کد خبر 1413439
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

تعداد افرادی که با مشکل نامنظمی دندان ها روبرو هستند کم نیستند اما بسیاری از افراد به دلیل هزینه سرسام آور ارتودنسی قید این روش درمانی را می زنند. اما چرا هزینه ارتودنسی دندان زیاد است؟ در این نوشتار به بررسی دلایل اصلی بالا بودن هزینه ارتودنسی دندان خواهیم پرداخت.

چرا هزینه ارتودنسی دندان زیاد است؟

ارتودنسی دندان چیست و مناسب چه کسانی است؟

یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی، ارتودنسی است که در آن ارتودنتیست به صاف و مرتب کردن دندان ها و همچنین درمان ناهنجاری های فک می پردازد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم ارتودنسی دندان باعث صاف و مرتب شدن دندان ها و هم تراز شدن فک ها می شود.

افراد در شرایط زیر می توانند از مزایای ارتودنسی دندان بهره مند شوند:

  • افرادی که دندان های کج دارند.
  • افرادی که دچار شلوغی و ازدحام دندان ها هستند.
  • افرادی که فاصله بین دندانی دارند.
  • افرادی که دندان های کوتاه یا بلند دارند.
  • افرادی که مشکل جلوزدگی یا عقب رفتگی فک دارند.

مزایای ارتودنسی دندان

درمان های ارتودنسی با مرتب کردن دندان ها باعث اصلاح طرح لبخند و اهدای زیبایی به دهان و دندان افراد می شود. اما زیبایی طرح لبخند تنها مزیت این روش درمانی نیست؛ از جمله سایر مزایای ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • افزایش اعتماد به نفس افراد؛
  • کمک به افزایش سطح بهداشت دهان و دندان؛
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه؛
  • بهبود گفتار با منظم کردن دندان ها و فک ها؛
  • بهبود قدرت جویدن و کاهش بیماری های گوارشی؛

چرا هزینه ارتودنسی دندان زیاد است؟

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

نمی توان نرخ دقیقی را به عنوان هزینه ارتودنسی دندان اعلام کرد؛ در واقع متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری با معاینه حضوری بیمار می تواند قیمت دقیق را اعلام کند. هزینه درمان ارتودنسی به موارد مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • سن بیمار
  • نوع ناهنجاری
  • شدت ناهنجاری
  • نوع درمان
  • طول درمان
  • و  ....

بازه قیمتی درمان های ارتودنسی در سال 1401 از 10 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان است که البته شرایط مختلف ممکن است باعث کمتر یا بیشتر شدن هزینه ارتودنسی دندان شود.

آیا هزینه ارتودنسی واقعا زیاد است؟

برخلاف تصور غلط برخی از افراد هزینه ارتودنسی واقعا زیاد نیست. زیرا نباید هزینه درمان ارتودنسی را با هزینه یک پروسه ترمیم و زیبایی مثل لمینت دندان و ... مقایسه کنیم؛ زیرا روش هایی مثل لمینت دندان تنها در 2 جلسه قابل انجام است اما درمان ارتودنسی یک پروسه طولانی مدت است و حدود 1 الی 3 سال طول می کشد.

با این تفاسیر با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که متخصصین ارتودنسی تنها برای یک جلسه درمانی این هزینه را دریافت نمی کنند بلکه برای تمام طول درمان هزینه مشخصی را برای شما در نظر می گیرند.

به غیر از طولانی بودن زمان درمان از جمله دلایلی که نشان می دهد چرا درمان ارتودنسی گران است عبارتند از:

مهارت و تجربه ارتودنتیست

هزینه اعلامی متخصصین ارتودنسی از یکدیگر متفاوت است که دلیل آن هم برمیگردد به مهارت، تجربه و تخصص آنها. برای مثال ممکن است یک متخصص ارتودنسی در کرج ده ها سال تجربه در زمینه درمان مشکلات ناهنجاری های دندان و فک را داشته باشد اما یک متخصص دیگر در کرج تنها یک سال سابقه درمان ارتونسی را دارد؛ بنابراین قابل توجیه است که متخصص ارتودنسی با تجربه تر رقم بیشتری را دریافت کند.

چرا هزینه ارتودنسی دندان زیاد است؟

برخی روش های درمان ارتودنسی گران تر هستند

انواع روش های ارتودنسی دندان برای درمان نامرتبی و ناهنجاری دندانی و فکی بسیار متفاوت است. مثلا یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در آن دستگاه ارتودنسی در یک جلسه توسط متخصص ارتودنسی به دندان های بیمار متصل می شود. همچنین نوع دیگر ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است که در آن از پلاک ها و الاینرهای متحرک و شفاف برای منظم کردن دندان ها استفاده می شود. اصولا هزینه ارتودنسی ثابت از ارتودنسی متحرک بیشتر است.

گران ترین روش درمان ارتودنسی مربوط به ارتودنسی لینگوال است. این دستگاه ارتودنسی به پشت دندان ها چسبیده می شود و جزء ارتودنسی های نامرئی است.

شدت ناهنجاری دندانی و فکی در هر فردی متفاوت است

شدت نامنظمی و ناهنجاری های دندانی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هزینه ارتودنسی است. اصولا افرادی که با مشکل جلو یا عقب بودن فک روبرو هستند باید هزینه بیشتری برای درمان پرداخت کنند.

موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی

برخی متخصصین ارتودنسی به دلیل اینکه در مراکز مجهز، کامل و در مناطق مرفه شهر هستند باید اجاره زیادی بابت مطب یا کلینیک خود بپردازند؛ به همین دلیل ممکن است هزینه بیشتری به نسبت سایر مناطق شهر دریافت کنند.

برخی دستگاه ها و تجهیزات وارداتی هستند

برخی متخصصین به جای همکاری با لابراتوارهای داخلی، سفارشات مربوط به دستگاه های ارتودنسی را از خارج از کشور تامین می کنند؛ به دلیل اینکه معادل دلاری این دستگاه ها را باید به ریال بپردازند، در مجموع هزینه تمام شده برای بیماران نیز بیشتر می شود. 

سن بیمار

درمان ارتودنسی هر چه در سنین پایین تر و کودکی انجام شود کمتر خواهد بود. زیرا در سنین کودکی انعطاف پذیری استخوان های فک و دندان بیشتر است بنابراین درمان سریع تر و با روش های ساده تر قابل انجام است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است. 

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس