین المللی شکایت و به قانونی و حق طبیعی بودن مقابله با آن تاکید شود
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    اینا که چیزی نیست ما منتظریم ناوشکناشون با خودتون بیارین😁
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    فارغ از همه این حرفها من شک ندارم نیروهای مسلح ما مثل همیشه حواسشان جمع است و بیکار نخواهند نشست قطعا بهتر از من و شما به تهدیدات دشمن واقف هستند و این تهدید را هم به یاری خدا به فرصت تبدیل خواهند کرد ان شاءالله. منتظر باشید.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    بوق هم دارند
    • فرهاد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      بوق دارند بنزی هم هست
  • ابوالفضل IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    چون نیاز دارن
  • سیدمرتضی IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    ایه قرآن میگه شاید از یم اتفاق یا یک چیز بدتون بیات ازش اکراه دارید اما براتون باعث خیر میشه اینجا هم همینطوره این پهپادهای دریایی شاید برای ما انقلابی بشه در حوزه دریایی بدون سرنشین همونجور که در حوزه پهپاد هوایی برای ما اتفاق افتاده این باعث شه که ما پهپادهای دریاییمون رو در کل دریاهای منطقه و رژیم موقت بگذاریم و باعث محاصره هرچه بیشتر اسرائیل بشیم و ارتقای توانمندی بشه که در منطقه باب المندب دست برتر رو پیدا کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس